Episkopat zakazał tzw. "spowiedzi furtkowej"

(fot. shutterstock.com)
KAI / ptt

Konferencja Episkopatu Polski podjęła decyzję o zakazie stosowania praktyki tzw. "spowiedzi furtkowej". Biskupi jednoznacznie stwierdzili, że właściwą formą jest "wypróbowana i przyjęta w Kościele praktyka spowiedzi generalnej".

"Spowiedź furtkowa" to synkretyczna praktyka łącząca sakramentalną spowiedź z bardzo rozbudowanym rachunkiem sumienia (dotyczącym zwykle wyłącznie 1. przykazania Dekalogu i prowadzonym pod kierunkiem spowiednika w czasie spowiedzi), modlitwą o uwolnienie (czasem w formie uroczystego egzorcyzmu) i elementami psychoterapii (np. uzdrawianiem obrazu ojca). Opiera się na założeniu, że niektóre czyny z życia penitenta, a nawet jego przodków, otwierają "furtki" złemu duchowi. "Spowiedź furtkowa" ma te "furtki" zamknąć. W styczniu br komisja Wydziału Teologicznego KUL wydała opinię, w której zdecydowanie skrytykowała tę praktykę.

Rzecznik Konferencji Episkopatu Polski ks. dr hab. Józef Kloch potwierdził, że na niedawnym zebraniu plenarnym KEP biskupi przeanalizowali ten problem i podjęli decyzję o zakazie stosowania tej praktyki.

DEON.PL POLECA

W piątek 20 marca, decyzję tę upubliczniono. W dokumencie czytamy, iż "Konferencja Episkopatu Polski podczas 368. Zebrania Plenarnego, które odbyło się w Warszawie w dniach 11-12 marca 2015 r., po zapoznaniu się z opinią komisji teologicznej w sprawie tzw. spowiedzi furtkowej, na podstawie art. 9 Statutu KEP podjęła decyzję o zakazie stosowania tej praktyki. Właściwą formą jest wypróbowana i przyjęta w Kościele praktyka spowiedzi generalnej, sprawowana zgodnie z obowiązującymi przepisami, dotyczącymi sakramentu pokuty i pojednania".

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Tematy w artykule

Skomentuj artykuł

Episkopat zakazał tzw. "spowiedzi furtkowej"
Komentarze (48)
BU
bumstrigirigirigi u cha cha
29 marca 2015, 00:02
B. j. miłością tra la la la la .......
T
tamten
28 marca 2015, 13:15
Pamiętacie listę księdza Sowy? Tam też pojawiły się pytania o przekleństwa wśród przodków. Pogląd że przekleństwo się dziedziczy i że wzywanie złego przez przodków skutkuje dręczeniem u potomków, jest wśród księży egzorcystów bardzo popularny.
25 marca 2015, 13:39
Odnoszę nieodparte wrażenie, że tak zwani egzorcyści wprowadzają kult szatana. Diabeł staje się konkurentem Boga i postacią bardzo ważną. Słyszełem księdza, który złego widział we wszystkim, a już szczególnie w pamiątkach z podróży na Wschód. Cóż za opresja! - A do diabła z diabłem. Chyba istotniejsze są sprawy boskie, prawda?
28 marca 2015, 13:36
Prawda. Boskie jest boskie. Ale dobro i zło to dwie strony tego samego medalu.
P
Przemek
25 marca 2015, 10:32
Dziękuję Ci Komisjo Episkopatu Polski za zajęcie się spowiedzią furtkową. Jaka komisja (teologiczna?, inna?) powinna się zająć wypróbowaną i przyjętą w Kościele, powszechną w Diecezji Warszawsko - Praskiej praktyką czytania streszczeń artykułów z diecezjalnej gazetki i jej reklamy w trakcie Liturgii Mszy Świętej i zbadaniem czy ta praktyka jest zgodna obowiązującymi przepisami liturgicznymi?
W
wkalk
21 marca 2015, 15:32
Gdyby ,,spowiedź furtkowa'' była zgodna z wolą Bożą,to z pewnością Jezus ustanawiając Sakrament Pojednania ustanowiłby jej formę a skoro tego nie uczynił,to ma być tak,jak zapisano w Piśmie Świętym. Powinni o tym pamiętać ci ,,nowatorzy'' i zaprzestać wymyślać nowinek.
21 marca 2015, 16:22
Gdyby Procesja Bożego Ciała, spowiedź uszna, Pierwsza Komunia, Okres Wielkanocny, Odpusty, urząd kardynałów, prałatów, proboszczów... były zgodne z wolą Bożą,to z pewnością Jezus ustanawiając Sakramenty ustanowiłby ich formę a skoro tego nie uczynił,to ma być tak,jak zapisano w Piśmie Świętym. Powinni o tym pamiętać ci ,,nowatorzy'' i zaprzestać wymyślać nowinek.
Z
zaza
21 marca 2015, 14:07
Episkopat zakazał spowiedzi "furtkowej". W-R-E-SZ-C-I-E.  Z niecierpliwością czekam na dalsze decyzje, porządkujące to, co dzieje się w nadwiślańskim kościele. Oby tak dalej. 
Z
ZaZik
21 marca 2015, 23:42
a co jeszcze Twoim zdaniem dzieje się niepokojącego?
Janusz Brodowski
21 marca 2015, 13:33
I jeszcze ostatnie zdania z opinii: "Warto również zachęcać wiernych do korzystania z kierownictwa duchowego oraz różnego rodzaju rekolekcji. Tam, gdzie zachodzi uzasadniona konieczność, należy zachęcać do skorzystania z pomocy psychoterapeuty lub diecezjalnego egzorcysty."
jazmig jazmig
21 marca 2015, 15:11
Byłoby dobrze, gdyby autorzy opinii skorzystali z wiedzy egzorcystów, a dopiero potem opiniowali, bo dali opinię nie na temat, ale o swoich wyobrażeniach.
Janusz Brodowski
21 marca 2015, 16:33
Dali opinię na temat konkretnych przypadków. Gdybyś przeczytał opinię, to wiedziałbyś o czym napisali ....
K
Katol
21 marca 2015, 13:29
A co z modlitwą o uzdrowienie międzypokoleniowe?
jazmig jazmig
21 marca 2015, 15:11
Modlitwa zawsze jest dobra.
jazmig jazmig
21 marca 2015, 13:02
"Spowiedź furtkowa" to synkretyczna praktyka łącząca sakramentalną spowiedź z bardzo rozbudowanym rachunkiem sumienia (dotyczącym zwykle wyłącznie 1. przykazania Dekalogu i prowadzonym pod kierunkiem spowiednika w czasie spowiedzi), modlitwą o uwolnienie (czasem w formie uroczystego egzorcyzmu) i elementami psychoterapii (np. uzdrawianiem obrazu ojca). Opiera się na założeniu, że niektóre czyny z życia penitenta, a nawet jego przodków, otwierają "furtki" złemu duchowi. "Spowiedź furtkowa" ma te "furtki" zamknąć. Z powyższej definicji wynika, że Epidkopat zabronił czegoś, czego egzoryści nigdy nie stosują. Zatem spowiedź furtkowa nadal nie jest zakazana, co najwyżej można zmienić nazwę na inną. Spowiedź furtkową poprzedza przekazanie penitentowi listy pytań, na które penitent musi sam sobie odpowiedzieć. Oczywiście podczas spowiedzi kapłan może doszczegółowić pytanie, ale nie stosuje tego, o czym piszą biskupi powtarzając banialuki komisji KUL. Opętanie szatańskie może być dziedziczone i nie ma to nic wspólnego z karą Bożą, bo Bóg nikogo nie karze opętaniem. Reasumując: stek bzdur komisji KUL, powtórzony przez biskupów dotyczy zjawiska, które albo nie jest w ogóle stosowane, albo rzadko i przez amatorów, a nie przez egzorcystów. To o czym piszą biskupi jest słusznie zakazane. Można to nazwać spowiedzią furtkową, a dotychczasową spowiedź furtkową można nazwać spowiedzią szczelinową i będzie OK.
Janusz Brodowski
21 marca 2015, 13:15
Jazmig, przeczytaj całą opinię i zastanów się co chcesz napisać. Mam wrażenie, że wcale nie dyskutujesz z tekstem KUL-u tylko ze swoim wyobrażeniem o tym tekście.
Janusz Brodowski
21 marca 2015, 13:17
"Trzeba ponadto zauważyć, że przyzwolenie na wprowadzenie nowej formy sakramentu pokuty, i to bez zgody kompetentnych władz kościelnych (!), może uruchomić lawinę kolejnych pomysłów na „ulepszanie” tego sakramentu. Przykładem tego może być praktykowana już spowiedź połączoną z uzdrawianiem obrazu ojca. Taka sytuacja grozi chaosem, a ostatecznie rozbiciem jednego Sakramentu Pokuty i Pojednania. W pogoni za nadzwyczajnością wierni mogą nie chcieć „zwykłej” spowiedzi jako w ich przekonaniu bezwartościowej. Grozi to pojawieniem się księży-specjalistów, namaszczonych lub samozwańczych „guru”, dysponujących monopolem na sprawowanie takiej czy innej formy sakramentu pokuty." Jazmig, z czym nie zgadzasz się w tym fragmencie opinii?
Janusz Brodowski
21 marca 2015, 13:48
"Opętanie szatańskie może być dziedziczone" - to jest właśnie herezja Jazmig. Nauczanie Kościoła mówi, że do opętania wymagana jest zgoda opętanego a Ty zakładasz automatyzm. Poza tym według jakiego prawa miałoby być to dziedziczone? Genetyka? A może prawo spadkowe?
Z
zaza
21 marca 2015, 14:14
Zastanawiam się czytając wszystkie Twoje komentarze, kimkolwiek człowieku jesteś, kto Ciebie tak skrzywdził. Życzę Ci aby w Twoim życiu coś się odmieniło, abyś przestał tak zionąć nienawiścią i pogardą...Powodzenia...
jazmig jazmig
21 marca 2015, 14:53
Zacznij te rozważania od siebie. Dlaczego ty ziejesz nienawiścią, a potem martw się innymi, przypomnij sobie o belce w twoim oku i usuń ją, a potem zajmij się drzagami w oczach bliźnich.
jazmig jazmig
21 marca 2015, 14:56
Guzik wiesz w tej materii. Do opętania wcale nie jest potrzebna zgoda opętanego, natomiast bywa, że opętany swoim zachowaniem dał szatanowi możliwość swojego opętania. Takimi okazjami są np. wywoływanie duchów, przekleństwo rzucone na kogoś itp. Poczytaj wspomnienia egzorcystów, a dopiero potem wypowiadaj się w tej materii. Polecam np. książki napisane przez o. Amortha.
jazmig jazmig
21 marca 2015, 15:01
Takich rzeczy nie praktykują egzorcyści, co do innych, to ja się nie wypowiadam, ale sprawami związanymi z opętaniem powinni się zajmować wyłącznie egzorcyści. Nie wiem skąd wytrzasnąłeś ten fragment, ale nie jest to opis spowiedzi furtkowej, a o niej dyskutujemy. Jak napisałem wyżej, to co episkopat uznał za spowiedź furtkową jest nonsensem i słusznie zostało zakazane. Dotychczasową spowiedź furtkową stosowaną przez egorcystów, wystarczy nazwać szczelinową i nadal ją praktykować, bo ta praktyka jest pomocna i potrzebna.
jazmig jazmig
21 marca 2015, 15:03
Przeczytałem całą opinię i swierdzam, że KUL nie pisze o spowiedzi furtkowej stosowanej przez egzorcystów, lecz o włąsnych wyobrażeniach, czym rzekomo jest spowiedź furtkowa. Wyżej napisałem już, że spowiedź furtkowa zdefiniowana w uchwale KEP nie jest tym, o czym ja piszę i co stosują egzorcyści, a te dziwne praktyki słusznie zostały przez biskupów zakazane.
A
Adam
21 marca 2015, 15:33
Przyjęte jest że termin "opętanie" odnosi się do stanu, w którym to przyzwolenie zostało wydane, do stanu najpoważniejszego. To co piszesz ma sens, ale trochę uważaj na nomenklaturę, bo ludzie się czepiają słówek. Zamiast terminu "opętanie" użyłbym tutaj raczej "silne związanie, silny wpływ złego ducha, strapienie, opresja" :)
Janusz Brodowski
21 marca 2015, 16:19
Jazmig, ta Twoja wypowiedź jednak świadczy, że nie przeczytałeś opinii KUL - zacytowałem jej fragment.
Janusz Brodowski
21 marca 2015, 16:31
"Do opętania wcale nie jest potrzebna zgoda opętanego, ..." Pogrążyłeś się całkowicie
jazmig jazmig
23 marca 2015, 21:48
Nie uczyłe się opinii KULu na pamięć, ale już wcześniej napisałem, że komisja KUL napisała stek bzdur nt. spowiedzi furtkowej.
Jack French
24 marca 2015, 11:43
Niesamowite. Jazmig mówi o drzazdze i belce.. Hipokryzja to brzmi jak delikatna połajanka przy ogromie niepojęcia na ten stan rzeczy. Pleciesz samemu herezje, oskarżając wszystkich w koło o nie. Pleciesz z nienawiścią o wszystkich, którzy Ci się nie podobają (na czele z papieżem) oskarżając innych o nienawiść. Pleciesz o teologii guzik o niej wiedząc, zarzucająć niewiedzę innym. Setna prośba: weż wyjdź. Wyjedź na rekolekcje ignacjańskie trwajace rok. Ktoś może w końcu do Ciebie przemówi.
25 marca 2015, 09:37
Tak, jazmig przemówi do siebie. I to dopiero będzie odkrycie.
jazmig jazmig
21 marca 2015, 12:43
Spytali o opinię KUL - siedlisko heretyków, to otrzymali odpowiedź heretycką. Spowiedź generalna i spowiedź furtkowa to dwie zupełnie różne rzeczy, co zresztą biskupi sami stwierdzają. Jak widać, nie zależy im na uwalnianiu ludzi spod władzy szatana.
Janusz Brodowski
21 marca 2015, 12:48
Jazmig, rozumiem, że każdy pogląd niezgodny z Twoim uważasz za heretycki. Po prostu nie znajduję innego wyjaśnienia na użycie tego słowa w stosunku do opinii KUL-u.
jazmig jazmig
21 marca 2015, 13:06
KUL ma na sumieniu wiele heretyckich działań, od ubiegłego roku prowadzą zajęcia z gender, co z katolicyzmem nie ma nic wspólnego, ale za to daje kasę z UE. To są fakty, szanowny panie, ja dlatego od dawna nie daję żadnych ofiar na KUL. Mogę wspomagać działania katolickie, ale nie szatańskie.
Janusz Brodowski
21 marca 2015, 14:38
I jaki jest związek gender z tą opinią, bo nie rozumiem.
A
alumn
21 marca 2015, 11:54
Odpowiedzią na tę decyzję KEP-u winno być gruntowne przemodelowanie modelu formacyjnego stosowanego w Wyższym Seminarium Duchownym w Płocku
Paweł Czarnecki
21 marca 2015, 10:10
Mało istotna kwestia, w kontekście nieobowiązkowej (choć zalecanej) spowiedzi generalnej w wypadku ważnych momentów w życiu człowieka. Po co się w to Episkopat wikła?
Janusz Brodowski
21 marca 2015, 10:18
Zapewne zbyt dużo księży zaczęło wchodzić w buty egzorcystów.
X
xel
21 marca 2015, 11:57
albo wchodzić do łózka...
jazmig jazmig
21 marca 2015, 12:46
Albo im się nudzi, albo ich podbechtali słuszy szatana z KUL
K
Katol
21 marca 2015, 09:34
Przecież to jest z Testamentu: „Nie będziesz się im kłaniał i nie będziesz im służył, gdyż Ja, Pan Bóg twój, jestem Bogiem zazdrosnym, który karze winę ojców na synach do trzeciego i czwartego pokolenia tych, którzy Mnie nienawidzą, a okazuję łaskę do tysięcznego pokolenia tym, którzy Mnie miłują i przestrzegają moich przykazań.” (2 Mjż 20,5.6).
MF
Michał Faflik
20 marca 2015, 22:46
Jazmig, nu i gdie ty? Niszto nie chociesz napisat?
Janusz Brodowski
21 marca 2015, 16:52
Uff, przynajmniej mam na kogo zwalić ilość moich postów. To Twoja wina przyjacielu ;) Po co było to zaproszenie?
W
Wojtek
20 marca 2015, 21:38
To trzeba być posłusznym biskupom. Doznania psychologiczne to nie wiara. Odpraw spowiedź generalną. 
A
Antoni
20 marca 2015, 21:16
Tej informacji nie ma na portalu Episkopatu Polski. Czy jest to dokument tajny czy oficjalny?
A
akos
20 marca 2015, 21:23
nic z tego nie rozumiem, a jeśli ktoś takiej spowiedzi doświadcza odprawiając rekolekcje ignacjańskie i chce pewien etap odkrytych zranień zamknąć?
M
MartynaS
20 marca 2015, 23:01
A gdzie są takie rekolekcje ignacjańskie? Odprawiłam całe cztery tygodnie. Znam trochę osób, które tez odprawiały Rekolekcje Ignacjańskie. Wszędzie zaleca się spowiedź generalną po I tygodniu, ale nigdy nie spotkałam się, żeby ktoś na Ignacjańskich bawił się w "spowiedzi furtkowe". PS. Spowiedź generalna to zupełnie co innego niż ta furtkowa.
jazmig jazmig
21 marca 2015, 12:45
bo te rekolekcja mają zupełnie inne zadanie niż spowiedź furtkowa. Patrząc na to, co głoszą jezuici, te zadania są sobie przeciwstawne.
O
old_man
21 marca 2015, 20:40
Chcąc zrozumieć, co masz na myśli i stosując zasadę z ĆD 22 zwaną preasupponendum, zapytam: przeciwstawne, czyli dokładnie jakie? Którzy jezuici? Byłeś na rekolekcjach ignacjańskich? Będę Ci wdzięczny za doprecyzowanie swojej wypowiedzi.
A
Aleena
22 marca 2015, 00:22
A akos twierdzi, że na Ignacjańskich odprawia się spowiedź furtkową. To jak to jest według was zwolenników tej praktyki?