Katolicy są okłamywani w sprawie islamu
Temat muzułmanów i ich religii wzbudza ogromne kontrowersje wśród katolików w Polsce. Nic dziwnego, skoro na rynku pojawiło się mnóstwo publikacji, które zafałszowują rzeczywisty obraz sytuacji.
Choć nie są prowadzone badania wśród katolików na temat wiedzy o islamie czy stosunku do muzułmanów, to prawdopodobnie przyniosłyby one podobne wyniki, jak ogólnopolskie sondaże. A co nam one mówią?
W lutym 2015 roku aż 44 procent ankietowanych w badaniu CBOS zadeklarowało negatywny stosunek do muzułmanów, a 57 procent kojarzyło islam z przemocą. Nic dziwnego, skoro nie pokazuje się nic pozytywnego na temat wyznawców tej religii, podkreślając za to wielokrotnie aspekty negatywne. Media przedstawiają bardzo wybiórczo fakty związane z muzułmanami.
Jeśli rzeczywiście wśród polskich katolików sprawy mają się podobnie, to oznacza to też, że oprócz samych muzułmanów nie znają oni nauczania Kościoła na temat islamu i relacji muzułmańsko-chrześcijańskich. Oznacza to też, że ktoś dba o to, by zafałszowywać obraz tego, kim tak naprawdę są muzułmanie oraz do czego jesteśmy powołani jako katolicy. Kościół od kilkudziesięciu lat aktywnie angażuje się w dialog międzyreligijny, aktywnie wspierając wysiłki samych wyznawców islamu, by budować świat bez przemocy oraz braterstwo tych, którzy podzielają wiarę w jednego Boga.
Papież o islamie i katolickiej przemocy >>
Katolicy, zanim wejdą w jakiekolwiek dyskusje, powinni rozszerzyć swoją wiedzę o aktualne nauczanie Kościoła. Mamy mnóstwo dokumentów i wypowiedzi papieży, które bezpośrednio dotyczą islamu.
Dlatego zanim wejdziesz w jakąkolwiek dyskusję na temat muzułmanów, warto zapoznać się przede wszystkim z dwoma podstawowymi dla katolików tekstami w tym zakresie. Oba powstały w przełomowym dla Kościoła katolickiego okresie - podczas Soboru Watykańskiego II.
1. Nostra aetate - deklaracja Soboru Watykańskiego II o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich
Ogłoszona 28 października 1965 roku, jej łaciński tytuł oznacza "W naszej epoce". Składa się tylko z pięciu krótkich punktów, w którym punkt trzeci został poświęcony relacji Kościoła do islamu. Mówi się tam o relacji szacunku do muzułmanów, którzy "oddają cześć jedynemu Bogu" oraz o tym, by "wymazać z pamięci przeszłość, szczerze pracować nad wzajemnym zrozumieniem".
Przeczytaj punkt trzeci:
"Kościół spogląda z szacunkiem również na muzułmanów, oddających cześć jedynemu Bogu, żywemu i samoistnemu, miłosiernemu i wszechmocnemu, Stwórcy nieba i ziemi, Temu, który przemówił do ludzi; Jego nawet zakrytym postanowieniom całym sercem usiłują się podporządkować, tak jak podporządkował się Bogu Abraham, do którego wiara islamu chętnie nawiązuje.
Jezusowi, którego nie uznają wprawdzie za Boga, oddają cześć jako prorokowi i czczą dziewiczą Jego Matkę Maryję, a nieraz pobożnie Ją nawet wzywają. Ponadto oczekują dnia sądu, w którym Bóg będzie wymierzał sprawiedliwość wszystkim ludziom wskrzeszonym z martwych. Z tego powodu cenią życie moralne i oddają Bogu cześć głównie przez modlitwę, jałmużny i post.
Jeżeli więc w ciągu wieków wiele powstawało sporów i wrogości między chrześcijanami i muzułmanami, święty Sobór wzywa wszystkich, aby wymazując z pamięci przeszłość, szczerze pracowali nad zrozumieniem wzajemnym i w interesie całej ludzkości wspólnie strzegli i rozwijali sprawiedliwość społeczną, dobra moralne oraz pokój i wolność".
2. Lumen Gentium - Konstytucja dogmatyczna Soboru Watykańskiego II o Kościele
"Lumen Gentium" - po łacinie "Światłość Narodów" - to najwyższej rangi doktrynalnej dokument uchwalony 18 listopada 1964 roku, który na nowo ukazał najważniejsze punkty misji i posłannictwa Kościoła w świecie. W jednym z punktów wprost mówi się o tym, w jaki sposób "ci, którzy jeszcze nie przyjęli Ewangelii, (…) są przyporządkowani do Ludu Bożego" oraz jakie są ich szanse na zbawienie, skoro nie wierzą w Jezusa Chrystusa.
Król Maroka: istnieje oświecony islam, który jest wdzięczny papieżowi >>
Konstytucja mówi jednoznacznie, że "plan zbawienia obejmuje także i tych, którzy uznają Stworzyciela, wśród nich zaś w pierwszym rzędzie muzułmanów". Jakie jest uzasadnienie, by ustawić ich w pierwszym rzędzie wśród wyznawców Stwórcy? Dokument mówi jasno: bo katolicy i muzułmanie wierzą w tego samego Boga: "oni bowiem wyznając, iż zachowują wiarę Abrahama, czczą wraz z nami Boga jedynego i miłosiernego, który sądzić będzie ludzi w dzień ostateczny".
Przeczytaj cały punkt 16. Konstytucji "Lumen Gentium":
KK 16. Ci wreszcie, którzy jeszcze nie przyjęli Ewangelii, w rozmaity sposób przyporządkowani są do Ludu Bożego. Przede wszystkim więc naród, który pierwszy otrzymał przymierze i obietnice i z którego narodził się Chrystus wedle ciała (por. Rz 9,4-5), lud dzięki wybraniu szczególnie umiłowany ze względu na przodków, albowiem Bóg nie żałuje darów i wezwania (por. Rz 11,28-29). Ale plan zbawienia obejmuje także i tych, którzy uznają Stworzyciela, wśród nich zaś w pierwszym rzędzie muzułmanów, oni bowiem wyznając, iż zachowują wiarę Abrahama, czczą wraz z nami Boga jedynego i miłosiernego, który sądzić będzie ludzi w dzień ostateczny. Także od innych, którzy szukają nieznanego Boga po omacku i wśród cielesnych wyobrażeń, Bóg sam również nie jest daleko, skoro wszystkim daje życie, tchnienie i wszystko (por. Dz 17,25- 28), a Zbawiciel chciał, aby wszyscy ludzie byli zbawieni (por. 1 Tm 2,4).
Ci bowiem, którzy bez własnej winy nie znając Ewangelii Chrystusowej i Kościoła Chrystusowego, szczerym sercem jednak szukają Boga i wolę Jego przez nakaz sumienia poznaną starają się pod wpływem łaski pełnić czynem, mogą osiągnąć wieczne zbawienie. Nie odmawia też Opatrzność Boża koniecznej do zbawienia pomocy takim, którzy bez własnej winy w ogóle nie doszli jeszcze do wyraźnego poznania Boga, a usiłują, nie bez łaski Bożej, wieść uczciwe życie. Cokolwiek bowiem znajduje się w nich z dobra i prawdy, Kościół traktuje jako przygotowanie do Ewangelii i jako dane im przez Tego, który każdego człowieka oświeca, aby ostatecznie posiadł życie. Nieraz jednak ludzie, zwiedzeni przez Złego, znikczemnieli w myślach swoich i prawdę Bożą zamienili w kłamstwo, służąc raczej stworzeniu niż Stworzycielowi (por. Rz 1,21 i 25), albo też żyjąc i umierając na tym świecie bez Boga, narażeni są na rozpacz ostateczną. Toteż, aby przyczynić się do chwały Bożej i do zbawienia tych wszystkich, Kościół mając w pamięci słowa Pana, który powiedział: "Głoście Ewangelię wszelkiemu stworzeniu" (Mk 16,16), pilnie troszczy się o wspieranie misji.
* * *
Choć w Polsce trudno jest spotkać muzułmanina lub muzułmankę, to jednak najlepszym wyjściem, by dowiedzieć się czegoś o islamie, jest pytać samych wyznawców islamu. Jeśli jednak nie masz takiej możliwości - czytaj.
Na naszym portalu publikowaliśmy wiele materiałów dotyczących rozmaitych kwestii czy kontrowersyjnych pytań dotyczących islamu. Czytaj, tylko wiedza może przełamać to, co robią z nami media.
Oto niektóre z nich:
- "Takija" - czy muzułmanie mogą okłamywać niewiernych? >>
- Imam o dialogu chrześcijan i muzułmanów >>
- Co islam mówi o Jezusie? >>
- Mahomet - sługa Boga czy oszust? >>
- Dżihad - czy powinniśmy się go bać? >>
- 3 rzeczy, które musisz wiedzieć o szariacie >>
- Koran i wezwanie do przemocy >>
Karol Wilczyński - redaktor DEON.pl. Ukończył doktorat z filozofii arabskiej. Wraz z żoną prowadzi bloga islamistablog.pl
Skomentuj artykuł