400 metrów pod wodą powstaje najgłębszy tunel na świecie. "Cud inżynierii" w Norwegii
W Norwegii, 400 metrów pod powierzchnią wody powstaje tunel Rogfast. To najbardziej spektakularny projekt infrastrukturalny w historii tego kraju. Po ukończeniu budowy w 2033 roku Rogfast stanie się najdłuższym i najgłębszym tunelem podwodnym na świecie
Najdłuższy i najgłębszy tunel podmorski na świecie
Po zakończeniu w 2033 roku Rogfast będzie miał 27 km długości i przebiegał aż 400 metrów pod poziomem morza. Połączy Randaberg z Bokn, znacząco usprawniając komunikację na zachodnim wybrzeżu Norwegii.
Dotąd podróż wzdłuż wybrzeża, np. z Trondheim do Kristiansand, trwała około 21 godzin i wymagała aż siedmiu przepraw promowych. Dzięki tunelowi czas ten skróci się niemal o połowę – do ok. 10 godzin, a trasa stanie się niezależna od warunków pogodowych.
Wyzwania inżynieryjne i technologie
Budowa Rogfastu to ogromne wyzwanie dla inżynierów. Konieczne jest radzenie sobie z ciśnieniem wody, infiltracją i utrzymaniem wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Nowoczesne systemy wentylacyjne zapewnią komfort nawet podczas 35-minutowego przejazdu. Projekt przewyższa dotychczasowy rekord Norwegii – tunel Laerdal o długości 24 km.
Koszty i korzyści norweskiego tunelu
Koszt inwestycji szacowany jest na 1,6–2 mld euro. Choć przejazd ma kosztować około 38 euro, kierowcy zaoszczędzą na opłatach promowych i czasie podróży. Tunel przyniesie również oszczędności dla transportu towarowego, a turystyka zyska dzięki lepszej dostępności zachodniego wybrzeża.
Aspekt ekologiczny i opóźnienia
Likwidacja przepraw promowych zmniejszy emisję CO₂, wspierając proekologiczne cele Norwegii. Budowa rozpoczęła się w 2018 roku, jednak pandemia COVID-19 opóźniła projekt, przesuwając jego ukończenie na 2033 rok.
Źródło: rmf24.pl / tk
Skomentuj artykuł