Gdańsk: Shipbuilding ma zamówienia na 2 lata

(fot. PAP/Jan Dzban)
PAP / ad

Stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. w Gdańsku ma zamówienia na budowę specjalistycznych statków na najbliższe dwa lata. Trwa kontraktacja na 2014 rok. Obecnie w stoczni budowanych jest 19 jednostek dla armatorów z Ameryki, Singapuru i Norwegii.

W czwartek w stoczni odbyła się uroczystość chrztu wielozadaniowego statku typu PSV (Platform Supply Vessel - zaopatrzeniowiec górnictwa morskiego) dla armatora EZRA Holding z Singapuru. W najbliższych dniach jednostka wypłynie z Gdańska.

Statek otrzymał imię "Lewek Andes" i jest pierwszym z serii dwóch statków. Druga jednostka ma być przekazana jeszcze w tym roku. Armator z Singapuru pierwszy raz w historii zdecydował się na budowę jednostek w Europie.

Członek Zarządu Stoczni Remontowej Shipbuilding S.A. Jan Paszkowski poinformował PAP, że "stocznia ma kontrakty na ten rok i następny oraz podpisywane są umowy na budowę statków w 2014 r.".

W tej chwili w stoczni budowanych jest 19 jednostek: 12 statków typu offshore (gł. dla armatorów amerykańskich i singapurskiego), 6 promów pasażerskich (gł. dla armatorów norweskich) i jednostka ratownicza dla Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa.

Remontowa Shipbuilding SA jest pierwszą i jedyną stocznią w Polsce budującą kompletnie wyposażone statki do obsługi przemysłu offshore (jednostki obsługują platformy wydobywające ropę i gaz z podmorskich złóż). "Stocznia jest chyba największym w Europie producentem skomplikowanych statków typu offshore czy promów pasażersko-samochodowych z różnymi, nowoczesnymi napędami" - dodał Paszkowski. Powiedział, że "na rynku amerykańskim Remontowa Shipbuilding konkuruje głównie ze stoczniami chińskimi, a w Europie z norweskimi".

Prezes Zarządu Remontowa Shipbuilding, Andrzej Wojtkiewicz powiedział dziennikarzom, że "pełen portfel zamówień stoczni jest efektem m.in. intensywnej pracy marketingowej, obecności na rynkach i prawie 20 lat nawiązywania i utrzymywania stałych kontaktów z klientami".

Poinformował, że budowa wielozadaniowego statku typu PSV, który został w czwartek ochrzczony, trwała 18 miesięcy. Jednostka będzie wykorzystywana u wybrzeży Afryki i będzie pełniła funkcje zaopatrzeniowe, zwalczania pożarów, ratunkowe oraz holowania platform wiertniczych lub innych obiektów.

Dodał, że "wyjątkowość tej jednostki polega na wykorzystaniu innowacyjnego w świecie napędu hybrydowego". Wyjaśnił, że "statek może być napędzany za pomocą tradycyjnego napędu silnikami Diesel bądź może być załączony napęd Diesel elektryczny". "To daje duże oszczędności paliwa oraz możliwość wygospodarowania większej mocy, a także ogranicza emisję szkodliwych substancji do atmosfery" - dodał. Zasłaniając się tajemnicą handlową, odmówił odpowiedzi na pytanie o koszt budowy statku.

W stoczni pracuje ok. 1,5 tys. osób, w tym ok. 0,5 tys. jest pracownikami stoczni, a pozostały tysiąc jest zatrudniony przez firmy kooperujące.

Stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. (dawna Stocznia Północna S.A.) zajmuje się budową oraz remontem statków i okrętów, należy do grupy kapitałowej Grupa Remontowa S.A., skupionej wokół Gdańskiej Stoczni Remontowej S.A. Tworzy ją ponad 20 firm.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Gdańsk: Shipbuilding ma zamówienia na 2 lata
Komentarze (0)
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.