Rząd pomoże spłacić kredyty mieszkaniowe

PAP

1,2 tys. złotych miesięcznie przez roku to maksymalna kwota przeznaczona na pomoc. Obejmie ona spłatę raty kapitałowej wraz z bieżącymi odsetkami. Spłata pożyczki rozpoczyna się po 2 latach od zakończenia otrzymywania dopłat. Państwo rozłoży należność na 8 lat w równych nieoprocentowanych miesięcznych ratach. Jeżeli bezrobotny otrzymał maksymalną pomoc w wysokości 1200 zł miesięcznie przez okres 1 roku, będzie ją zwracał w wysokości 150 zł miesięcznie przez okres 96 miesięcy.

Na dopłaty ze strony rządu mogą liczyć osoby, które: utraciły pracę lub zakończyły prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej po 1 lipca 2008 roku, są zarejestrowane w powiatowym urzędzie pracy oraz uzyskały status bezrobotnego i prawo do zasiłku. Status bezrobotnego oznacza, że osoba ta nie jest zatrudniona i jest gotowa do podjęcia pracy, ma więcej niż 18 lat i mniej niż 60 lat (kobiety) lub 65 lat (mężczyźni) oraz nie nabyła praw do emerytury lub renty.

Pomoc ze strony rządu otrzymają kredytobiorcy posiadający tylko jedno mieszkanie lub dom jednorodzinny obciążony kredytem hipotecznym. Muszą jednak mieszkać w mieszkaniu lub domu, na który został zaciągnięty kredyt. Pomoc nie przysługuje natomiast osobom, które wynajmują mieszkanie, zostały zwolnione z pracy dyscyplinarnie lub same z niej zrezygnowały.

Bezrobotny musi uzyskać z banku lub instytucji, która udzieliła mu kredytu (np. SKOK) oświadczenie z informacjami o kredycie (w jakiej jest walucie, ile wynosi wysokość rat i jakie są terminy spłat na okresie najbliższych 12 miesięcy). Następnie przedstawić wniosek o pomoc, którego wzór przygotował resort pracy.

O przyznaniu pomocy decyduje starosta, który przekazuje kredytobiorcy postanowienie w tej sprawie. W swojej decyzji starosta określa wysokość przyznanej dopłaty. Pomoc będzie wypłacana przez Bank Gospodarstwa Krajowego bezpośrednio na konto banku lub innej instytucji, która udzieliła kredytu. Wnioski o dopłatę do kredytu muszą być złożone do odpowiedniego starosty do końca 2010 r.

Starosta ma obowiązek poinformowania zainteresowanego O terminie rozpoczęcia spłat co najmniej 30 dni wcześniej. Przepisy dopuszczają jednak, że w wyjątkowych sytuacjach starosta będzie mógł odroczyć termin płatności, a nawet umorzyć w części lub całości spłatę zobowiązania. Jeżeli zmieni się sytuacja osoby, której udzielono pomocy, np. znajdzie ona pracę, sprzeda mieszkanie czy zostanie jej wypowiedziana umowa kredytu, musi o tym fakcie poinformować.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Tematy w artykule

Skomentuj artykuł

Rząd pomoże spłacić kredyty mieszkaniowe
Komentarze (0)
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.