Trwają przygotowania do dużej inwestycji w Skowronkach
Cztery Polskie jednostki odbiły do rosyjskich portów w Bałtijsku i Kaliningradzie, by wziąć udział w regatach organizowanych przez jachtklub w Kaliningradzie.
To pierwsze jednostki, które przekroczyły polsko-rosyjską granicę na zalewie i wpłynęły na rosyjską część zalewu na zasadach obowiązujących po podpisaniu polsko-rosyjskiego porozumienia o swobodnej żegludze – potwierdziła Straż Graniczna w Elblągu. Porozumienie podpisały strony polska i rosyjska 1 września w czasie wizyty premiera Rosji Władimira Putina w Sopocie.
Umowa pozwala na ruch polskich statków i innych jednostek przez należącą do Rosji Cieśninę Pilawską. Wcześniej Rosjanie blokowali żeglugę, powołując się na umowę z 1961 r. Po rosyjskiej części zalewu mogły pływać tylko statki handlowe, wpływające z pełnego morza. Teraz możliwe jest uruchomienie połączenia z Polski np. do Kaliningradu.
Swobodny ruch żeglugowy na zalewie nie zahamuje jednak planów przekopu Mierzei Wiślanej. Kanał, który ma powstać w Skowronkach i któremu nadano już nazwę Świętego Wojciecha, skróciłby drogę z zalewu na Bałtyk. Uniezależniłby on polską żeglugę od rosyjskich decyzji.
Grzegorz Nowaczyk z zarządu województwa warmińsko-mazurskiego poinformował w piątek, że w Ministerstwie Infrastruktury uzyskał zapewnienie, że przekop będzie realizowany i że są pieniądze na przygotowywanie planowanej na ten i przyszły rok potrzebnej dokumentacji. "Obecnie jest uzupełniany raport oddziaływania inwestycji na środowisko, dotyczący m.in. ptasich lęgowisk na Mierzei Wiślanej. W tym roku na opracowanie dokumentacji przeznaczony jest 1 mln złotych, w przyszłym roku 3 mln złotych" – powiedział Nowaczyk.
Według niezatwierdzonego jeszcze planu budowa rozpocznie się w 2013 roku, a zakończy w 2016 roku.
Skomentuj artykuł