Biznes na ślubnym kobiercu

Katarzyna Klimek-Michno / "Dziennik Polski"

- Badania pokazują, że Polska jest - na tle krajów europejskich - liderem pod względem wydatków na wesela. W porównaniu z naszymi sąsiadami przeznaczamy najwięcej pieniędzy na ten cel. Wesela u nas trwają długo i są bardzo wystawne - mówi Agata Pawłowska, rzeczniczka prasowa Polskiego Stowarzyszenia Konsultantów Ślubnych.

Koszty wesela zależą od liczby zaproszonych gości i atrakcji, którymi chcemy wypełnić ten wyjątkowy dzień. Organizując wesele w Krakowie dla 100 osób, trzeba się zwykle liczyć z wydatkiem 20-30 tys. zł. W tej kwocie mieści się jednak tylko restauracja, zespół muzyczny i fotograf. Ślub to bowiem okazja do zarobku także dla dekoratorów, konferansjerów, barmanów, stylistów, wizażystów, właścicieli salonów ze strojami ślubnymi i kwiaciarni.

Można również wynająć konsultantów ślubnych, którzy od A do Z zorganizują nam całe przyjęcie. Ich usługi kosztują od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. Na razie skorzystało z nich 2 procent polskich nowożeńców.

- Zawód konsultanta jest stosunkowo nowy. Pierwsza firma konsultingowa powstała w 2002 roku, ale od roku 2006 branża zaczęła się bardzo dynamicznie rozwijać. Szacujemy, że wszystkich firm świadczących takie usługi działa w całym kraju około 350 - wylicza Agata Pawłowska. Jej zdaniem, barierą w zatrudnianiu konsultantów nie są finanse, lecz niska świadomość na temat samego zawodu i zakresu obowiązków konsultanta.

- Wielu nowożeńców ma też obawy, że wynajmując specjalistę, dostaną gotowy projekt przyjęcia, który nie będzie odpowiadać ich wyobrażeniom i wymaganiom - mówi Agata Pawłowska. Tymczasem rola konsultanta polega na poznaniu gustów i preferencji nowożeńców, a następnie dopasowaniu do nich oferty. Konsultant przedstawia więc kilka różnych propozycji, które następnie wybierają nowożeńcy.

- Specjalista sam nie wykonuje zadań, ale zdobywa kontakty, szuka podwykonawców, czyli np. zespołu muzycznego, stylisty, dekoratora wnętrz, a następnie koordynuje przebieg wszystkich działań - tłumaczy rzeczniczka.

Śluby to również złoty interes dla restauracji, zamków, dworków i domów weselnych. Rezerwacje często są dokonywane już na rok przed ślubem. Sale weselne trzeba jeszcze odpowiednio ozdobić, a to z kolei zarobek dla kolejnych specjalistów. Jak zauważa Joanna, dekoratorka ślubna, usługi dekoracyjne stają się coraz bardziej popularne wśród młodych ludzi. Aby prześcignąć konkurencję, firmy starają się wymyślać oryginalne rozwiązania. Nowożeńcy mogą przedstawić własną koncepcję lub zdać się na wizję fachowca.

- Rozbieżność w cenach jest duża - mówi Joanna. Wykonanie dekoracji może więc kosztować albo 500 zł, albo 5 tys. zł.

Na brak zajęć w sezonie ślubnym nie mogą też narzekać fotografowie. Oprócz utrwalenia uroczystości kościelnej oraz wesela, wynajmuje się ich również do sesji plenerowych. Jeden ślub to dla fotografa z doświadczeniem zarobek zwykle od 2 tys. zł w górę.

Z myślą o biznesie ślubnym powstaje również coraz więcej zespołów muzycznych. - Zanim stworzyliśmy naszą stronę internetową i zaczęliśmy się promować w sieci, odbyliśmy wiele prób, dużo ćwiczyliśmy, występowaliśmy na różnych imprezach - opowiada Stanisław, który trzy lata temu razem z kilkoma znajomymi założył zespół. - Później pojawiliśmy się w Internecie, dzięki czemu więcej osób dowiedziało się o naszej działalności. Nagraliśmy też demo, aby klienci mogli otrzymywać próbki naszych możliwości. Z roku na rok przybywa nam zleceń. Na przyszły rok już teraz mamy kilka rezerwacji.

Koszt wynajęcia zespołu muzycznego zależy od jego renomy i liczby muzyków. Zwykle jednak jest to wydatek od około 2 tys. zł w górę. Tańszym rozwiązaniem jest wynajęcie DJ-a. Swoje usługi polecają również wodzireje, którzy organizują konkursy i zabawy dla gości weselnych.

Wiosną i latem ręce pełne roboty mają też floryści i kwiaciarki, u których bukiety zamawiają nie tylko nowożeńcy, ale również goście weselni. Praca wre w cukierniach. Sam zakup tortu weselnego to zwykle wydatek rzędu kilkuset złotych.

Na brak klientów nigdy nie mogą narzekać salony mody ślubnej. Najtańsze suknie kosztują zwykle około 2 tys. zł, ale wiele panien młodych dla tej niepowtarzalnej chwili decyduje się na suknię za 3-4 tys. zł. Oprócz wydatków na garnitur czy suknię z dodatkami typu welon i biżuteria, młodzi muszą doliczyć do kosztów zabiegi kosmetyczne, fryzjera, solarium i wizaż.

- Coraz więcej panien młodych chce mieć profesjonalny makijaż. Mimo że na rynku jest mnóstwo rozmaitych kosmetyków, które dawniej nie były dostępne, to jednak młode kobiety wolą zwrócić się do specjalistów. Mają bowiem świadomość, że dzięki temu ich wizerunek będzie lepszy niż gdyby same zdecydowały się na wykonanie makijażu. Potrafią odróżnić jakość i trwałość kosmetyków stosowanych przez fachowców od tych, które można kupić w sklepie, a które są znacznie tańsze - mówi Małgorzata, wykonująca makijaże ślubne od kilkunastu lat. Zapisy do niej rozpoczynają się na rok przed ślubem. Często odbiera też telefony na miesiąc przed uroczystością, ale wtedy jest już za późno.

- Ceny w Krakowie są różne i zależą między innymi od doświadczenia wizażystek i jakości produktów, które są używane do wykonania makijażu - tłumaczy Małgorzata. - Zwykle wahają się od 50 do 350 zł. Nie jest to jednak zawód, który pozwala zarabiać przez cały rok. Zlecenia ma się głównie od maja do września. Jeśli jednak wykonuje się inny zawód, to jest to dobry sposób, żeby sobie dodatkowo dorobić w weekendy.

Ślubny marketing w sieci

Robienie ślubnego interesu rozpoczyna się już w świecie wirtualnym. Wystarczy wpisać w internetową wyszukiwarkę hasło "śluby", by pojawiło się mnóstwo możliwości. Na portalach ślubnych można przeglądać reklamy i ogłoszenia firm działających w branży weselnej czy oglądać zdjęcia limuzyn oraz dorożek oferowanych do wynajęcia w dniu ślubu. Są kategorie: "zaproszenia weselne", "wideofilmowanie", "biżuteria", "transport". Można znaleźć kontakt do szkół tańca, w których młodzi ćwiczą kroki do pierwszego walca.

Goście weselni mają możliwość zamawiania prezentów on-line - z myślą o nich też powstają specjalne strony internetowe. Reklamowane są także dodatkowe atrakcje na weselny wieczór, np. pokaz iluzji, fajerwerkowe show, wypuszczanie gołębi czy przelot balonem.

O tym, że biznes się kręci, świadczą ślubne listy dyskusyjne, na których rozemocjonowani nowożeńcy wymieniają się kontaktami, szukają informacji, udzielają sobie wzajemnie wskazówek. Pomiędzy wpisami o stresie, radości i szczęściu można tutaj znaleźć również porady specjalistów na temat kredytów gotówkowych.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Tematy w artykule

Skomentuj artykuł

Biznes na ślubnym kobiercu
Komentarze (1)
A
Adriano
18 maja 2013, 12:37
Jednym z najwazniejszych elementów przygotować jest wybór odpowiedniego <a href="http://zespol-muzyczny.webnode.com/">zespołu</a> muzycznego na ślub.