Wychowanie a przedszkolne przyjaźnie

(fot. foreversouls / flickr.com)
slo

Dobre przyjaźnie już w przedszkolu mogą oznaczać, że chłopcy będą mieli mniej problemów z zachowaniem i będą wykazywali lepsze umiejętności społeczne w pierwszej i trzeciej klasie szkoły podstawowej - wynika z badań prowadzonych na amerykańskich maluchach.

Ekspert w dziedzinie ludzkiego rozwoju z University of Illinois Nancy McElwain wraz z zespołem analizowała dane na temat 567 dzieci, które uczestniczyły wcześniej w obszernym badaniu nt. zdrowia i rozwoju, prowadzonym przez National Institute of Child Health & Human Development im. Eunice Kennedy Shriver.

Badacze porównali też postępy w rozwoju (np. ewentualne problemy z zachowaniem i umiejętności społeczne) u dzieci, które przyjaciół nie miały - z tymi, których przyjaźnie miały wartość niewielką i dużą. Informacje na temat ewentualnych problemów z zachowaniem dzieci w przedszkolu (a później - w szkole) przekazały przedszkolanki i nauczycielki. Badaczy interesowały dane uczniów klasy pierwszej i trzeciej.

Okazało się, że dobre przyjaźnie zapewniają dzieciom, zwłaszcza chłopcom, "praktykę pozytywnych interakcji", a efekty widoczne są w pierwszej i trzeciej klasie - podsumowuje jedna z autorek publikacji na łamach "Infant and Child Development", Jennifer Engle.

DEON.PL POLECA

- Chłopcy wyraźnie korzystali na dobrym starcie, zapewnionym przez wczesne, wartościowe przyjaźnie - uważa cytowana przez serwis ScienceDaily Enge. - Wyniki dla dziewczynek są nieco inne - dodaje. Nauczyciele informowali, że uczennice pierwszej i trzeciej klasy mają dobre umiejętności społeczne, niezależnie od jakości ich przedszkolnych przyjaźni.

W nauce sztuki bycia dobrym przyjacielem można dzieciom pomóc - twierdzi McElwain. Zwraca ona uwagę, że w wieku, w którym maluchy idą do przedszkola, jednocześnie zaczynają się liczyć z równieśnikami. W zawieraniu przyjaźni można je więc wspierać (zwłaszcza chłopców), zabierając np. do klubików czy w inne miejsca, gdzie mogą spotkać inne dzieci i wspólnie się pobawić.

Ważne są też dobre doświadczenia i wzorce związane z szacunkiem, troską i oczekiwaniami wobec innych, nabyte w rodzinie. - Takie dzieci będą lepiej panowały nad emocjami, gdy dojdzie do trudnej sytuacji. Nauczą się też, jak rozwiązywać konflikty - przekonuje badaczka.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Wychowanie a przedszkolne przyjaźnie
Komentarze (2)
MW
Magdalena Wójcik
29 lipca 2012, 11:34
A ja popieram wnioski w artykule. Pracuję jako nauczycielka przedszkola. Moi podopieczni mający przyjaciela czyli ulubioną osobę do zabawy zachowują się znacznie lepiej niż ci, którzy spędzają czas samotnie. Ponadto precyzyjniej wyrażają swoje potrzeby, potrafią stosować się do ustalonych reguł i są bardziej odporni na różnego rodzaju sytuacje stresowe.
jazmig jazmig
28 lipca 2012, 17:57
 Całkiem po prostu ci chłopcy mieli taki charakter, że potrafili współpracować z innymi. Te przyjaźnie to skutek charakteru dzieci, a nie przyczyna ich zachowań społecznych.