KAI / pk
W czwartek 7 listopada br., w gmachu Ministerstwa Edukacji Narodowej, spotkała się Podkomisja ds. religii w szkole powołana przez Komisję Wspólną Przedstawicieli Rządu Rzeczpospolitej Polskiej i Konferencji Episkopatu Polski.
W czwartek 7 listopada br., w gmachu Ministerstwa Edukacji Narodowej, spotkała się Podkomisja ds. religii w szkole powołana przez Komisję Wspólną Przedstawicieli Rządu Rzeczpospolitej Polskiej i Konferencji Episkopatu Polski.
PAP / tk
Stowarzyszenie Katechetów Świeckich przekonywało na poniedziałkowym happeningu przed Sejmem w Warszawie do kompromisu. Polegałby on na wprowadzeniu w szkołach obowiązkowych lekcji - do wyboru - religii albo etyki w wymiarze dwóch godzin w tygodniu.
Stowarzyszenie Katechetów Świeckich przekonywało na poniedziałkowym happeningu przed Sejmem w Warszawie do kompromisu. Polegałby on na wprowadzeniu w szkołach obowiązkowych lekcji - do wyboru - religii albo etyki w wymiarze dwóch godzin w tygodniu.
PAP / tk
Polacy są podzieleni co do obecności lekcji religii w szkołach publicznych, jednak wyniki sondażu CBOS wskazują, że ponad połowa badanych chce, aby uczniowie mieli możliwość uczestnictwa w takich zajęciach.
Polacy są podzieleni co do obecności lekcji religii w szkołach publicznych, jednak wyniki sondażu CBOS wskazują, że ponad połowa badanych chce, aby uczniowie mieli możliwość uczestnictwa w takich zajęciach.
PAP / mł
Projekt rozporządzenia ws. 1 godziny lekcji religii tygodniowo w tym tygodniu trafi do konsultacji - zapowiedziała we wtorek ministra edukacji Barbara Nowacka. Odbędzie się spotkanie z KEP i związkami wyznaniowymi - dodała. Szefowa MEN liczy, że rozporządzenie do końca roku będzie podpisane.
Projekt rozporządzenia ws. 1 godziny lekcji religii tygodniowo w tym tygodniu trafi do konsultacji - zapowiedziała we wtorek ministra edukacji Barbara Nowacka. Odbędzie się spotkanie z KEP i związkami wyznaniowymi - dodała. Szefowa MEN liczy, że rozporządzenie do końca roku będzie podpisane.
PAP / jh
Wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer ogłosiła w Sejmie, że planowane zmiany w organizacji lekcji religii w szkołach mogą przynieść nawet 1,5 miliarda złotych oszczędności. Środki te będą mogły zostać przeznaczone na inne cele edukacyjne, takie jak rozszerzenie nauki języków obcych.
Wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer ogłosiła w Sejmie, że planowane zmiany w organizacji lekcji religii w szkołach mogą przynieść nawet 1,5 miliarda złotych oszczędności. Środki te będą mogły zostać przeznaczone na inne cele edukacyjne, takie jak rozszerzenie nauki języków obcych.
PAP / mł
To, co dzisiaj obserwujemy, czyli protesty, akcje mediów katolickich, skierowanie skargi do Sądu Najwyższego, kazania o katechezie - to nic innego jak próba pokazania, kto rządzi w edukacji: Kościół czy MEN - mówi we wtorkowej "Gazecie Wyborczej" minister edukacji Barbara Nowacka.
To, co dzisiaj obserwujemy, czyli protesty, akcje mediów katolickich, skierowanie skargi do Sądu Najwyższego, kazania o katechezie - to nic innego jak próba pokazania, kto rządzi w edukacji: Kościół czy MEN - mówi we wtorkowej "Gazecie Wyborczej" minister edukacji Barbara Nowacka.
PAP / mł
60,3 proc. ankietowanych popiera wprowadzoną od tego roku szkolnego zmianę, by ocena z religii nie była wliczana do średniej ocen - pisze w piątek „Rzeczpospolita”. Gazeta publikuje wyniki sondażu IBRiS, przeprowadzonego na jej zlecenie.
60,3 proc. ankietowanych popiera wprowadzoną od tego roku szkolnego zmianę, by ocena z religii nie była wliczana do średniej ocen - pisze w piątek „Rzeczpospolita”. Gazeta publikuje wyniki sondażu IBRiS, przeprowadzonego na jej zlecenie.
Facebook / mł
"Kościół by sobie poradził bez religii w szkole. Zrozumiałby, że może nie ma o co walczyć, gdyby chodzących na religię było tyle, ilu Polaków popiera lewicę. Ale jeśli ponad 80 procent uczniów wybiera lekcje religii, ponad 70 procent Polaków deklaruje się jako katolicy, to czemu mamy słuchać ministra partii, która ma poparcie 8 procent? - pisze ks. Węgrzyniak.
"Kościół by sobie poradził bez religii w szkole. Zrozumiałby, że może nie ma o co walczyć, gdyby chodzących na religię było tyle, ilu Polaków popiera lewicę. Ale jeśli ponad 80 procent uczniów wybiera lekcje religii, ponad 70 procent Polaków deklaruje się jako katolicy, to czemu mamy słuchać ministra partii, która ma poparcie 8 procent? - pisze ks. Węgrzyniak.
O religii w szkole mówi się dużo, ale brakuje mi ze strony Kościoła jednego, kluczowego przekazu: dlaczego w ogóle warto być człowiekiem wierzącym? Co to daje, że naszej wiary uczymy dzieci? Czy ten przekaz jest tak oczywisty, że wszyscy to wiedzą? No cóż, rzeczywistość jasno pokazuje, że nie do końca.
O religii w szkole mówi się dużo, ale brakuje mi ze strony Kościoła jednego, kluczowego przekazu: dlaczego w ogóle warto być człowiekiem wierzącym? Co to daje, że naszej wiary uczymy dzieci? Czy ten przekaz jest tak oczywisty, że wszyscy to wiedzą? No cóż, rzeczywistość jasno pokazuje, że nie do końca.
PAP / tk
Decyzja Trybunału Konstytucyjnego, który udzielił zabezpieczenia dla wniosku dotyczącego zbadania rozporządzenia Minister Edukacji z 26 lipca 2024 r., jest dobrą decyzją, której oczekiwała strona kościelna - powiedział rzecznik KEP ks. Leszek Gęsiak.
Decyzja Trybunału Konstytucyjnego, który udzielił zabezpieczenia dla wniosku dotyczącego zbadania rozporządzenia Minister Edukacji z 26 lipca 2024 r., jest dobrą decyzją, której oczekiwała strona kościelna - powiedział rzecznik KEP ks. Leszek Gęsiak.
PAP / tk
Są sprawy, w których wydaje się, że episkopat rości sobie prawo do weta, a nie może on wetować rozporządzeń rządu – powiedziała w piątek w Polsat News minister edukacji, odnosząc się do postanowienia TK zawieszającego stosowanie rozporządzenia w sprawie warunków organizowania lekcji religii.
Są sprawy, w których wydaje się, że episkopat rości sobie prawo do weta, a nie może on wetować rozporządzeń rządu – powiedziała w piątek w Polsat News minister edukacji, odnosząc się do postanowienia TK zawieszającego stosowanie rozporządzenia w sprawie warunków organizowania lekcji religii.
Rok szkolny za pasem, dyskusja o religii trwa w najlepsze. Pierwsza Prezes Sądu Najwyższego pozytywnie odpowiedziała na prośbę Kościoła rzymskokatolickiego oraz kościołów zrzeszonych w Polskiej Radzie Ekumenicznej i lipcowe rozporządzenie minister edukacji dotyczące organizacji lekcji religii w szkołach zostało zaskarżone do Trybunału Konstytucyjnego.
Rok szkolny za pasem, dyskusja o religii trwa w najlepsze. Pierwsza Prezes Sądu Najwyższego pozytywnie odpowiedziała na prośbę Kościoła rzymskokatolickiego oraz kościołów zrzeszonych w Polskiej Radzie Ekumenicznej i lipcowe rozporządzenie minister edukacji dotyczące organizacji lekcji religii w szkołach zostało zaskarżone do Trybunału Konstytucyjnego.
PAP/dm
Przeciwnicy zmian w organizacji lekcji religii pikietowali w czwartek w Krakowie przed małopolskim kuratorium oświaty. Archidiecezja krakowska poinformował zaś, że dotychczas 83 proc. uczniów z jej terenu uczęszczało na katechezy.
Przeciwnicy zmian w organizacji lekcji religii pikietowali w czwartek w Krakowie przed małopolskim kuratorium oświaty. Archidiecezja krakowska poinformował zaś, że dotychczas 83 proc. uczniów z jej terenu uczęszczało na katechezy.
PAP / jh
Na progu nowego roku szkolnego polscy biskupi zachęcają rodziców do posyłania dzieci na lekcje religii, podkreślając, że jest to nie tylko szansa na rozwój duchowy i poznanie własnej kultury, ale także realizacja zobowiązań wynikających z sakramentów małżeństwa i chrztu.
Na progu nowego roku szkolnego polscy biskupi zachęcają rodziców do posyłania dzieci na lekcje religii, podkreślając, że jest to nie tylko szansa na rozwój duchowy i poznanie własnej kultury, ale także realizacja zobowiązań wynikających z sakramentów małżeństwa i chrztu.
PAP / jh
Barbara Nowacka poinformowała, że najnowsze decyzje Episkopatu nie będą miały wpływu na politykę oświatową w Polsce. Oświadczenie to ma związek z zaskarżeniem lipcowego rozporządzenia MEN dotyczącego organizacji lekcji religii przez prezes Sądu Najwyższego, Małgorzatę Manowską.
Barbara Nowacka poinformowała, że najnowsze decyzje Episkopatu nie będą miały wpływu na politykę oświatową w Polsce. Oświadczenie to ma związek z zaskarżeniem lipcowego rozporządzenia MEN dotyczącego organizacji lekcji religii przez prezes Sądu Najwyższego, Małgorzatę Manowską.
PAP / jh
Podczas spotkania na Jasnej Górze biskupi diecezjalni dyskutowali o przyszłości lekcji religii w szkołach, co od dawna stanowi temat sporny pomiędzy państwem a Kościołem. Biskup Wojciech Osial, podkreślił znaczenie lekcji religii nie tylko jako narzędzia przekazywania wiedzy o wierze, ale również jako „wielkiego dzieła wychowawczego”. Zaznaczył również, że religia w szkołach pomaga w kształtowaniu charakteru, sumienia i osobowości młodych ludzi, a także w przezwyciężaniu różnorodnych trudności życiowych.
Podczas spotkania na Jasnej Górze biskupi diecezjalni dyskutowali o przyszłości lekcji religii w szkołach, co od dawna stanowi temat sporny pomiędzy państwem a Kościołem. Biskup Wojciech Osial, podkreślił znaczenie lekcji religii nie tylko jako narzędzia przekazywania wiedzy o wierze, ale również jako „wielkiego dzieła wychowawczego”. Zaznaczył również, że religia w szkołach pomaga w kształtowaniu charakteru, sumienia i osobowości młodych ludzi, a także w przezwyciężaniu różnorodnych trudności życiowych.
KAI / mł
Religia w szkole to integralny element nauczania publicznego. Obywatele RP mają konstytucyjne prawo do udziału w tych lekcjach, Kościoły i związki wyznaniowe - do nauczania, a nauczyciele religii do wynagrodzenia za swą pracę, tak jak inni nauczyciele. Zgodnie z polskim prawem warunki i sposób organizowania lekcji religii w polskich szkołach określane są przez państwo w porozumieniu z Kościołami i związkami wyznaniowymi.
Religia w szkole to integralny element nauczania publicznego. Obywatele RP mają konstytucyjne prawo do udziału w tych lekcjach, Kościoły i związki wyznaniowe - do nauczania, a nauczyciele religii do wynagrodzenia za swą pracę, tak jak inni nauczyciele. Zgodnie z polskim prawem warunki i sposób organizowania lekcji religii w polskich szkołach określane są przez państwo w porozumieniu z Kościołami i związkami wyznaniowymi.
episkopat.pl / mł
Lekcje religii w szkole, inicjatywy związane z Rokiem Jubileuszowym 2025 oraz sprawy ochrony dzieci i młodzieży w związku z wejściem w życie kluczowych przepisów tzw. „ustawy Kamilka” – to główne tematy zbliżającego się spotkania Rady Biskupów Diecezjalnych. Obrady tradycyjnie odbywają się na Jasnej Górze we wtorek 27 sierpnia.
Lekcje religii w szkole, inicjatywy związane z Rokiem Jubileuszowym 2025 oraz sprawy ochrony dzieci i młodzieży w związku z wejściem w życie kluczowych przepisów tzw. „ustawy Kamilka” – to główne tematy zbliżającego się spotkania Rady Biskupów Diecezjalnych. Obrady tradycyjnie odbywają się na Jasnej Górze we wtorek 27 sierpnia.
PAP / tk
- Edukacją zajmuje się polski rząd, a episkopat zajmuje się formacją religijną - powiedziała podczas Campusu Polska ministra edukacji Barbara Nowacka. Zapewniła, że pomoże katechetkom i katechetom świeckim przekwalifikować się. Ministra zapowiedziała też, że maturzyści będą mogli później niż dotychczas wybierać przedmioty, które będą zdawać na maturze.
- Edukacją zajmuje się polski rząd, a episkopat zajmuje się formacją religijną - powiedziała podczas Campusu Polska ministra edukacji Barbara Nowacka. Zapewniła, że pomoże katechetkom i katechetom świeckim przekwalifikować się. Ministra zapowiedziała też, że maturzyści będą mogli później niż dotychczas wybierać przedmioty, które będą zdawać na maturze.
KAI / mł
Zmiany w kwestii katechezy szkolnej naruszają konstytucyjne prawo dzieci do nauki o Bogu. Ministerstwo, z pogwałceniem prawa, wprowadziło zmiany, które utrudniają organizację lekcji religii i mogą zostać uznane za dyskryminujące – ocenił ks. prof. Piotr Tomasik, koordynator Biura Programowania Katechezy przy Komisji Episkopatu ds. Wychowania Katolickiego.
Zmiany w kwestii katechezy szkolnej naruszają konstytucyjne prawo dzieci do nauki o Bogu. Ministerstwo, z pogwałceniem prawa, wprowadziło zmiany, które utrudniają organizację lekcji religii i mogą zostać uznane za dyskryminujące – ocenił ks. prof. Piotr Tomasik, koordynator Biura Programowania Katechezy przy Komisji Episkopatu ds. Wychowania Katolickiego.