Najszybsza kolej w Chinach już działa
Ekspres Harmony, jak podaje Financial Times, osiąga prędkość 394 km na godzinę. Trasę pokonuje ze średnią prędkością 350 km na godzinę. Tymczasem francuskie TGV, jedna z pierwszych szybkich kolei w Europie osiąga prędkości ok. 300 km na godzinę, podobnie jak koleje dużych prędkości w Japonii.
Ten projekt kosztował chińczyków ok. 12 mld euro (ok. 49,86 mld zł). Chcą by do 2012 roku sieć torów kolei dużych prędkości w Chinach miała długość 18 tys. km.
W 2014 roku ma się rozpocząć w Polsce budowa szybkiej kolei. Polska sieć Kolei Dużych Prędkości czyli torów, po których pociągi będą mogły się poruszać z prędkością 360 km na godzinę, ma mieć 540 km. Połączy Wrocław i Poznań przez Łódź z Warszawą. Wartość inwestycji szacowana jest na ok. 25 mld zł. Pierwszy pociąg ma pokonać tę trasę w 2020 r.
Jak podaje gazeta, dla porównania Chiny planują do 2012 r. zbudować sieć 13 tys. km torów dużych prędkości. Obecnie dysponują siecią ok. 6 tys. km, a prace rozpoczęli w 2004 r.
Skomentuj artykuł