Doktryny nie można oddzielać od praktyki duszp.

Doktryny nie można oddzielać od praktyki duszp.
(fot. wikipedia.org / CC-BY)
KAI / kn

"Idea, że doktryna może zostać oddzielona od praktyki duszpasterskiej Kościoła, rozpowszechniła się w niektórych kręgach. To nie jest, i nigdy nie była, wiara katolicka".

Tak zdecydowane sformułowanie kard. Gerharda Ludwiga Müllera znalazło się w obszernym wywiadzie, którego udzielił amerykańskiemu pismu i portalowi National Catholic Register. Prefekt Kongregacji Nauki Wiary odpowiada w nim na wiele pytań związanych z nauczaniem Kościoła. M.in. odnosi się do statusu osób rozwiedzionych, które weszły w nowe związki, czy teologii wyzwolenia.

Kard. Müller nawiązał do częstego w mediach sformułowania "zmiany w nauczaniu Kościoła". Jeśli przez nie rozumielibyśmy negowanie czy odrzucenie tego, co było wcześniej, byłby to błąd. "Wolałbym mówić o rozwoju nauczania Kościoła. Kościół sam nie wymyślił tego, czego uczy. Nauczanie Kościoła jest zakorzenione w osobie Chrystusa, w tajemnicy samoobjawienia Boga" - wskazał szef watykańskiej dykasterii.

W tym kontekście jednym z poruszonych wątków był problem statusu w Kościele osób rozwiedzionych, które ponownie weszły w związki małżeńskie. Kardynał przypomniał tutaj swój szeroki komentarz w tej sprawie, opublikowany w październiku ub. roku w L’Osservatore Romano. Zwrócił wtedy uwagę, że sakramentalne małżeństwo jest nierozerwalne, a osób, których życie przeczy tej nierozerwalności, nie można dopuścić do Eucharystii, niemniej duszpasterze i wspólnoty parafialne muszą okazać im "troskliwą miłość". Ostrzegł jednak, by problemu nie redukować do kwestii przyjmowania Eucharystii.

DEON.PL POLECA

Kardynała prefekta zapytano też o jego pozytywny stosunek do pewnych aspektów teologii wyzwolenia. "Jeśli redukuje się ją do czysto świeckiej ideologii politycznej, to zniekształca się ją i podważa jej charakter jako teologii. Z tego powodu, niektóre aspekty teologii wyzwolenia zostały słusznie skrytykowane przez Kongregację Nauki Wiary w 1984 r. w instrukcji Libertatis Nuntius. Kategorie teologii wyzwolenia są zasadniczo teologiczne i chrześcijańskie. Chociaż świecki termin «wyzwolenie» ma wiele różnych odcieni, u teologa chrześcijańskiego nie może on zostać pozbawiony biblijnych korzeni. (...) Na ile zatem teologia wyzwolenia dotyczy wyzwolenia, które przyniósł nam Jezus Chrystus, a co św. Paweł nazywa «wolnością dzieci Bożych» (Rz 8,21), na tyle Kościół będzie nią żywotnie zainteresowany" - podkreślił kard. Müller.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Doktryny nie można oddzielać od praktyki duszp.
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.