Refleksja nad kapłaństwem w świetle nauczania Kościoła

Refleksja nad kapłaństwem w świetle nauczania Kościoła Wydawnictwo WAM
ks. Tadeusz Borutka / Wydawnictwo WAM

Książka Refleksja nad kapłaństwem w świetle nauczania Kościoła jest próbą całościowego - teologicznego, społecznego i socjologicznego - spojrzenia na tajemnicę kapłaństwa. Inspiracją do podjęcia tematu było ogłoszenie i rozpoczęcie Roku Kapłańskiego. Opierając się na dokumentach Kościoła, zwłaszcza Soboru Watykańskiego II oraz nauczaniu papieży posoborowych, Autor ukazuje wartość tego sakramentu. Książka pomoże duszpasterzom ponownie odkryć swe powołanie - "drogocenny klejnot darowany człowiekowi przez samego Chrystusa".

Posługa duszpasterska we współczesnym świecie nie należy do zadań łatwych. Wymaga wielu sił, talentów, umiejętności i zdolności, poświęcenia i oddania. Skuteczna, wartościowa, owocna może być tylko pod warunkiem, że u jej podstaw znajdzie się miłość do Chrystusa i Jego Kościoła. To miłość jest duszą kapłaństwa, jego ożywczą mocą, jego znakiem rozpoznawczym; to ona umożliwia mądrą i odpowiedzialną ewangelizację; to od niej wszystko musi się rozpoczynać i do niej prowadzić; to ona wyznacza początek, drogę i cel - spoczęcie w Bogu-Miłości. ks. Tadeusz Borutka

 

Problematyka powołań kapłańskich

Aktualnie najważniejszą rzeczą dla Kościoła jest spra­wa powołań kapłańskich i zakonnych, od nich bowiem zależy przyszłość ewangelizacji. „Bez kapłanów - pisze Jan Paweł II w adhortacji apostolskiej Pastorem dabo vo-bis - Kościół nie mógłby przeżywać przede wszystkim tego podstawowego posłuszeństwa, które zakorzenione jest w samym sercu egzystencji Kościoła oraz jego mi­sji w dziejach: posłuszeństwa wobec polecenia Jezusa «idźcie więc i nauczajcie wszystkie narody» (Mt 28, 19), a także «to czyńcie na moją pamiątkę» (Łk 22, 19; por. 1 Kor 11, 24), czyli nie mógłby wypełniać nakazu gło­szenia Ewangelii i ponawiania każdego dnia ofiary Je­go Ciała, które wydał, oraz Jego Krwi, którą przelał za życie świata”17. Jako ludzie wierzący, mamy oczywiście głębokie przeświadczenie, że Jezus Chrystus nie pozosta­wi Kościoła bez „pasterzy według Jego serca” (Jr 3, 15) i możemy za Janem Pawłem II powiedzieć: „Wiara daje nam pewność, że obietnica Pana nie może pozostać nie spełniona. Właśnie ta obietnica jest przyczyną i źródłem mocy, która pozwala Kościołowi cieszyć się z rozkwitu powołań kapłańskich i wzrostu ich liczby w niektórych częściach świata. Ona też stanowi fundament mocniejszej wiary i zachętę do żywszej nadziei w obliczu poważnego braku kapłanów w innych częściach świata”18. To przeświadczenie i ta pewność nie zwalniają jednak od odpowiedzialności za rozwój powołań kapłańskich i za­konnych. Odpowiedzialność ta spoczywa na całym Koś­ciele, jednak w sposób szczególny na rodzinie. Rodzina jest tą podstawową wspólnotą, którą określa się mianem ecclesia domestica, w której żyje i rozwija się Kościół, w której wzrastają powołania kapłańskie i zakonne, którą wobec tego uważa się za pierwsze seminarium duchow­ne przygotowujące młodych ludzi do kapłaństwa i życia zakonnego.

Polska, jak i inne kraje Europy środkowo-wschodniej, po upadku marksistowsko-komunistycznego systemu politycznego znalazła się w trudnym okresie przejściowym, pełnym sprzeczności, niejasności i chwiejności. Głębokie przekształcenia, jakim uległo społeczeństwo, obnażyły – z jednej strony – pewien kryzys kultury tradycyjnej, a z drugiej – naglącą potrzebę nowych projektów doty­czących egzystencji ludzkiej.

Obecnie mocno akcentuje się autonomię osoby, jej wolność, spontaniczność i możliwość samorealizacji. Ogromną rolę odgrywają w tym środki społecznego przekazu. Głoszą one wartości przeciwne powołaniu kapłańskiemu, często ośmieszają i wypaczają obraz księdza czy zakonnika, ukazując przyjęty przez nich model życia ja­ko przestarzały i nieprzystający do współczesności. Na spadek powołań ma też wpływ kryzys rodziny, sekularyzacja, konsumizm, różne formy ateizmu, niż demograficzny i emigracja. W pewnym stopniu przyczyniają się do niego także zjawiska zachodzące w samym Kościele, zwłaszcza kryzys tożsamości kapłańskiej, gorsząca posta­wa niektórych duchownych, zaniechanie podejmowania kierownictwa duchowego, brak dobrze przygotowanych formatorów.

Problem pogłębia jeszcze bardziej znamienna dla dzisiejszej młodzieży słabość psychiczna, niestabilność emocjonalna, lękliwość, uległość wobec pokus kultury konsumpcjonizmu i materializmu. Młodzi ludzie z wielkim trudem i z wieloma oporami podejmują ważne i trud­ne zadania życiowe, brak im konsekwencji, często są niezdolni do zdecydowanych rozstrzygnięć, preferują to co tymczasowe, doraźne. Na pewno brakuje im też wiedzy, na czym polega kapłaństwo i życie zakonne, czym ono w ogóle jest, a gdy tę wiedzą posiadają i chcą podjąć studia teologiczne, na przeszkodzie staje im nierzadko sprzeciw rodziców. Dawniej rodzina, w której rodziło się powołanie do kapłaństwa czy życia zakonnego, czuła się wyróżniona, obdarzona łaską. Dziś rodzice pytają dzieci: Dlaczego chcesz sobie zmarnować życie? Nie ma – nawet wśród katolików regularnie chodzących na Msze św. – wsparcia dla młodego człowieka, który czuje powołanie i staje przed podjęciem decyzji.

Współczesna rodzina podlega wpływom rozległych, głębokich i niezwykle dynamicznych przemian społecznych i kulturowych. Targana jest przez sprzeczności, musi sprostać wielu trudnościom, przyjąć jakieś stanowi­sko wobec nowych wzorców postępowania, borykać się z rozmaitymi kłopotami i problemami, opowiedzieć się albo za, albo przeciw wartościom. Wiele rodzin potrafi sprostać tym wyzwaniom i dochować wierności podsta­wowym ideałom, będącym fundamentem każdej zdrowej instytucji rodzinnej19, często jednak odbywa się to jakimś kosztem: kosztem albo ubóstwa, albo wyrzeczenia, albo rezygnacji. Od kilku już lat z roku na rok rodzi się co­raz mniej dzieci, rośnie liczba rozwodów, a maleje liczba zawieranych małżeństw, coraz bardziej upowszechnia się model rodziny z jednym lub co najwyżej dwojgiem dzieci – troje lub więcej wychowuje się średnio tylko w co piątej rodzinie. Rośnie też nieustannie liczba rodzin niepełnych – wśród ogółu rodzin jest ich około 1,5 mln; w większości z nich dziecko (lub dzieci) wychowuje samotna matka. Niepokojącym zjawiskiem jest też upowszechniający się zwyczaj odraczania w czasie momentu zawarcia związku małżeńskiego, co wpływa pośrednio na zwiększenie się odsetka związków nieformalnych. Z pewnością jest to konsekwencją bezrobocia i braku perspektyw na własne mieszkanie, ale z drugiej strony – przyczyną tego bywają przyjęte postawy, mentalność, aspiracje. Mnóstwo ludzi upatruje szczęścia w sukcesie, karierze, osiągnięciach i pieniądzach – i one określają ich rzeczywistość. Aby się bogacić, awansować, zdobywać laury, popadają w praco­holizm, jakże często przeradzający się w alkoholizm czy lekomanię, rezygnują z małżeństwa, z trudu rodzicielstwa i wychowywania dzieci, wszystko i wszystkich podporządkowują pracy, a dobro rodziny utożsamiają jedynie z własnym dobrem, co zazwyczaj prowadzi do rozpadu wszelkich więzi i rozbicia małżeństw, jeżeli znaleźli czas, by je zawrzeć. „Czy w takim klimacie mogą się rozwijać ziarna powołania, które Duch Święty zasiewa nieustannie w sercach nowych pokoleń?” – zadał retoryczne pytanie Jan Paweł II20


19 T. Borutka, Rodzina w nauczaniu Jana Pawła II, „Kwartalnik Diecezji Bielsko-Żywieckiej” 4(1994) 221.

20 Jan Paweł II, Rodzina rozwija i ochrania Boży dar powołania. Orę­dzie na XXXI Światowy Dzień Modlitw o Powołania (1994), „L’Osser-vatore Romano” (wydanie polskie) 15(1994) nr 3(161), s. 37.

Wykaz skrótów
Wstęp
Posługa kapłańska we współczesnym świecie
Problematyka powołań kapłańskich
Istota powołania kapłańskiego
Chrystus podstawą tożsamości kapłana
Kapłan przyjacielem Chrystusa
Kapłan człowiekiem wiary i nadziei
Powołanie do służby i miłości
Naturalna potrzeba wspólnoty
Wzór kapłańskiej służby
Kapłan człowiekiem modlitwy
Obowiązek sprawowania Liturgii Godzin
Sprawowanie Eucharystii
Troska o liturgię
Kult eucharystyczny
Maryja w życiu kapłana
Misja pojednawcza
Głoszenie słowa Bożego
Więź duszpasterska z wiernymi
Miłość ludzi młodych
Miłość chorych i uprzywilejowanie ubogich
Celibat kapłański
Posłuszeństwo
Braterska wspólnota kapłanów
Ubóstwo
Obowiązek stałej formacji
Zaangażowanie społeczne
Kapłan człowiekiem dialogu
Misyjna postawa kapłana
Dystans wobec spraw tego świata
Zakończenie
Bibliografia

ks. Tadeusz Borutka

Wydawnictwo WAM

Kraków 2009

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Refleksja nad kapłaństwem w świetle nauczania Kościoła
Komentarze (0)
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.