Tajemnica Trójcy Przenajświętszej

(fot. angelofsweetbitter2009/flickr.com)
KAI / psd

Trójca Święta jest tajemnicą wiary w sensie ścisłym. Znaczy to, że jest jedną z ukrytych tajemnic Boga, które nie mogą być poznane przy pomocy ludzkich zmysłów, a nawet przy pomocy rozumu. Mogą być wierzącemu człowiekowi jedynie przybliżone przez samego Boga. Na tym właśnie polega Objawienie. Bóg objawił się nam jako Trójca i to powinno nam wystarczyć. Nie powinniśmy chcieć za wszelką cenę, przy pomocy naszego rozumu, dotrzeć do sedna tej tajemnicy. Przecież i tak nie zdołamy tego uczynić.

Boga nazywamy Ojcem. Tym tytułem obdarzają Go nie tylko chrześcijanie. Nawet w religiach pogańskich naczelne bóstwo było uważane za ojca bożków i ludzi. W Izraelu Bóg jest nazywany Ojcem przede wszystkim dlatego, że jest Stwórcą człowieka i świata. Dla Narodu Wybranego jest On Ojcem także z racji przymierza i daru prawa, czyli przykazań, wytyczających Izraelitom drogę do Ziemi Obiecanej. Bóg - Król Izraela jest nazywany również Ojcem ubogich, Ojcem wdów i sierot, tych wszystkich, którzy są objęci Jego pełną miłości opieką.

Obdarzając Boga imieniem Ojciec, zwracamy uwagę na dwa aspekty Jego relacji do człowieka. Po pierwsze: Bóg jest początkiem i podstawą wszystkiego, co zostało stworzone. Jest więc dla wszystkich stworzeń najwyższym autorytetem tak jak ojciec w rodzinie. Po drugie: Ojciec ten jest dobrocią i miłującą troską, ogarniającą wszystkie swoje dzieci. Takiego Ojca objawił nam Jezus. Nasz Bóg jest więc nie tylko Stwórcą, ale - dzięki relacji do swego jedynego Syna - jest również Ojcem. Nikt nie zna Syna, tylko Ojciec, ani Ojca nikt nie zna, tylko Syn i ten, komu Syn zechce objawić (Mt 11,27).

Przed swoją męką, żegnając się z uczniami, Jezus zapowiada nowego Pocieszyciela - Ducha Świętego. Tenże Duch działa od początku stworzenia. On to przemawiał niegdyś przez proroków (Hbr 1,1), teraz zaś będzie z uczniami i będzie w nich, aby ich wszystkiego nauczyć, aby im przypomnieć to, czego uczył Jezus, i aby ich prowadzić do całej prawdy (por. J 14,26; 16,13).

DEON.PL POLECA


Objawiona prawda o Trójcy Świętej znajduje się u źródeł żywej wiary Kościoła. Przede wszystkim jest objawiona i podana do wierzenia w tym pierwszym sakramencie, którym jest Chrzest święty.

Dogmat o Trójcy Świętej stwierdza, że Boska Trójca jest jednością. My nie wyznajemy wiary w trzech bogów, ale w jednego Boga w trzech Osobach. Osoby Boskie nie dzielą między siebie tej jedynej Boskości, ale każda z nich jest całym Bogiem. Ojciec jest takim samym Bogiem jak Syn, a Syn takim samym jak Ojciec. Duch Święty jest tym, kim jest Ojciec i kim jest Syn.

Osoby Boskie różnią się jednak między Sobą. Można powiedzieć, że Bóg jest jeden, ale nie jest samotny. Bóg jest wspólnotą i dlatego wolno nam o Nim powiedzieć za Jezusem, że jest Miłością. Osoby Boskie pozostają ze Sobą w najgłębszej relacji międzyosobowej, a taką jest miłość. Boska jedność wyraża się w tym, że Ojciec jest cały w Synu i w Duchu Świętym, Syn jest cały w Ojcu i w Duchu Świętym, Duch Święty też jest cały w Ojcu i Synu.

Taka jest Boża ekonomia: Jeden jest Bóg, Ojciec, od którego wszystko pochodzi. Jeden jest Chrystus, przez którego wszystko się stało (por. IKor 8,6). Jeden Duch Święty, w którym jest wszystko. Dlatego ten, kto oddaje chwałę Ojcu, czyni to przez Syna w Duchu Świętym. Kto idzie za Chrystusem, czyni to dlatego, ponieważ Ojciec go pociąga, a Duch Święty go porusza.

Nie chciejmy tych trudnych prawd zgłębiać tylko naszym rozumem. Przyjmijmy z wiarą to, co Bóg sam o Sobie objawił, że jest Bogiem Trójjedynym, że jest miłującym Ojcem, który kocha Syna, a w Nim nas wszystkich. Kocha nas w Duchu Świętym, który nas prowadzi, oświeca i umacnia. Niech nam wystarczy świadomość, że Bogu na nas zależy, bo nas kocha jako swoje dzieci.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Tajemnica Trójcy Przenajświętszej
Komentarze (1)
7 czerwca 2019, 22:06
Kiedy przeczytamy dokładniej Biblię, to sama Biblia zdemaskuje,  trójca jest fałszywą nauką o Bogu. Wersety, które są przytoczone dla poparcia tej nauki są pojedyncze i wyrwane z kontekstu. Cała Biblia ma być brana pod uwagę. II Tymoteusza 3: 16