II linia metra pod Wisłą - innej opcji nie ma

(fot. IngolfBLN / flickr.com / CC BY-SA 2.0)
PAP / mh

Tunel II linii metra będzie przebiegał pod dnem Wisły, nie przewidujemy innej opcji - powiedział w poniedziałek PAP wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz. Dodał, że ekspertyzy dotyczące awarii na budowanej stacji Powiśle będą gotowe "na dniach".

W ubiegłym tygodniu, w nocy z poniedziałku na wtorek podczas łączenia wschodniej i zachodniej części stacji Powiśle, budowniczy natrafili na ciek wodny. Stacja została zalana, woda wymyła m.in. grunt pod tunelem Wisłostrady. Ruch w tunelu został zamknięty; kierowcy korzystają z objazdów.

Jak powiedział wiceprezydent Warszawy, ekspertyzy dotyczące sytuacji na budowie stacji Powiśle i pod tunelem Wisłostrady będą znane "na dniach". Zaznaczył, że nie są brane pod uwagę inne rozwiązania dotyczące przeprowadzenia II linii metra, np. budowa mostu lub przesunięcie stacji w inne miejsce. "Nie przewidujemy takiej opcji" - podkreślił.

DEON.PL POLECA

Wojciechowicz zaznaczył, że jakakolwiek zmiana w tej kwestii zatrzymałaby budowę na kilka lat. "Decyzja dotycząca budowy tunelu pod dnem Wisły podjęto 20 lat temu. Przygotowanie projektów, decyzji zajęło kilka lat. Przypomnę, że podobny tunel zbudowaliśmy przed rokiem dla oczyszczalni ścieków Czajka" - powiedział.

Jak powiedział Tomasz Kunert ze stołecznego biura koordynacji inwestycji i remontów, po wprowadzeniu objazdów tunelu Wisłostrady, zadowalający jest ruch w kierunku Żoliborza. "Przejazd podczas porannego szczytu był dobry, zobaczymy, jak będzie po południu" - dodał. Zaznaczył, że korki tworzyły się na objeździe w kierunku południowym. "Objazd nie będzie modyfikowany, bo nie ma większej możliwości manewru. Nic więcej nie da się zrobić" - powiedział.

Ocenił, że "trochę wytchnienia" Wisłostradzie da otwarcie skrzyżowania ul. Świętokrzyskiej i Marszałkowskiej. Zaznaczył, że zgodnie z planem samochody i tramwaje przejadą Marszałkowską 17 września. Świętokrzyska nadal będzie zamknięta w związku z budową II linii metra. Otwarcie mostu Śląsko-Dąbrowskiego dla samochodów 27 sierpnia w ocenie Kunerta będzie miało niewielki wpływ na ruch na Wisłostradzie.

Objazd w kierunku północnym (w stronę Żoliborza) odbywa się ul. Ludną do Wybrzeża Kościuszkowskiego, wzdłuż Centrum Nauki Kopernik i BUW-u, przed skrzyżowaniem z ul. Karową kierowcy wjeżdżają na jezdnię Wisłostrady. Objazd w kierunku południowym: ul. Karową, Browarną, Topiel, Kruczkowskiego, Ludną - z powrotem na Wisłostradę.

Zgodnie z projektem tunel II linii metra będzie przebiegał pod dnem Wisły i będzie miał długość 600 m. Tunel połączy stację Powiśle ze stacją po prawej stronie Warszawy - Stadion. Stacja Powiśle składa się z czterech kondygnacji i - obok stacji Nowy Świat - należy do najgłębszych konstrukcji II linii warszawskiego metra.

Podczas awarii na stację wlało się 6 tys. m sześc. wody; następnie stację zalano, by zrównoważyć ciśnienie i jednocześnie uniemożliwić dalsze wymywanie gruntu. Nie przerwano prac na pozostałych odcinkach budowy. Natomiast w związku z awarią tarcze "Wisła I" i "Wisła II" prawdopodobnie zaczną prace nie od drążenia tunelu pod Wisłą, ale od krańcowej stacji na prawej stronie Warszawy - od Dworca Wileńskiego. Tunele drążą obecnie dwie z czterech tarcz TBM. Pierwsza z nich "Anna" przekopała 1048 m tunelu, z kolei "Maria" - 670 m.

Centralny odcinek II linii kolejki będzie miał długość 6,1 km. Siedem stacji (rondo Daszyńskiego, rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion, Dworzec Wileński) zostanie wydrążonych na głębokości od 13 do 23 metrów. Choć początkowy harmonogram budowy centralnego odcinka II linii przewidywał rozpoczęcie drążenia tuneli na początku ubiegłego roku, oficjalny termin zakończenia budowy (październik 2013 r.) dotychczas nie uległ zmianie.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Tematy w artykule

Skomentuj artykuł

II linia metra pod Wisłą - innej opcji nie ma
Komentarze (3)
NP
no proszę
21 sierpnia 2012, 02:45
setki trupów na budowie warszawskiego metra Podczas budowy warszawskiego metra robotnicy codziennie odkrywają ludzkie szkielety i ludzkie szczątki w różnych fazach rozkładu. Ilość zwłok można szacować w setkach, nikt nie prowadzi dokładnej statystyki. Informacje te potwierdza pracownik nadzoru budowy pragnący zachować anonimowość. O znaleziskach tych nie są powiadamiane służby archeologiczne, a kości i czaszki ładowane są wprost na ciężarówki i wywożone na składowisko śmieci. Robotnikom nakazano całą sprawę utrzymywać w tajemnicy pod rygorem zwolnienia dyscyplinarnego. Np. bardzo płytko zaledwie pod warstwą asfaltu znaleziono kilka doskonale zachowanych zwłok, których wygląd świadczył na pochodzenie znacznie późniejsze niż druga wojna światowa. Równocześnie dziwnym zbiegiem okoliczności w tym samym czasie nagłaśnia się sprawę tajemniczej kwatery na warszawskich Powązkach. Co się takiego stało, że prace te rozpoczęto właśnie teraz? Przypadek? http://grabie.salon24.pl/441894,setki-trupow-na-budowie-warszawskiego-metra
K
krakus
20 sierpnia 2012, 19:01
nie gadaj, mnie to obchodzi, a jestem krakusem... przeciez to nasza stolica...
jazmig jazmig
20 sierpnia 2012, 15:31
 Kogo, poza warszawiakami, to obchodzi?