Hiszpania: będzie nowy program nauczania religii. Może być zaskoczeniem

Hiszpania: będzie nowy program nauczania religii. Może być zaskoczeniem
Katedra w Saragossie. Fot. Alvaro Calvo / Unsplash.com
PAP/mł

Konferencja Episkopatu Hiszpanii przedstawiła propozycję programu nauczania religii. Program zakłada m.in. "poszanowanie różnorodności", "pluralizm wartości" czy uczenie "solidarności międzypokoleniowej", a tożsamość osobista ma być tworzona na podstawie "inspirujących biografii i opowieści biblijnych, poprzez poznawanie wybitnych postaci tradycji judeochrześcijańskiej i innych religii".

Wstępny program nauczania religii w szkołach podstawowych i średnich ma zostać poddany konsultacjom społecznym. Propozycje biskupów współbrzmią z reformą edukacyjną rządzącej partii socjalistycznej PSOE i jej koalicjanta, radykalnie lewicowej Podemos - ocenia "El Mundo".

DEON.PL POLECA




Biskupi zaproponowali m.in. "perspektywę inkluzyjną" nauczania religii w celu "poszanowania różnorodności", zwrócenie szczególnej uwagi na potrzeby społeczne oraz "przezwyciężanie fundamentalizmów". Oprócz tego uczniowie powinni nauczyć się "odpowiedzialności za ochronę osób i planety" i umieć "stawiać czoło sytuacjom wykluczenia społecznego, ubóstwa, przemocy, niesprawiedliwości oraz nierówności między kobietami i mężczyznami".

Hierarchowie zaproponowali też, aby w szkołach średnich tworzyć "solidarne relacje społeczne z poszanowaniem różnorodności" i "świadomość wspólnej odpowiedzialności i wspólnej przynależności w horyzoncie Królestwa Bożego". Uczniowie powinni nauczyć się także "akceptowania tożsamości osobistej, poszanowania tożsamości innych", a także "rozwijać sensowny projekt życiowy, nabywać zdrowe nawyki, stawiać na odpowiedzialną konsumpcję, troskę o siebie i innych oraz relacje z naturą".

Biskupi zachęcają również do dialogu międzykulturowego i studiowania innych religii. Jedna z propozycji zaleca "krytyczną analizę zaangażowania religii w budowanie pokoju" oraz działanie na rzecz przezwyciężania przemocy i fundamentalizmów. Ponadto uczniowie mają być uczeni "pokojowego rozwiązywania konfliktów, tworzenia środowiska współzależności, solidarności międzypokoleniowej, ekozależności, różnorodności, równości oraz pluralizmu wartości i tożsamości".

W szkołach podstawowych biskupi chcą umożliwić uczniom "nabywanie kryteriów w celu analizowania i denuncjowania sytuacji marginalizacji czy nierówności między kobietami i mężczyznami". Tożsamość osobista ma być tworzona na podstawie "inspirujących biografii i opowieści biblijnych, poprzez poznawanie wybitnych postaci tradycji judeochrześcijańskiej i innych religii".

Dużą wagę przywiązuje się do zarządzania emocjami, empatii wobec pokrzywdzonych i osobistej autonomii. "Konieczne jest w procesie dojrzewania docenienie wartości demokratycznych, różnorodności społecznej i religijnej, zakładając rozwój własnej tożsamości w relacji z innymi, bazując na szacunku i inkluzyjności" - napisano na stronie internetowej .

"To wszystko przy rozwijaniu własnej duchowości i uznaniu osoby Jezusa Chrystusa jako trzonu chrześcijaństwa, a Biblii jako księgi Ludu Bożego - napisał "El Mundo". - Będzie się studiowało postać Matki Bożej oraz poznawało praktyki duchowe monastycyzmu, mistycyzmu i pobożności ludowej".

Do 21 października projekt ma być poddany konsultacjom społecznym, następnie zostanie opracowany tekst końcowy dla ministerstwa nauki, zgodnie z umową między Państwem i Kościołem.

Źródło: PAP / mł

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.
Iacopo Scaramuzzi

„Musimy bronić naszych tradycyjnych wartości!”

Czy górnolotnie brzmiące hasła są narzędziem cynicznej gry polityków? Czy chrześcijańskie slogany zniekształcają niewygodne przesłanie Ewangelii?

Iacopo Scaramuzzi, włoski watykanista, zabiera czytelnika w fascynującą i przerażającą podróż do świata polityki,...

Skomentuj artykuł

Hiszpania: będzie nowy program nauczania religii. Może być zaskoczeniem
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.