PAP / tk
Są sprawy, w których wydaje się, że episkopat rości sobie prawo do weta, a nie może on wetować rozporządzeń rządu – powiedziała w piątek w Polsat News minister edukacji, odnosząc się do postanowienia TK zawieszającego stosowanie rozporządzenia w sprawie warunków organizowania lekcji religii.
Są sprawy, w których wydaje się, że episkopat rości sobie prawo do weta, a nie może on wetować rozporządzeń rządu – powiedziała w piątek w Polsat News minister edukacji, odnosząc się do postanowienia TK zawieszającego stosowanie rozporządzenia w sprawie warunków organizowania lekcji religii.
Rok szkolny za pasem, dyskusja o religii trwa w najlepsze. Pierwsza Prezes Sądu Najwyższego pozytywnie odpowiedziała na prośbę Kościoła rzymskokatolickiego oraz kościołów zrzeszonych w Polskiej Radzie Ekumenicznej i lipcowe rozporządzenie minister edukacji dotyczące organizacji lekcji religii w szkołach zostało zaskarżone do Trybunału Konstytucyjnego.
Rok szkolny za pasem, dyskusja o religii trwa w najlepsze. Pierwsza Prezes Sądu Najwyższego pozytywnie odpowiedziała na prośbę Kościoła rzymskokatolickiego oraz kościołów zrzeszonych w Polskiej Radzie Ekumenicznej i lipcowe rozporządzenie minister edukacji dotyczące organizacji lekcji religii w szkołach zostało zaskarżone do Trybunału Konstytucyjnego.
PAP/dm
Przeciwnicy zmian w organizacji lekcji religii pikietowali w czwartek w Krakowie przed małopolskim kuratorium oświaty. Archidiecezja krakowska poinformował zaś, że dotychczas 83 proc. uczniów z jej terenu uczęszczało na katechezy.
Przeciwnicy zmian w organizacji lekcji religii pikietowali w czwartek w Krakowie przed małopolskim kuratorium oświaty. Archidiecezja krakowska poinformował zaś, że dotychczas 83 proc. uczniów z jej terenu uczęszczało na katechezy.
PAP / jh
Na progu nowego roku szkolnego polscy biskupi zachęcają rodziców do posyłania dzieci na lekcje religii, podkreślając, że jest to nie tylko szansa na rozwój duchowy i poznanie własnej kultury, ale także realizacja zobowiązań wynikających z sakramentów małżeństwa i chrztu.
Na progu nowego roku szkolnego polscy biskupi zachęcają rodziców do posyłania dzieci na lekcje religii, podkreślając, że jest to nie tylko szansa na rozwój duchowy i poznanie własnej kultury, ale także realizacja zobowiązań wynikających z sakramentów małżeństwa i chrztu.
PAP / jh
Barbara Nowacka poinformowała, że najnowsze decyzje Episkopatu nie będą miały wpływu na politykę oświatową w Polsce. Oświadczenie to ma związek z zaskarżeniem lipcowego rozporządzenia MEN dotyczącego organizacji lekcji religii przez prezes Sądu Najwyższego, Małgorzatę Manowską.
Barbara Nowacka poinformowała, że najnowsze decyzje Episkopatu nie będą miały wpływu na politykę oświatową w Polsce. Oświadczenie to ma związek z zaskarżeniem lipcowego rozporządzenia MEN dotyczącego organizacji lekcji religii przez prezes Sądu Najwyższego, Małgorzatę Manowską.
PAP / jh
Podczas spotkania na Jasnej Górze biskupi diecezjalni dyskutowali o przyszłości lekcji religii w szkołach, co od dawna stanowi temat sporny pomiędzy państwem a Kościołem. Biskup Wojciech Osial, podkreślił znaczenie lekcji religii nie tylko jako narzędzia przekazywania wiedzy o wierze, ale również jako „wielkiego dzieła wychowawczego”. Zaznaczył również, że religia w szkołach pomaga w kształtowaniu charakteru, sumienia i osobowości młodych ludzi, a także w przezwyciężaniu różnorodnych trudności życiowych.
Podczas spotkania na Jasnej Górze biskupi diecezjalni dyskutowali o przyszłości lekcji religii w szkołach, co od dawna stanowi temat sporny pomiędzy państwem a Kościołem. Biskup Wojciech Osial, podkreślił znaczenie lekcji religii nie tylko jako narzędzia przekazywania wiedzy o wierze, ale również jako „wielkiego dzieła wychowawczego”. Zaznaczył również, że religia w szkołach pomaga w kształtowaniu charakteru, sumienia i osobowości młodych ludzi, a także w przezwyciężaniu różnorodnych trudności życiowych.
KAI / mł
Religia w szkole to integralny element nauczania publicznego. Obywatele RP mają konstytucyjne prawo do udziału w tych lekcjach, Kościoły i związki wyznaniowe - do nauczania, a nauczyciele religii do wynagrodzenia za swą pracę, tak jak inni nauczyciele. Zgodnie z polskim prawem warunki i sposób organizowania lekcji religii w polskich szkołach określane są przez państwo w porozumieniu z Kościołami i związkami wyznaniowymi.
Religia w szkole to integralny element nauczania publicznego. Obywatele RP mają konstytucyjne prawo do udziału w tych lekcjach, Kościoły i związki wyznaniowe - do nauczania, a nauczyciele religii do wynagrodzenia za swą pracę, tak jak inni nauczyciele. Zgodnie z polskim prawem warunki i sposób organizowania lekcji religii w polskich szkołach określane są przez państwo w porozumieniu z Kościołami i związkami wyznaniowymi.
episkopat.pl / mł
Lekcje religii w szkole, inicjatywy związane z Rokiem Jubileuszowym 2025 oraz sprawy ochrony dzieci i młodzieży w związku z wejściem w życie kluczowych przepisów tzw. „ustawy Kamilka” – to główne tematy zbliżającego się spotkania Rady Biskupów Diecezjalnych. Obrady tradycyjnie odbywają się na Jasnej Górze we wtorek 27 sierpnia.
Lekcje religii w szkole, inicjatywy związane z Rokiem Jubileuszowym 2025 oraz sprawy ochrony dzieci i młodzieży w związku z wejściem w życie kluczowych przepisów tzw. „ustawy Kamilka” – to główne tematy zbliżającego się spotkania Rady Biskupów Diecezjalnych. Obrady tradycyjnie odbywają się na Jasnej Górze we wtorek 27 sierpnia.
PAP / tk
- Edukacją zajmuje się polski rząd, a episkopat zajmuje się formacją religijną - powiedziała podczas Campusu Polska ministra edukacji Barbara Nowacka. Zapewniła, że pomoże katechetkom i katechetom świeckim przekwalifikować się. Ministra zapowiedziała też, że maturzyści będą mogli później niż dotychczas wybierać przedmioty, które będą zdawać na maturze.
- Edukacją zajmuje się polski rząd, a episkopat zajmuje się formacją religijną - powiedziała podczas Campusu Polska ministra edukacji Barbara Nowacka. Zapewniła, że pomoże katechetkom i katechetom świeckim przekwalifikować się. Ministra zapowiedziała też, że maturzyści będą mogli później niż dotychczas wybierać przedmioty, które będą zdawać na maturze.
KAI / mł
Zmiany w kwestii katechezy szkolnej naruszają konstytucyjne prawo dzieci do nauki o Bogu. Ministerstwo, z pogwałceniem prawa, wprowadziło zmiany, które utrudniają organizację lekcji religii i mogą zostać uznane za dyskryminujące – ocenił ks. prof. Piotr Tomasik, koordynator Biura Programowania Katechezy przy Komisji Episkopatu ds. Wychowania Katolickiego.
Zmiany w kwestii katechezy szkolnej naruszają konstytucyjne prawo dzieci do nauki o Bogu. Ministerstwo, z pogwałceniem prawa, wprowadziło zmiany, które utrudniają organizację lekcji religii i mogą zostać uznane za dyskryminujące – ocenił ks. prof. Piotr Tomasik, koordynator Biura Programowania Katechezy przy Komisji Episkopatu ds. Wychowania Katolickiego.
PAP / FB KEP / mł
- Moglibyśmy pogratulować pani minister dużej skuteczności w wygłaszaniu komentarzy, ale problem jest taki, że one nie zawsze są do końca zgodne z rzeczywistością - tak do słów min. Nowackiej odniósł się podczas czwartkowego briefingu ks. Leszek Gęsiak, rzecznik KEP. 
- Moglibyśmy pogratulować pani minister dużej skuteczności w wygłaszaniu komentarzy, ale problem jest taki, że one nie zawsze są do końca zgodne z rzeczywistością - tak do słów min. Nowackiej odniósł się podczas czwartkowego briefingu ks. Leszek Gęsiak, rzecznik KEP. 
BP KEP / mł
Prezydium KEP i Polska Rada Ekumeniczna złożyły w czwartek rano dwie petycje do Sądu Najwyższego. Jak wyjaśnił rzecznik KEP ks. Leszek Gęsiak SJ, obydwie petycje zawierają prośbę o wystąpienie do Trybunału Konstytucyjnego o zbadanie zgodności rozporządzenia dotyczącego organizacji lekcji religii z 29 lipca z innymi aktami prawnymi. 
Prezydium KEP i Polska Rada Ekumeniczna złożyły w czwartek rano dwie petycje do Sądu Najwyższego. Jak wyjaśnił rzecznik KEP ks. Leszek Gęsiak SJ, obydwie petycje zawierają prośbę o wystąpienie do Trybunału Konstytucyjnego o zbadanie zgodności rozporządzenia dotyczącego organizacji lekcji religii z 29 lipca z innymi aktami prawnymi. 
KAI / pk
- Właściwie trzeba powiedzieć, że obserwujemy zamach na demokrację - powiedział biskup Piotr Turzyński, odnosząc się do rozporządzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach. Krajowy duszpasterz nauczycieli zachęcił również do wzięcia udziału w demonstracji w obronie katechezy, która odbędzie się 21 sierpnia w Warszawie. Manifestacja rozpocznie się o godz. 13.00 na Placu Zamkowym.
- Właściwie trzeba powiedzieć, że obserwujemy zamach na demokrację - powiedział biskup Piotr Turzyński, odnosząc się do rozporządzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach. Krajowy duszpasterz nauczycieli zachęcił również do wzięcia udziału w demonstracji w obronie katechezy, która odbędzie się 21 sierpnia w Warszawie. Manifestacja rozpocznie się o godz. 13.00 na Placu Zamkowym.
PAP/rp.pl/dm
Szefowa MEN Barbara Nowacka naruszyła konstytucyjną zasadę legalizmu – ocenił w rozmowie z „Rzeczpospolitą” prof. Paweł Borecki z Zakładu Prawa Wyznaniowego Wydziału Prawa i Administracji UW. 1 sierpnia Nowacka opublikowała rozporządzenie, które zmienia zasady organizacji nauki religii w szkole.
Szefowa MEN Barbara Nowacka naruszyła konstytucyjną zasadę legalizmu – ocenił w rozmowie z „Rzeczpospolitą” prof. Paweł Borecki z Zakładu Prawa Wyznaniowego Wydziału Prawa i Administracji UW. 1 sierpnia Nowacka opublikowała rozporządzenie, które zmienia zasady organizacji nauki religii w szkole.
KAI / jk
„To dyskryminacja wobec wiedzy religijnej. Nie widzę powodu, dla którego należy akceptować bezprawne działania minister edukacji” – mówi w rozmowie z KAI kierownik Katedry Katechetyki Fundamentalnej i Materialnej UKSW, ks. prof. Piotr Tomasik, komentując ministerialne plany organizowania lekcji religii w grupie międzyklasowej. „Porozumienia nie było. Konsultacja to co innego niż porozumienie. Człowiek, który rozumie podstawowe słowa w języku polskim, powinien wiedzieć, czym różnią się te dwa pojęcia”.
„To dyskryminacja wobec wiedzy religijnej. Nie widzę powodu, dla którego należy akceptować bezprawne działania minister edukacji” – mówi w rozmowie z KAI kierownik Katedry Katechetyki Fundamentalnej i Materialnej UKSW, ks. prof. Piotr Tomasik, komentując ministerialne plany organizowania lekcji religii w grupie międzyklasowej. „Porozumienia nie było. Konsultacja to co innego niż porozumienie. Człowiek, który rozumie podstawowe słowa w języku polskim, powinien wiedzieć, czym różnią się te dwa pojęcia”.
KAI / tk
– Łączenie uczniów na różnych poziomach nauczania jest wbrew wszelkim zasadom pedagogiki i jest kpiną z realizacji podstawy programowej dla każdego poziomu nauczania. W związku z tym jako nauczyciele religii z całej Polski organizujemy protest połączony z happeningiem i wystąpieniem m. in. przewodniczącego SKŚ Piotra Janowicza, który odbędzie się 21 sierpnia o 13.00 na Placu Zamkowym – mówi Dariusz Kwiecień, członek zarządu i rzecznik Stowarzyszenia Katechetów Świeckich. W rozmowie z KAI omawia aktualną sytuację związaną z lekcjami religii w szkołach.
– Łączenie uczniów na różnych poziomach nauczania jest wbrew wszelkim zasadom pedagogiki i jest kpiną z realizacji podstawy programowej dla każdego poziomu nauczania. W związku z tym jako nauczyciele religii z całej Polski organizujemy protest połączony z happeningiem i wystąpieniem m. in. przewodniczącego SKŚ Piotra Janowicza, który odbędzie się 21 sierpnia o 13.00 na Placu Zamkowym – mówi Dariusz Kwiecień, członek zarządu i rzecznik Stowarzyszenia Katechetów Świeckich. W rozmowie z KAI omawia aktualną sytuację związaną z lekcjami religii w szkołach.
PAP / tk
- Ósme przykazanie mówi: nie mów fałszywego świadectwa – odpowiedziała minister edukacji Barbara Nowacka biskupom, którzy oświadczyli, że zasady organizowania lekcji religii wprowadzono bez porozumienia ze stroną kościelną. Przekazała, że w MEN odbywały się spotkania, więc konsultacje były.
- Ósme przykazanie mówi: nie mów fałszywego świadectwa – odpowiedziała minister edukacji Barbara Nowacka biskupom, którzy oświadczyli, że zasady organizowania lekcji religii wprowadzono bez porozumienia ze stroną kościelną. Przekazała, że w MEN odbywały się spotkania, więc konsultacje były.
KAI / pzk
Ks. Mateusz Wójcik napisał na ten temat doktorat, a ostatnio opublikował książkę „Nauczanie religii rzymskokatolickiej w polskiej szkole w świetle artykułów prasowych ‘Gazety Wyborczej’ z lat 1990–2019”. Przeanalizował prawie 6 tys. artykułów opublikowanych w tym czasie. Jaki obraz katechezy w szkołach z tej analizy się wyłania? Na ile był to opis prawdziwy i miarodajny? Ks. Mateusz opowiedział o tym w rozmowie z Dawidem Gospodarkiem dla KAI. Z tej obszernej rozmowy zaprezentujemy najważniejsze wątki.
Ks. Mateusz Wójcik napisał na ten temat doktorat, a ostatnio opublikował książkę „Nauczanie religii rzymskokatolickiej w polskiej szkole w świetle artykułów prasowych ‘Gazety Wyborczej’ z lat 1990–2019”. Przeanalizował prawie 6 tys. artykułów opublikowanych w tym czasie. Jaki obraz katechezy w szkołach z tej analizy się wyłania? Na ile był to opis prawdziwy i miarodajny? Ks. Mateusz opowiedział o tym w rozmowie z Dawidem Gospodarkiem dla KAI. Z tej obszernej rozmowy zaprezentujemy najważniejsze wątki.
PAP / tk
- Zleciłam prace nad przygotowaniem rozporządzenia, które wprowadzi jedną godzinę lekcji religii w szkołach od 1 września 2025 r. - poinformowała w TVN24 minister edukacji Barbara Nowacka.
- Zleciłam prace nad przygotowaniem rozporządzenia, które wprowadzi jedną godzinę lekcji religii w szkołach od 1 września 2025 r. - poinformowała w TVN24 minister edukacji Barbara Nowacka.
PAP / tk
Wyrażamy sprzeciw wobec ostatnich decyzji Ministerstwa Edukacji Narodowej odnoszących się do organizacji lekcji religii w szkole – oświadczyła w środę Konferencja Episkopatu Polski. Biskupi podkreślili, że nauczanie religii "stanowi wielkie dobro dla dzisiejszego młodego człowieka".
Wyrażamy sprzeciw wobec ostatnich decyzji Ministerstwa Edukacji Narodowej odnoszących się do organizacji lekcji religii w szkole – oświadczyła w środę Konferencja Episkopatu Polski. Biskupi podkreślili, że nauczanie religii "stanowi wielkie dobro dla dzisiejszego młodego człowieka".