Budowa nowego terminalu na lotnisku w Łodzi
Hala terminala ma składać się z trzech kondygnacji naziemnych i jednej podziemnej. Jego powierzchnia wyniesie ok. 22 tys. m. kw. Budynek portu będzie miał 137 m długości, do 80 m szerokości i 15 m wysokości, a jego nowoczesna elewacja zewnętrzna zostanie wykonana ze szkła i aluminium. Zostanie wyposażony w wieżę kontroli lotów o wysokości niemal 23 metrów.
Podczas projektowania budynku wykorzystano różnicę poziomów terenu i pierwszą z czterech użytkowych kondygnacji umieszczono 5 m pod ziemią. Znajdą się tam pomieszczenia techniczne, pomieszczenia socjalne, garaż dla służb, zbiorniki wody paliwowej oraz centralna sortownia bagażu. Na parterze odbywać się będzie odprawa pasażerów. W antresoli nad parterem będą pomieszczenia socjalne, a na piętrze (czwarta kondygnacja) pomieszczenia administracyjne, gastronomiczne i handlowo-usługowe.
Inwestycję realizuje konsorcjum firm: Hochtief Polska, Warbud SA, Hochtief Construction AG. Jej wartość szacowana jest na około 190 mln zł brutto, a zakończenie prac zaplanowano na maj 2011 roku. Wtedy to terminal przejmie obsługę pasażerów z dwóch obecnie funkcjonujących terminali. Tymczasowy Terminal nr 2 będzie przeniesiony w inne miejsce lotniska i będzie pełnił funkcję zaplecza techniczno-warsztatowego.
Od września br. na łódzkim lotnisku funkcjonuje terminal cargo o powierzchni 750 m kw. Szacunkowa maksymalna przepustowość terminala wynosi 10 tys. ton rocznie. Oprócz zwykłych ładunków mogą być w nim obsługiwane także przesyłki specjalne, np. materiały niebezpieczne, leki ratujące życie, krew, organy do transplantacji oraz próbki diagnostyczne.
Z danych łódzkiego lotniska wynika, że w 2008 roku obsłużyło ono ponad 330 tys. pasażerów (w tym ponad 44 tys. w ruchu czarterowym). W pierwszych trzech kwartałach ub. roku z lotniska skorzystało w sumie ok. 232 tys. pasażerów.
Skomentuj artykuł