Ewa Kopacz o programie naprawy górnictwa

(fot. PAP/Andrzej Grygiel)
PAP / pk

Program naprawy górnictwa, który wdrożyłam i przekonałam do niego górników, jest pierwszym od kilkunastu lat. To pierwszy krok do ustabilizowania sytuacji polskiego górnictwa - mówiła premier Ewa Kopacz. Podkreśliła, że bierze odpowiedzialność za to, co robi i będzie konsekwentna, niezależnie od krytyki.

- Jeśli ja w tej chwili wdrożyłam i przekonałam górników i ich przedstawicieli związkowych do pierwszego od kilkunastu lat wprowadzenia programu naprawy górnictwa, to jest ten sukces, który uważam za pierwszy krok w tym, żeby ustabilizować sprawę polskiego górnictwa - mówiła premier w niedzielę.

Podkreśliła, że bierze odpowiedzialność za to, co w tej chwili robi i będzie konsekwentna, niezależnie od tego, na ile spotka się z krytyką tych, którzy dzisiaj mają pomysły na uratowanie polskiego górnictwa, polskiego przemysłu. - Chcę, by polskie górnictwo było ekonomicznie zdrowe, by dawało miejsca pracy. W momencie, kiedy nierentowna część, w której nie będzie węgla, albo zawartość kamienia w tym węglu będzie tak przerażająca, że nikt tego węgla nie kupi, tej kopalni nawet sami górnicy nie będą chcieli utrzymywać (...) bo oni są rozsądni, bo widzą, że to nie ma sensu. (Dzięki porozumieniu) będą mieli zagwarantowane miejsce w tej rozwijającej się części zdrowej Kompanii Węglowej, tej Nowej Kompanii Węglowej, i nie ma nic złego w tym, że premier polskiego rządu chce chronić miejsca pracy - powiedziała.

DEON.PL POLECA

Premier pytana o szczegóły porozumienia podała przykład Kopalni Brzeszcze, w której - jak przypomniała - kilka lat temu był pożar. - To jest wyskometanowa kopalnia. Był pożar pokładu 510, akurat pokładu, który ma bardzo dobry wysokoenergetyczny węgiel. Tej kopalni, ani Kompanii Węglowej nie było stać, aby odblokować ten tunel i fedrować ten dobry węgiel. To jest operacja rzędu pół miliarda złotych. Trzeba dać sobie odpowiedź, czy ta kopalnia w całości ma istnieć tylko dlatego, że dzisiaj, nie mając pieniędzy na odblokowanie fedrowania tego dobrego jakościowo węgla, ma fedrować to, co dziś jest nierentowne. Dzisiaj w tę kopalnię inwestujemy po to, by górnicy pracujący w tej kopalni mieli co fedrować, a węgiel, który wejdzie na rynek był rentowny. To nie są pieniądze wyrzucone w błoto - przekonywała.

Podała też przykład kopalni Sośnica-Makoszowy, która składa się z dwóch części: jedna mocniejsza, druga słabsza. Jedna jej część wejdzie do Nowej Kompanii Węglowej (Sośnica), natomiast Makoszowy - do Spółki Restrukturyzacji Kopalń. SRK będzie przeznaczać pieniądze na naprawę sytuacji i oceniać to, co się będzie działo w tej części kopalni - tłumaczyła premier. - Górnicy będą fedrować, ale na zdrowych warunkach ekonomicznych - dodała.

- Dzisiaj moją rolą jest dbanie nie tylko o sektor górniczy, ale również o pieniądze publiczne. Będę o to dbała. Duże połączenie, konsolidacja i stworzenie dużych, zdrowych pod względem ekonomicznym koncernów paliwowo-energetycznych daje przyszłość, stabilność i gwarantuje, że ceny energii będą stabilne. (...) Nie należy patrzeć tylko wąskim wycinkiem tego, co dotyczy górnictwa, hutnictwa, trzeba mieć bardzo szeroki ogląd tego, co się będzie działo niedługo na Śląsku - mówiła.

Kopacz nie zgodziła się z zarzutem, że ugięła się pod wpływem strajków.

W sobotę w Katowicach strona rządowa i górnicze związki zawodowe podpisały porozumienie w sprawie planu naprawczego dla Kompanii Węglowej. Zgodnie z nim m.in. nie dojdzie do likwidacji kopalń KW; będą one restrukturyzowane, a niektóre z nich zostaną wcześniej podzielone. Zmieniono założenia pakietu socjalnego; wprowadzono dodatkowy urlop przedemerytalny dla pracowników przeróbki mechanicznej węgla, zlikwidowano odprawy jednorazowe dla pracowników dołowych, wprowadzono wyższe odprawy dla pracowników powierzchni.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Ewa Kopacz o programie naprawy górnictwa
Komentarze (47)
MZ
marek z
19 stycznia 2015, 22:53
Wkrótce Polskę czeka los Grecji.Wolny rynek jest iluzją.Uprzywilejowanie górników jest wynaturzeniem ekonomiki kraju,jest skrajnie niesprawiedliwe i demoralizujące dla milionów ciężko pracujących Polaków.Milony Polaków muszą dopłacać do górników, mimo że zarabiają mniej niż oni.Narusza zasadę równości wobec prawa.Dopłaty do górników-to naplucie w twarz tym ludziom,którzy stracili miejsca pracy bo nikt do ich pracy nie dopłacał Jeżeli rząd będzie dopłacał do tak zwanych frankowiczów, to emigracja kolejnego miliona Polaków jest koniecznością,tak jak  nędza tych co zastaną
D
Dziadek
18 stycznia 2015, 19:59
jesli ostatnio  zamyka sie kopalnie bo stanial wegiel...TO  nalezy tez pozamykac ,gospodarstwa rolne  a przedewszystkim ,sadownicze  -owoce jeszcze bardziej zzstanialy  w ich miejsce W kazdej wsi --,,pole golfowe.. boiska juz sa..
B
bacia
18 stycznia 2015, 20:32
hahah. gorniczku nie irytuj sie tak.
D
D
18 stycznia 2015, 21:37
Pesymista tym się różni od optymisty, że widzi ze smutkiem na twarzy, że szklanka jest do połowy pusta.
TP
też płacę podatki jak górnik
18 stycznia 2015, 19:35
coż  wszyscy do darmozjadów gorniczych ze slaska muszą dopłacać dalej. nic nie trwa wiecznie tylko dlaczego kosztem całej Polski to finasowanie ślaskich niewydajnych kopalń trwa.
Z
Zdesperowany
18 stycznia 2015, 19:20
A ja się pytam co z resztą społeczeństwa z ludźmi którzy żyją w skrajnej biedzie, pracują za grosze są wyzyskiwani i nie mogą nic powiedzieć żeby nie stracić tej jałmużny bo ciężko to wypłatą nazwać w dodatku na śmieciowych umowach bez żadnych przywilejów i jakiejkolwiek ochrony czy wsparcia ze strony Państwa co z ludźmi, którzy uciekają na potęgę z kraju i nie przestaną tych ludzi jest dużo dużo więcej i co z nimi teraz oni mają zapłacić za nowe rewelacyjne pomysły rządu, ja się pytam z czego? Czemu Pani Pani premier nie pomyśli o tych ludziach, którzy co jest smutne stanowią większość w Polsce, ale to się w końcu musi zmienić ile jeszcze damy radę wytrzymać?
Z
zorro
18 stycznia 2015, 19:48
Tak, o takich ludziach się zapomina. Jednak gdy rozglądam sie po moich sąsiadach, którzy ledwie wiążą koniec z końcem, których dzieci musiały wyjechac za pracą, to widzę dla mnie dziwną obojętność. Nie idą na wybory, nie interesują się kto rządzi w gminie, powiecie. Jest im wszystko jedno. Powtarzają tylko wyuczone na pamięć hasło; "a co tam mój jeden głos?". A takich głosów w całej Polsce jest jak wiemy prawie 50%. Potrafimy narzekać w tramwaju, w sklepie, ale głosujemy na tych którzy nas kopią w d..., albo nie głosujemy wcale. Sami sobie gotujemy ten los. Górnicy potrafili się postawić i obronili swoje miejsca pracy, ale za nich nikt nie protestował. Sami się zorganizowali, sami nadstawiali swoje karki. Nie można ich za to ganić, ale należy podziwiac. Rząd nieudaczników z PO ulega tylko sile społecznej, gdy społeczeństwo nie organizuje się, gdy jest bierne, łupi je jak rozbójnik.
JG
Jan G
19 stycznia 2015, 09:06
Głosujmy na PIS. On by nic nie łupił, a wszystko wszystkim dawał!
Z
zorro
18 stycznia 2015, 18:03
Kopacz już tyle nakłamała, że nie można poważnie traktować tego co ona mówi. Kłamała wczoraj, kłamała dzisiaj i będzie kłamała jutro.
Jack French
18 stycznia 2015, 18:45
Stara się godnie zastąpić poprzednika.
MR
Maciej Roszkowski
18 stycznia 2015, 17:01
Dopiero co p. Premier mówiła, że skończyło się mówienie, a teraz będzie działać. Po tygodniu okazuje się, że pare tysięcy ludzi na Śląsku tupnęło i mamy działać według pomysłu, którego szkodliwość jest oczywista. No ale najważniejsze, że sukces goni sukces. Tylko patrzeć jak otrąbią go rezimowe media.
S
staku
18 stycznia 2015, 16:10
Kłamacz to czy lawirantka?
jazmig jazmig
18 stycznia 2015, 16:54
Jedno nie wyklucza drugiego.
A
as
18 stycznia 2015, 15:35
Dlaczego rzad nie doklada innym grupowm zawodom jak chociażby budowlanicom dlaczego to budowlanicy nie mają dodatku na cement albo firmy transportowe na paliwo tylko ciągle daje sie profity dla socjalistycznej górniczej nieudolnej gawiedzi na ślasku.
Jack French
18 stycznia 2015, 15:43
Zdobądź trochę więcej informacji, z naciskiem na słowo: informacji. Po dwa. Każdego roku kopalnie płacą 7 mld złotych podatku. Suma dofinansowania ze strony rządowej to 5. Jeżeli znasz matematykę na poziomie podstawowym, to sobie policz. A komentować nie będe sytuacji, bo to urąga inteligencji.
jazmig jazmig
18 stycznia 2015, 16:53
Wszyscy płacą podatki, nie ma powodów, żeby nie płacili ich górnicy. Jednakże ci z KW podatków nie płacą i nie płacą składek ZUS, ale za to produkują tak drogi węgiel, że nikt nie chce go kupować i leży na zwałach tego śmiecia kilka mln ton. Kopacz przedłużyła funkcjonowanie tego absurdu ekonomicznego. Łączenie złych kopalń z elektrowniami spowoduje podwyższenie cen energii elektrycznej, co uderzy w całą gospodarkę. Tak oto śląska mafia węglowa nadal prosperuje kosztem reszty społeczeństwa.
MR
Maciej Roszkowski
18 stycznia 2015, 17:07
Jak wysokie są zaległości kopalni w płaceniu podatków i ZUS. Proszę o INFORMACJE
G
G
18 stycznia 2015, 18:17
Mieszkam niedaleko kopalni i jakoś nie zauważyłam na zwałach tego "śmiecia". Polski węgiel a szczególnie kksujący jest eksportowany za granicę m.in. do Japoni. A dlaczego jest taki drogi bo nałożony jest na niego wysoki podatek AKCYZOWY, OD WYRĄBISK KOPALNIANYCH i od ŚRODOWISKA więc nie myl podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) z podatkiem od osób prawnych (CIT) + inne nałożone przez państwo. I podatki dochodowe, ZUS i składki zdrowotne są regulrnie płacone przez każdego górnika ( nazwanych przez ciebie darmozjadami). Ciekawe co powiesz kiedy państwo dobierze się do twojej branży w której pracujesz.
A
as
18 stycznia 2015, 18:18
Policz sam inteligentny znawco na poziomie 7 i 5. Przestań sie ośmieszać i cofnij sie do podstawówki ze swoimi wyliczneiami. Za bardzo wszystko upraszczasz. "Premierzy polskich rządów na ratowanie branży przeznaczyli już ponad 170 miliardów złotych. Składają się na to wszyscy Polacy. Biorąc pod uwagę dotacje z lat 1990 - 2012, każdy nas dorzucał do rent i emerytur górników 76 złotych rocznie. Z kolei 78 złotych wspierało restrukturyzację kopalń. Łącznie każdy Polak na górnictwo przeznacza... 1876 złotych" [url]http://money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/polskie-gornictwo-dostaje-miliardy-wsparcia,234..[/url]
A
as
18 stycznia 2015, 18:33
Policz sam inteligentny znawco na poziomie 7 i 5. Przestań sie ośmieszać i cofnij sie do podstawówki ze swoimi wyliczneiami. Za bardzo wszystko upraszczasz. "Premierzy polskich rządów na ratowanie branży przeznaczyli już ponad 170 miliardów złotych. Składają się na to wszyscy Polacy. Biorąc pod uwagę dotacje z lat 1990 - 2012, każdy nas dorzucał do rent i emerytur górników 76 złotych rocznie. Z kolei 78 złotych wspierało restrukturyzację kopalń. Łącznie każdy Polak na górnictwo przeznacza... 1876 złotych" [url]http://money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/polskie-gornictwo-dostaje-miliardy-wsparcia,234..[/url]
Jack French
18 stycznia 2015, 18:44
Mówiąc o matematyce policz sobie: jeżeli kopalnie odprowadzają tak wysoki podatek, a otrzymują dotacje, to (o magio!!!!) odprowadzać im niższy podatek, a kopalnie same się utrzymają. Co za tym idzie, pracownicy pracę mieć nadal będą. Podatek niższy, ale zawsze jakiś trafi do skarbu państwa. Wilka syty i owca cała.  Mafia to jest to, co i jak prosperuje nasz rząd.  Swoją drogą: wiesz o tym, że podaż na węgiel jest tak duża, że z tego powodu został zabrany przydział węgla górnikowi na rzecz bonusu finansowego? Co to może znaczyć (wytężamy infantylny mózg) - ano to, że na węgiel jest i będzie popyt, zawsze. A już sama produkcja i ogólnie struktura produkcji i dystrybucji - to osobny temat, którym da sie się zająć, nie likwidując kopalń, nie zwalniając ludzi i nie będąc super inteligentnym. Wystarczy trochę ekonomiki i gospodarności.
Jack French
18 stycznia 2015, 18:53
Wierzysz dokładnie w to co Ci napiszą? I coś wspominałeś o ośmieszaniu się... Znasz całą historię kopalń? O tym jak Miller cichaczem sprzedawał za pół darmo węgiel do austrii i szwajcarii? Straty wynikające ze złego zagospodarowania poszczególnych decyzji wliczone są w całość. Przyjrzyj się bilansom poszczególnych kopalń i poszczególnych ruchów na przestrzeni lat. Ja wspomniałem o sumie podatkowej, jaką kopalnie opłacają rocznie. 170 miliardów to skutek decyzji właśnie tych premierów SLD, PO. Oczywiście dochodzi złe zagospodarowanie wewnętrzne (ale z tym się walczy nie poprzez likwidację, ale restruktyryzację, kontroling i inne narzędzia). Masz pojęcie, że kopalnie są dochodowe, ale jeśli zostaną w odpowiedni sposób zagospodarowane i ich produkcja będzie mieć określony kierunek? Patrzysz na problem przez pryzmat dziecka któremy tata dał po dupie. Zastanów się głębiej w problem i nie ograniczaj się do money.pl, gw.pl, i innych. Poznaj punkt widzenia górników, ich przełożonych i przełożonych ich przełożonych, którzy odpowiadają przed zarządem i ministerstwem.
Jack French
18 stycznia 2015, 18:53
Dlaczego kopalnie sprzedawały węgiel po bonusowej cenie krajom takim jak Austria i Szwajcaria? proszę o INFORMACJE
MR
Maciej Roszkowski
18 stycznia 2015, 18:58
Nie na temat. Handel polskim węglem to osobne szambo
Jack French
18 stycznia 2015, 19:01
Jak to nie na temat? Jak możesz wypowiadać sie na temat gospodarczy odrzucając gigantyczny czynnik na stan sytuacji? To tak jakbyś mówił o tym co kształtuje cenę chleba i swierdził : "nie rozmawiajmy o cenach mąki, bo to nie na temat!". Człowieku. Gospodarka i ekonomia to balon, do którego wchodzi kompletnie wszystko co ma wpływ bezpośredni i pośredni. Złe gospodarowanie produktem powoduje spadek rentowności, spadek rentowności nieodprowadzanie składek, dług itd. Powtarzam tutaj: czerpcie ludzie informacje od tych, którzy mają dostęp do informacji, nie poprzez media!
A
as
18 stycznia 2015, 19:41
znalazł sie znawca nieudolny protestujacy górnik. Nie pisz półsłowkami tylko przedstaw liczby i fakty. Nie zadawaj tyle pytań tylko przedstawiaj fakty przedszkolaku. A tak na koniec to poznaj punkt widzenia reszty społeczestwa innych grup zawdowowych ich rodzin którzy muszą dopłacać do niewydajnych kopalń. I przestań widzieć koniec górniczego nosa - EGOISTO.
MR
Maciej Roszkowski
18 stycznia 2015, 19:48
Kopalnie nie sprzedaja węgla. Węgiel sprzedają spółki o charakterze szamba i wielu przywódców związkowych i lokalnych notabli  jest w tym umoczonych. O tym oczywiście p. Premier nawet się nie zająknęła, woli przyłożyć nam pozostałym
A
as
18 stycznia 2015, 19:49
skoro tak te kopalnie Twoje dobrze prosperują to dlaczego takie zadłużone ciągle że nie maja pieniedzy na wypłaty. Gdzie ta Twoja górnicza ekonomia inteligetny ślazaczku? Nie wyciagaj rąk górniczku po pieniadze polakow tylko zapracuj na nie i przestan wypisywań bzdury.
MR
Maciej Roszkowski
18 stycznia 2015, 19:52
Przełożeni, przełożeni przełożonych i przełożeni, przełożonych przełozonych, w tym przywódcy 160 zw. zawodowych (sic!!!) w KW wygenerowali prawie 2 mld zlotych kosztów w ubiegłym roku. To górnicy swoimi protestami wzmacniaja ten chory układ. Oni zachowują pracę i 5, czy 6 tys. zł. a cała ta banda kosi setki tys. I ręka rękę myje.  
Jack French
18 stycznia 2015, 19:54
Raz: nie jestem górnikiem, nie zarabiam na kopalniach. Dwa: moja rodzina: patrz wyżej. Tym tokiem myślenia, również dopłacam się do "niewydajnych kopalń". Egoistą, nazwałbym osobę, która parzy na swój nos i wszystko co dalej jest mu obce.  Zatem znam opinię reszty społeczeństwa, ponieważ sam w niej jestem. Ponadto nie interesuje mnie to, co obwieszczają media i jaką opinię publiczną kreują.  Jakich faktów chcesz? Dostępnych na portalach internetowych? Tych które pisze autor, którego nie znasz i nie wiesz z jakiego powodu pisze dany tekst? Powtórze krótko i zwięźle: kopalnia - źle zagospodarowana kopalnia - straty - dopłacanie przez obywateli. kopalnia - dobrze zagospodarowana kopalnia - społeczeństwo uzyskuje dochód. Zastanów się zanim wnioskujesz o likwidację. Jakąkolwiek. Ponieważ zawsze wtedy będzie brany jako ten, który przyczynił się do jakiejś decyzji. A decyzja o likwidacji kopalń sobie przemyśl, bo możesz się trochę przejechać.
Jack French
18 stycznia 2015, 19:56
Nie jestem górnikiem - nie wyciągam rąk. Kto teraz napisał bzdury? I napisałem jasno i dosadnie, że nie prosperują tak, jak powinny. A winą tego nie są górnicy!  Za pouczeniem żony przestaję obrażać i oceniać. 
Jack French
18 stycznia 2015, 19:59
Dobrze, jak ktoś umyje rękę górnikowi, bo naprawdę są brudne od roboty. Powiedz mi, dlaczego nie walczymy o restrukturyzację przemysłu węglowego, tylko mamy go sprzedać obcym, lub po prostu zlikwidować? Podaj mi dowody na to, że nie możemy rentownie wydobywać węgla, sprzedawać go i wykorzystywać na własnym rynku? Tworząc w ten sposób miejsca pracy, a także zwiększając eksport?
Jack French
18 stycznia 2015, 20:00
Wniosek?
A
as
18 stycznia 2015, 20:55
KOMPANIA WEGLOWA dziala i zatrudnia ludzi, jest tam 160 zwiazkow zawodowych, nie prosperuje dobrze. Wiec po co te 160 zwiazkow? Czemu lub komu maja one sluzyc? Po to zeby przedsiebiorstwo funkcjonaowalo dobrze, zeby stać na strazy tego co sie w zakladzie dzieje. Wiec to nie jest tez tak do konca ze gornicy nie sa za ta sytuacje odpowiedzialni po czesci. Rzad odpowiada z pewnoscia ale gornicy tez ponasza odpowiedzialnosc. To trwa juz latami. Jak była prosperita to w poslkich kopalniach na ślasku nic nie zrobiono aby zrestruktyryzować kopalnie tylko żyło sie z dnia na dzień. Dzisiaj wszyscy patrza na Czechów, Niemców ze tam sie opłaca. W Polsce tez sie opłaca czego przykładem jest PG Silesia.Trzeba było chcieć jak był BOOM na wegiel gdy ropa była droga. W gospodarce  są lata tłuste i chude i trzeba to umieć wykorzystać a nie przejadać wszystkiego jak to zrobiono w Kompani Węglowej.
MR
Maciej Roszkowski
18 stycznia 2015, 22:39
Wniosek jest prosty.  Górnicy nie podskoczą złodziejskiemu systemowi wyngradzania na najwyższych szczeblach zarządzania  i handlu węglem. Zamykają oczy na niczym nieuzasadnione skandaliczne płace zarządów i przywódców związkowych, których jest w KW 160 i to rujnuje bilanse kopalni i całych spółek. W zamian "związkowcy" bo bez cudzysłowiu nie da się o nich mówić, dają gwarancję zatrudnienia. Czyli ręka rękę myje. Tyle że górnicy w zrestrukturyzowanych kopalniach w końcu by pracę znaleźli, a frendzle z zarządów i "aparat" związkowy nie. O ile i czyich więc miejsc pracy idzie?
MR
Maciej Roszkowski
18 stycznia 2015, 22:40
Nie wiem co się stało, miało być do p. Jack French
MR
Maciej Roszkowski
18 stycznia 2015, 22:50
My to znaczy kto? Ja który pracuje 48 rok bez przerwy i zxawsze płaciłem wszystkie podatki, składki etc. , choć musiałem 2x zmieniać zawód.  Nie znam się na górnictwie, ale jeśli  jakiś produkt jest najdroższy w Europie jest go nadmiar i jeszcze trzeba branżę całą per saldo dotować, umarzać należności to to jest skansen. Najprościej jest nas straszyć sprzedażą obcym. Jak firma działa dobrze i ma wyniki to sam pójdę palić opony przeciwko sprzedaniu. A jak są straty, bo węgięl się kończy, to niech się ci obcy najedzą tego miodu. To nie górnicy są tu "przeciwnikami", tylko biurokracja i kleptokracja. A na nich wybory?
S
sowa
18 stycznia 2015, 22:51
masz problem z czytaniem ze zrozumieniem. to jeszcze raz proponuje. zacznij czytać ze zrozumieniem i zacznij przedstawiać kokretne dowody  z wiarygodnych źródeł zamiast zadawać pytania bez odpowiedzi. Dzieci w przedszkolu zadaja takie głupie pytania.
Jack French
18 stycznia 2015, 23:03
O Silesi sie juz wypowiedzialem gdzies i powtorze: 1)kapitał idzie do czech a nie zostaje w Polsce 2)gornicy pracuja na marnych kontraktach. Ze zwiazkami to jest czysta prawda. Z Niemcami fałsz - Niemcy dopłacaja kazdego roku do gornictwa duzo wieksze pieniadze niz my. Jeszcze raz powtórze: chodzi o restrukturyzacje a nie likwidacje i prywatyzacje!
Jack French
18 stycznia 2015, 23:05
Dokładnie! Restrukturyzacja! A nie likwidacja. A niby po co są protesty i przeciwko czemu się opowiadasz? Tylko nie prywatyzacja, restrukturyzacja!
Jack French
18 stycznia 2015, 23:11
Jak kto? Spółka skarbu państwa nie jest w stanie lepiej się zarządzać? Oczywiście, że jest. Kwestia wyboru naszej władzy - kwestia zatem społeczeństwa. Silesia to dowód, że da się wydobywać węgiel i na tym zarabiać. Ponadto, nie jest strachem sprzedawanie obcemu tylko głupotą. Nie widzi pańskie oko, że polacy absolutnie niczego nie mają swojego? Niby dlaczego nie umiemy? Owszem, jest korupcja, jest nepotyzm, są machloje itd. Ale to z tym walczmy, a nie zamykajmy kopalnie.  Wniosek jest prosty: mądra władza ->restrukturyzacja (nie tylko węgla, ale praktycznie wszystkich obszarów gospodarki) ->rentowność. I każdemu będzie się żyło lepiej. Druga sprawa. Tak czysto teoretycznie. Zlikwidują kopalnie, i co? Uważa pan, że od następnego miesiąca będzie pan miał kilkadziesiąt złotych więcej w portfelu?  W życiu.
Jack French
18 stycznia 2015, 23:12
Za to dzieci w przedszkolu wyrażają się mądrzej niźli pan/i sowa.
MR
Maciej Roszkowski
19 stycznia 2015, 11:19
Poczekajmy i zobaczmy, co będzie z całą tą wielką grupą darmozjadów z zarządów i 160 zw. zawodowych w KW  w wyniku ostatniego sukcesu.
Jack French
19 stycznia 2015, 16:59
W takim razie w czym tkwi problem? W tym jak oni się zachowają? Pamiętajmy, że to są tylko ludzie. Każdy z nich najprawdopodobniej będzie chciał jak najwięcej dla siebie zagarnąć. Tak jak większość polityków.  Po raz enty: wniosek? Od nas zależy kto będzie rządził tym krajem. A potem idzie już step by step. I po co ten cały najazd na górników? Zdecydowana większość to ojcowie, utrzymujący rodziny. Oni maja na tyle szczęście, że mogą je utrzymać w sposób godny. To reszta zawodów powinna być w ten sposób uprzywilejowana, a nie zabieranie im. Złe podejście. Odwrotne
A
as
19 stycznia 2015, 21:24
Przytaczasz stwierdzenia "Z Niemcami fałsz". Czechy to zle płacą w PG Silesia bo "gornicy pracuja na marnych kontraktach". "Niemcy dopłacaja każdego roku...". A jaka jest prawda. Podaj wiarygodne źrodło tak jak sie to robi w cywilizowanym świecie a nie wypisujesz informacje bez pokrycia. Jak ktoś podaje źrodlo to zaraz to negujesz ze portal money to jest nieprawdomowny, ze GW jest fee, Forsal pisze bzdury a Twoje stwierdzenia bez jakichkolwiek żródeł są najlepsze. Coś Twoje argumenty nie maja faktów i nie są wiarygodne. Widać wszyscy dzinnikarze są do bani tylko Ty sie znasz się najlepiej na górnictwie i twoje dane sa najlpesze. Ile wiec zarabia sie PG Silesia a ile Kampani Węglowej? Pozdrawim serdecznie "PG SILESIA PRZYNOSI ZYSKI A KAMPANIA WEGLOWA STRATY. DLACZEGO? Średnia płaca w PG Silesia wynosi dziś 6,1 tys. zł (dla porównania w skrajnie zadłużonej Kompanii Węglowej 6,7 tys.). W Silesii działają 4 związki zawodowe, w kopalniach Kompanii Węglowej ogółem – aż trudno w to uwierzyć – 160. W Silesii wypłaca się tradycyjne ’’barbórki’’, a czternastki tylko wtedy, gdy firma przynosi zysk. Jest dopłata do podręczników, 300 zł na każde dziecko, i roczny deputat węglowy 3,6 tys. zł, ale tylko dla pracowników. W Kompanii Węglowej deputat węglowy dla emerytów pochłania 250 mln zł rocznie" [url]http://biznes.onet.pl/wiadomosci/energetyka/gorniczy-cud/rmevz[/url]
Jack French
20 stycznia 2015, 15:45
http://niezalezna.pl/63172-niemcy-wspieraja-swoje-kopalnie-miliardami-euro-rzad-kopacz-nasze-chce-zamykac http://telewizjarepublika.pl/panstwo-tylko-doplaca-do-gornictwa-do-budzetu-wplywaja-miliardy-zlotych-z-gornictwa,15803.html Prosze. Nie chce mi się szukać więcej, bo jak będziesz chciał, to sam znajdziesz. Po dwa najważniejszym moim źródłem informacji są informacje, które pochodzą bezpośrednio od osób, uczestniczących w całym tym bajzlu. Ich cytować nie będę, bo nie pytałem, czy mogę. A w Silesii nie jest tak kolorowo dla dolnych jak to przedstawiłeś. Popieram całym sobą, że w KW jest za dużo związków, i że te związki mają za duże przywileje (na co narzekają sami górnicy). Po dwa prawdą niezmienną jest, że KW jest źle zarządzana. Ale na miłość Boską wszystkiego co istnieje, patrzmy na tak ważne sprawy przez pryzmat jakiejś inteligencji a nie młota i cepa!
A
as
20 stycznia 2015, 22:02
Dziękuje bardzo :-). Z pewnością poczytam to co wysłałeś i jak znajdę jakiś ciekawy artykuł to odpiszę. Serdecznie pozdrawiam i przepraszam momentami za obrażliwy ton.