1050-lecie chrztu przyczyni się do promocji Wielkopolski

1050-lecie chrztu przyczyni się do promocji Wielkopolski
(fot. Radoslaw Maciejewski / Shutterstock.com)
PAP / pk

Władze Poznania i Gniezna liczą, że obchody rocznicy chrztu Polski przyczynią się do promocji obu miast i całego regionu. Jubileusz ma przypominać, że polska państwowość rodziła się w Wielkopolsce.

Samorządy starają się na różne sposoby wykorzystać promocyjnie centralne, kwietniowe obchody odbywające się w Gnieźnie i w Poznaniu.

Od początku roku trwa kampania promocyjna pod hasłem "Gniezno - Ostrów Lednicki. Chrzcielnica Polski". Władze Gniezna, powiatu gnieźnieńskiego i gminy Łubowo podkreślają w niej rolę regionu w procesie chrystianizacji polskich ziem i powstania państwa.

- Nie mam żadnych wątpliwości, że 1050. rocznica chrztu Polski, która w sposób bezpośredni związana jest z narodzinami naszej państwowości stanowi szansę i ogromne wyzwanie dla całej naszej wspólnoty. Na ten rok zaplanowaliśmy cykl imprez, wydarzeń kulturalnych, przedsięwzięć artystycznych w sposób bezpośredni związanych z początkami państwa polskiego i stołecznością Gniezna - powiedział prezydent Gniezna Tomasz Budasz.

DEON.PL POLECA

- Uważam ten rok za ważny, a całość obchodów za jedynie początek promocji Gniezna, jako turystycznego i historycznego produktu, produktu unikatowego w skali całego kraju. Bo pierwsza stolica Polski jest jedna: to Gniezno - Gród Lecha - dodał.

Kampania promocyjna obejmuje internet z mediami społecznościowymi, ulotki, reklamy wielkopowierzchniowe oraz spoty emitowane w mediach i w pociągach Kolei Wielkopolskich. Przygotowano też cykl wykładów nawiązujących do tematyki jubileuszu, oraz specjalny program edukacyjny dla dzieci i młodzieży.

W styczniu w Gnieźnie organizowany był ogólnopolski casting do roli Mieszka i Dobrawy. Wyłonione w nim osoby wezmą udział w odbywającym się latem Festiwalu Kultury Słowiańskiej "Koronacja Królewska". Nie zabrakło także jubileuszowych gadżetów, wśród których znalazły się m.in. dwa specjalne rodzaje kawy - "Mieszko" i "Dobrawa".

Celem realizowanej przez Miasto Poznań ogólnopolskiej kampanii promocyjno-informacyjnej, związanej z obchodami 1050-lecia chrztu Polski, jest zwiększenie ruchu turystycznego w Poznaniu, jako miejscu początku podróży po Polsce, zwiększenie ruchu turystycznego w Bramie Poznania, oraz na obszarze Ostrowa Tumskiego.

- Strategicznymi celami kampanii jest umocnienie wiedzy historycznej o początkach państwa polskiego, a tym samym wzmocnienie wizerunku Poznania, jako miasta europejskiego - kolebki państwa, o historycznie ugruntowanej tradycji sukcesu, rozwijanej przez 1050 lat - podało biuro prasowe Urzędu Miasta Poznania.

Szczególne miejsce w działaniach promocyjnych zajmuje Brama Poznania - unikatowa ekspozycja prezentująca początki państwa polskiego. Placówka jest pierwszym w Polsce centrum interpretacji dziedzictwa.

W stolicy Wielkopolski zaplanowano w sumie kilkadziesiąt różnego rodzaju wydarzeń kulturalnych i naukowych, w tym wystawy, koncerty, konferencje i programy artystyczno-edukacyjne.

Jan Mazurczak z Poznańskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej powiedział, że rocznica 1050-lecia chrztu Polski to wydarzenie, które przypomina o roli Poznania w tworzeniu się państwa polskiego. - Znakomita większość mieszkańców naszego kraju nie do końca kojarzy Poznań z początkiem państwa, miejscem chrztu, pierwszą katedrą w Polsce, pierwszym biskupem czy w końcu grobami Mieszka I i Bolesława Chrobrego, które znajdują się w podziemiach katedry - powiedział.

Mazurczak zauważył przy tym, że za sprawą inwestycji poczynionych w ostatnich latach na Ostrowie Tumskim i na sąsiadującej z tą częścią Poznania Śródce, miejsca te są na nowo odkrywane przez turystów.

- Pojawiła się tam Brama Poznania, rezerwat archeologiczny, są też pierwsze restauracje, kawiarnie, hotel. Te miejsca stają się coraz bardziej popularne, choć nie na tyle, na ile zasługują. Komunikując się z turystami, zarówno zagranicznymi jak i krajowymi, pokazujemy Poznań jako miejsce, w którym możemy zobaczyć i dotknąć całą tysiącletnią historię Polski - od samego jej początku. A Poznań w każdej epoce odgrywał bardzo ważną rolę - dodał.

Zdaniem Jana Mazurczaka, istnieje potrzeba wykreowania wśród turystów wizerunku Poznania, jako miasta koniecznego do zobaczenia.

- Obchody chrztu bardzo nam w tym pomogą. Wiele osób może zacznie łączyć początki państwa polskiego z Poznaniem. Liczę, że po relacjach medialnych z tych uroczystości, duża liczba Polaków dowie się o roli Poznania i o miejscach, które są wciąż do odwiedzenia - powiedział.

Centralne uroczystości 1050. rocznicy chrztu Polski rozpoczną się 14 kwietnia w Gnieźnie i na Ostrowie Lednickim. Dzień później, w Poznaniu, odbędzie się posiedzenie Zgromadzenia Narodowego pod przewodnictwem prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. 16 kwietnia w stolicy Wielkopolski zaplanowano spotkanie ewangelizacyjne na Inea Stadionie dla ponad 40 tys. wiernych. Zwieńczy je prezentacja musicalu "Jesus Christ Superstar".

1050-lecie chrztu przyczyni się do promocji Wielkopolski - zdjęcie w treści artykułu

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

1050-lecie chrztu przyczyni się do promocji Wielkopolski
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.