Ukraiński ikonograf maluje historię, która wciąż powstaje

Ukraiński ikonograf maluje historię, która wciąż powstaje
Sergiej Kołodka (Fot. CNA)
CNA/dm/ar

W pracowni ikonograficznej Serhija Kołodki w Ukraińskiej Katedrze Najświętszej Eucharystii w New Westminster w Kolumbii Brytyjskiej w Kanadzie mieszczą się wyłącznie miejsca stojące. Obrazy wiszą na ścianach i stoją oparte o sztalugi na podłodze. Sztuka ludowa wisi obok reprodukcji historycznych i obrazów o tematyce religijnej. 

Kołodka z wykształcenia nie jest tradycyjnym ikonografem. - Realizm przypomina bardziej moją osobistą rozmowę z Bogiem niż ikonografia bizantyjska - mówi malarz. Pracę w stylu niebizantyjskim określa jako bardziej swobodną. Ikony pisane są w stylu bizantyjskim, przywiązują wagę do wiernego odwzorowania istniejących motywów ikonograficznych w ich kanonie.  Praca w tym bardziej restrykcyjnym, tradycyjnym stylu jest dla Kołodki rzadkością. Jak mówi, w sztuce bizantyjskiej brakuje wolności. Dodaje też, że wg niego ​​oba te style mają wartość i utożsamia każdy styl sztuki wizualnej z innym rodzajem modlitwy.

Kiedy wybuchła wojna z Rosją, Kołodce pozwolono opuścić Ukrainę jedynie ze względu na trójkę dzieci. Od wybuchu wojny katedra w New Westminster udzieliła wsparcia ponad tysiącowi uchodźców, pomagając im w znalezieniu mieszkań, pracy i w nauce języka angielskiego.

Mężczyzna przez ostatni rok pracował jako artysta-rezydent w katedrze. Jej proboszcz, ksiądz Mychajło Ozorowycz, powiedział, że ​​Kościół podjął ryzyko finansowe, zatrudniając Kołodkę jako pełnoetatowego artystę, i choć w pierwszym roku nie odnotowano dużego zwrotu z inwestycji, sytuacja zaczyna się poprawiać.

W zeszłym roku spływały sporadyczne zamówienia, ale dziś Kołodka kończy swój pierwszy duży projekt ikonograficzny dla lokalnej parafii, parę paneli przedstawiających Zesłanie Ducha Świętego i chrzest Chrystusa w Jordanie w Kościele Ducha Świętego w Nowym Westminster.

Ikony mają podkreślać patronat Ducha Świętego w parafialnym kościele, przedstawiając Go Ducha Świętego w sposób, w jaki ukazał się w Nowym Testamencie. Obecny obraz Bożego Miłosierdzia zostanie zastąpiony w kościele wierną reprodukcją obrazu Bożego Miłosierdzia znajdującego się w Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie, wraz z czterema dodatkowymi malowidłami oddającymi hołd czterem objawieniom Matki Boskiej z Guadalupe, autorstwa Nicolása Enríqueza z 1773 roku.

Oprócz obrazów religijnych Kołodka pracuje nad obrazami politycznymi, odzwierciedlającymi szalejącą na Ukrainie wojnę.

Malarstwo Kołodki nie jest jedynie politycznym manifestem, ale ma wnieść wkład w historię wojny ukraińskiej jako dokumentacja emocji i hartu narodu ukraińskiego.

CNA/dm/ar

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.
Przemysław Wysogląd SJ

Poczuj się kochany

Człowiek rozwija się, gdy czuje się kochany. Niestety jednak czasem na skutek różnych bolesnych doświadczeń nie dopuszczamy do siebie prawdy o tym, że jesteśmy warci miłości nie ze względu na to, co...

Tematy w artykule

Skomentuj artykuł

Ukraiński ikonograf maluje historię, która wciąż powstaje
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.