Ok. 400 mln zł straty netto PLL LOT za 2012 r.

(fot. Kuba Bożanowski / Foter.com / CC BY)
PAP / mh

Polskie Linie Lotnicze LOT straciły w 2012 r. na swojej podstawowej działalności, czyli przewozie pasażerów, 146,5 mln zł - poinformował PAP prezes spółki Sebastian Mikosz. Strata netto w tym czasie sięgnęła blisko 400 mln zł. LOT przewiózł prawie 5 mln osób.

Wyniki te są już po audycie. Za 2011 rok spółka miała stratę w wysokości 145,7 mln zł. Z danych resortu skarbu podawanych przed audytem na początku lutego br. wynikało, że PLL LOT odnotowały za ub.r. stratę netto w wysokości 157,1 mln zł, na działalności podstawowej strata wyniosła 115,1 mln zł.
Mikosz poinformował, że zarząd PLL LOT podjął decyzję o aktualizacji wyceny majątku i obciążeniu odpisami wyniku finansowego za 2012 rok. "Takie działanie jest powiązane z planem restrukturyzacji LOT-u i pozwoli na urealnienie wartości polskiego przewoźnika w kontekście planowanej sprzedaży firmy" - przekazał.
"Wartość dokonanych odpisów wynosi minus 479,5 mln zł. Odpisy, które zostały ujęte w wyniku 2012 roku dotyczą całego majątku spółki, w tym m.in. samolotów Embraer 145, 170, 175 i 195 oraz części zamiennych do samolotów" - poinformowała spółka w komunikacie.
Z komunikatu LOT-u wynika, że dokonywanie odpisów to operacja techniczna sprowadzenia księgowej wartości majątku spółki do jego wartości rynkowej. "Obciążenie nimi wyniku finansowego LOT-u za 2012 rok umożliwia precyzyjne, bardziej obiektywne i rzetelne planowanie przyszłych osiąganych wyników firmy" - dodano.
Według PLL LOT, decyzja zarządu ma wpływ jedynie na księgowy (tzn. niegotówkowy) wymiar straty za ubiegły rok. "Oznacza to, że wysokość straty netto przewoźnika w wysokości minus 399,9 mln złotych nie jest związana bezpośrednio z realnymi środkami pieniężnymi spółki" - poinformowano.
"Podjęcie decyzji o dokonaniu odpisów na majątku spółki za 2012 r. jest świadomym działaniem obecnego zarządu, który porządkuje sytuację finansowo-majątkową PLL LOT. Decyzja o dokonaniu tak istotnego odpisu jest efektem głębokiego przekonania zarządu, że spółka potrzebuje bezkompromisowych działań we wszystkich obszarach swojej działalności, w tym również w zakresie sprawozdawczości finansowej" - powiedział Mikosz.
Przewoźnik w 2012 r. poprawił przychody jednostkowe, przy jednoczesnym utrzymaniu na stałym poziomie kosztów jednostkowych. "Stało się tak, mimo że w ubiegłym roku ceny paliwa były nadal wysokie - wzrost kosztów o 10,2 proc., a także wzrosły koszty różnych opłat, w tym jednorazowe obciążenie związane ze zwrotem samolotów" - tłumaczy spółka.
LOT w ubiegłym roku przewiózł 4,97 mln pasażerów, co oznacza wzrost w porównaniu do 2011 roku o 7,3 proc. Najwięcej osób  podróżowało z przewoźnikiem do Europy i po kraju. Więcej podróżnych leciało klasą biznes - wzrost o 1,2 proc. w porównaniu do 2011 r.
Poprawiła się również liczba wykorzystanych miejsc w samolocie z 74,4 proc. w 2011 r. do 78,1 proc. w 2012 r. Na trasach długodystansowych miejsca były wykorzystane w 87 proc., na krótszych trasach - 71,9 proc, a krajowych - 67,8 proc.
Nadzwyczajne Walne Zgromadzenia Akcjonariuszy PLL LOT podjęło we wtorek uchwałę o dalszym istnieniu Polskich Linii Lotniczych LOT. Był to formalny wymóg w sytuacji, kiedy spółka odnotowuje straty i potrzebuje wsparcia właściciela.
W piątek prezydent Bronisław Komorowski podpisał ustawę umożliwiającą sprzedaż większościowego pakietu akcji Polskich Linii Lotniczych LOT. Tym samym otwiera się droga do prywatyzacji przewoźnika.
PLL LOT jest w trudnej sytuacji finansowej. W 2012 r. ówczesny zarząd spółki wystąpił do ministra skarbu o przyznanie pomocy finansowej. W pierwszej transzy poprosił o 400 mln zł, a w sumie o ok. 1 mld zł. Pożyczkę w wysokości 400 mln zł, które firma dostała w grudniu 2012 r., przeznaczyła na spłatę przeterminowanych zobowiązań i pokrycie strat operacyjnych. Komisja Europejska w maju warunkowo zatwierdziła udzielenie pożyczki, ale do 20 czerwca LOT musi złożyć do KE plan restrukturyzacji.
Nieoficjalnie jest mowa o tym, że LOT chce otrzymać kolejną transzę pomocy w wysokości 400 mln zł.
Prezes Mikosz mówił wcześniej, że plan restrukturyzacji zawiera powrót do rentowności w 2014 roku. W dokumencie tym założono, że w przyszłym roku spółka osiągnie zysk, ale "nie na wysokim poziomie". Firmę czeka też zmiana formy zatrudnienia pilotów i personelu pokładowego albo redukcja etatów. Z firmy może odejść do 100 pilotów i 100 stewardess.
Akcjonariuszami PLL LOT są: Skarb Państwa, który ma 67,97 proc. akcji spółki, TFS Silesia - 25,1 proc., pozostałe 6,93 proc. należy do pracowników. 
Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Ok. 400 mln zł straty netto PLL LOT za 2012 r.
Komentarze (0)
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.