Internetowe imperium
Jedną z podstawowych cech Internetu jest jego globalność i masowość. Użytkownicy sieci internetowej nie tylko poszukują informacji ale także nawiązują relacje z innymi użytkownikami.
Społeczności internetowe osiągają coraz większą liczbę "znajomych". Ludzie zawierają poprzez Internet przyjaźnie a nawet przeżywają miłość. Podejmują także inicjatywy, które mają swoje skutki nie tylko w świecie wirtualnym ale i realnym. W niektóre z nich zjednują tysiące a nawet miliony ludzi. Powstają wciąż nowe międzynarodowe społeczności internetowe, do których można przystąpić lub zostać zaproszonym. Czy możemy dziś mówić o nowym imperium, które z czasem zastąpi istniejące imperia, światowe organizacje i tradycyjne społeczności?
Propozycja zajęć lekcyjnych dla klas gimnazjalnych
Postawionym powyżej pytaniem nauczyciel zachęca uczniów do dyskusji w czteroosobowych grupach i do refleksji nad podobieństwami i różnicami między społecznością internetową a tradycyjnymi wspólnotami. Zadaniem pierwszej i drugiej grupy będzie graficzne przedstawienie podobieństw i różnic między społecznością internetową a wspólnotą szkolną. Trzecia i czwarta grupa przedstawi podobieństwa i różnice między społecznością chrześcijańską opisaną w Dziejach Apostolskich a społecznością internetową. Natomiast piąta i szósta grupa zajmie się podobieństwami i różnicami między organizacją wspólnoty narodowej a organizacją społeczności internetowej.
Grupa zajmująca się różnicami i podobieństwami między społecznością internetową a wspólnotą chrześcijan z Dziejów Apostolskich otrzymuje listę cytatów z Nowego Testamentów. Mogą wśród nich znaleźć się następujące fragmenty: wspólnie modlili się (2,42), wszystko mieli wspólne (2,44), wspólnie spożywali posiłek (2,46), wielbili Boga (2,47), jeden duch i jedno serce ożywiały wszystkich (4,32), świadczyli o zmartwychwstaniu Pana Jezusa (4,33), działo się wiele znaków i cudów (5,12), obcy nie mieli odwagi do nich dołączyć (5,13), wszyscy doznawali uzdrowienia (5,16), wysyłali ludzi na misje (13,2-3).
Zajęcia kończy nauczyciel dyskusją na temat plusów i minusów społeczności internetowej oraz zachęca uczniów do generowania pomysłów, jak społeczność internetowa może umocnić istniejące już więzi między wiernymi we wspólnocie chrześcijańskiej.
Skomentuj artykuł