KAI / tk
Oczywistym przykładem wojny sprawiedliwej jest dziś wojna Ukrainy o przetrwanie narodowe przeciwko rosyjskiej agresji; wojna Rosji jest natomiast niesprawiedliwa zarówno pod względem intencji, jak i postępowania – stwierdza na łamach portalu The First Things prof. George Weigel.
Oczywistym przykładem wojny sprawiedliwej jest dziś wojna Ukrainy o przetrwanie narodowe przeciwko rosyjskiej agresji; wojna Rosji jest natomiast niesprawiedliwa zarówno pod względem intencji, jak i postępowania – stwierdza na łamach portalu The First Things prof. George Weigel.
KAI/mk
W swojej najnowszej książce „Vi chiedo in nome di Dio” ("Proszę was w imię Boga") papież Franciszek stwierdza, że "wojna nigdy nie jest usprawiedliwiona", a w najnowszej historii mamy przykłady "zmanipulowanych wojen", w których przy użyciu fałszywych dowodów dokonywano ataków na inne kraje. "Dlatego proszę władze polityczne, aby powstrzymały toczące się wojny, nie manipulowały informacjami i nie oszukiwały swoich narodów w celu osiągnięcia celów wojennych" - wezwał papież.
W swojej najnowszej książce „Vi chiedo in nome di Dio” ("Proszę was w imię Boga") papież Franciszek stwierdza, że "wojna nigdy nie jest usprawiedliwiona", a w najnowszej historii mamy przykłady "zmanipulowanych wojen", w których przy użyciu fałszywych dowodów dokonywano ataków na inne kraje. "Dlatego proszę władze polityczne, aby powstrzymały toczące się wojny, nie manipulowały informacjami i nie oszukiwały swoich narodów w celu osiągnięcia celów wojennych" - wezwał papież.
Dlaczego kultura sekretu nie sprawdza się w Kościele i dlaczego o publicznych wypowiedziach duchownych trzeba także publicznie dyskutować – to jeden z tematów 53. odcinka podcastu Tomasza Terlikowskiego „Tak myślę”. A poza tym podsumowanie papieskiej wizyty w Kazachstanie, powrót do doktryny wojny sprawiedliwej w wydaniu Franciszka, publiczne pojawienie się abp. Leszka Sławoja Głódzia, jaka jest wiara króla Wielkiej Brytanii Karola III, czy potrzebujemy rytuałów, czy katolicy mogą korzystać z dorobku duchowości ewangelikalnej oraz wspomnienie prof. Mieczysława Gogacza.
Dlaczego kultura sekretu nie sprawdza się w Kościele i dlaczego o publicznych wypowiedziach duchownych trzeba także publicznie dyskutować – to jeden z tematów 53. odcinka podcastu Tomasza Terlikowskiego „Tak myślę”. A poza tym podsumowanie papieskiej wizyty w Kazachstanie, powrót do doktryny wojny sprawiedliwej w wydaniu Franciszka, publiczne pojawienie się abp. Leszka Sławoja Głódzia, jaka jest wiara króla Wielkiej Brytanii Karola III, czy potrzebujemy rytuałów, czy katolicy mogą korzystać z dorobku duchowości ewangelikalnej oraz wspomnienie prof. Mieczysława Gogacza.
KAI/mk
„Do Watykanu przyjechałem z małą walizką, z ubraniami na sobie i kilkoma dodatkowymi. Co więcej: zostawiłem w Buenos Aires przygotowane kazania na Niedzielę Palmową. Pomyślałem: żaden papież nie obejmie urzędu w Niedzielę Palmową, więc w sobotę wracam do domu” – mówił Franciszek w opublikowanym właśnie wywiadzie dla argentyńskiej agencji informacyjnej Télam.
„Do Watykanu przyjechałem z małą walizką, z ubraniami na sobie i kilkoma dodatkowymi. Co więcej: zostawiłem w Buenos Aires przygotowane kazania na Niedzielę Palmową. Pomyślałem: żaden papież nie obejmie urzędu w Niedzielę Palmową, więc w sobotę wracam do domu” – mówił Franciszek w opublikowanym właśnie wywiadzie dla argentyńskiej agencji informacyjnej Télam.
Jestem zwolennikiem teorii wojny sprawiedliwej, bo precyzyjnie określa ona przestrzeń, w której wojna - choć sama w sobie zła - może być moralnie usprawiedliwiona. Jednak, by to uznać wcale nie trzeba odwoływać się do tej teorii, a wystarczy uważnie przeczytać „Fratelli tutti”.
Jestem zwolennikiem teorii wojny sprawiedliwej, bo precyzyjnie określa ona przestrzeń, w której wojna - choć sama w sobie zła - może być moralnie usprawiedliwiona. Jednak, by to uznać wcale nie trzeba odwoływać się do tej teorii, a wystarczy uważnie przeczytać „Fratelli tutti”.
To, co dzieje się obecnie na Ukrainie, wymaga jasnego i uczciwego nazwania. I nie chodzi tylko o ocenę moralną, ale także religijną. Obrona Ukrainy przed atakiem rosyjskim, i nie ma co do tego żadnych, najmniejszych wątpliwości, jest klasyczną wojną sprawiedliwą. Ukraina odpowiada na całkowicie bezprawną agresję, nie atakuje ludności cywilnej, nie rozpoczyna stosowania przemocy, a broni się przed przemocą innych i wreszcie ma realną szansę na zwycięstwo. To jest wojna ze złem! Bardzo realnym złem.
To, co dzieje się obecnie na Ukrainie, wymaga jasnego i uczciwego nazwania. I nie chodzi tylko o ocenę moralną, ale także religijną. Obrona Ukrainy przed atakiem rosyjskim, i nie ma co do tego żadnych, najmniejszych wątpliwości, jest klasyczną wojną sprawiedliwą. Ukraina odpowiada na całkowicie bezprawną agresję, nie atakuje ludności cywilnej, nie rozpoczyna stosowania przemocy, a broni się przed przemocą innych i wreszcie ma realną szansę na zwycięstwo. To jest wojna ze złem! Bardzo realnym złem.
Jak definiować dziś sprawiedliwość społeczną? Co myśli na ten temat papież Franciszek? Czy do wojny na Ukrainie ma zastosowanie pojęcia wojny sprawiedliwej?
Jak definiować dziś sprawiedliwość społeczną? Co myśli na ten temat papież Franciszek? Czy do wojny na Ukrainie ma zastosowanie pojęcia wojny sprawiedliwej?
Od teraz jedynym moralnie dopuszczalnym celem (nawet jeśli strategicznie, dla dobra ludzi, trzeba godzić się na cele mniejsze) jest pozbawienie Putina władzy, postawienie go przed Trybunałem w Hadze, albo jeśli nie będzie to możliwe, to jego zabicie przez najbliższych współpracowników.
Od teraz jedynym moralnie dopuszczalnym celem (nawet jeśli strategicznie, dla dobra ludzi, trzeba godzić się na cele mniejsze) jest pozbawienie Putina władzy, postawienie go przed Trybunałem w Hadze, albo jeśli nie będzie to możliwe, to jego zabicie przez najbliższych współpracowników.
Europejczycy, w tym europejscy chrześcijanie, wszystko na to wskazuje będą musieli odświeżyć teorię wojny sprawiedliwej i etyki wojny w ogóle. I to nawet jeśli teraz wojna nie wybuchnie.
Europejczycy, w tym europejscy chrześcijanie, wszystko na to wskazuje będą musieli odświeżyć teorię wojny sprawiedliwej i etyki wojny w ogóle. I to nawet jeśli teraz wojna nie wybuchnie.
Debata nad adekwatnością stosowania pojęcia „wojny sprawiedliwej” we współczesnym, chrześcijańskim (i nie tylko) nauczaniu moralnym trwa od dawna. I z tej perspektywy warto także czytać uwagi dotyczące tego właśnie problemu zawarte w encyklice „Fratelli tutti”.
Debata nad adekwatnością stosowania pojęcia „wojny sprawiedliwej” we współczesnym, chrześcijańskim (i nie tylko) nauczaniu moralnym trwa od dawna. I z tej perspektywy warto także czytać uwagi dotyczące tego właśnie problemu zawarte w encyklice „Fratelli tutti”.
To najwyższy czas, by papież zastąpił starą doktrynę innym pojęciem.
To najwyższy czas, by papież zastąpił starą doktrynę innym pojęciem.
KAI /kk
To nie pierwszy taki apel. Teraz kierują go do papieża zakonnicy.
To nie pierwszy taki apel. Teraz kierują go do papieża zakonnicy.
KAI / kw
"Kościół zbyt długo pozwalał na wojny sprawiedliwe". Uczestnicy konferencji na temat pokoju wezwali papieża i Kościół do porzucenia teorii.
"Kościół zbyt długo pozwalał na wojny sprawiedliwe". Uczestnicy konferencji na temat pokoju wezwali papieża i Kościół do porzucenia teorii.