Wielkanoc kontra Boże Narodzenie w handlu
Boże Narodzenie to najważniejszy okres w roku, a Wielkanoc na tym tle wypada znacznie słabiej – informuje „Rzeczpospolita”.
Z badania przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia wśród 907 firm na zlecenie firmy Sodexo wynika, że 56,9 proc. przedsiębiorstw wypłaca pracownikom dodatkowe, pozapłacowe świadczenia, np. bony na zakupy w grudniu przed Bożym Narodzeniem. Wielkanoc jest rzadszą okazją – wskazała ją tylko co piąta firma.
Dysproporcja z roku na rok się pogłębia. Rok wcześniej Boże Narodzenie było okazją do obdarowana pracowników w 53 proc. firm, a Wielkanoc w 26 proc.
Choć przyznawanie pracownikom dodatkowych bonusów pokazuje znaczenie świąt dla gospodarki, to zmienia się ich charakter. Po zmianie w 2009 r. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z podatku zwolnione są świadczenia pracodawcy na rzecz pracownika (np. z funduszu socjalnego) do 380 zł rocznie, ale tylko w gotówce. Dlatego tradycyjne bony są obecnie opodatkowane i z ich wydawania zrezygnowało zwłaszcza wielu mniejszych emitentów jak izby gospodarcze.
Skomentuj artykuł