KAI / slo
Czego oczekujemy po katechezie szkolnej? Kard. Kazimierz Nycz podczas odprawy katechetycznej dla księży postawił tezę, że głównym powodem utyskiwania katechetów, rodziców i księży na jej niewystarczające osiągnięcia jest to, że - jak się wyraził: "przypisaliśmy miejscu, jakim jest szkoła oczekiwania tak wygórowane, że szkoła ich nie potrafi spełnić".
Czego oczekujemy po katechezie szkolnej? Kard. Kazimierz Nycz podczas odprawy katechetycznej dla księży postawił tezę, że głównym powodem utyskiwania katechetów, rodziców i księży na jej niewystarczające osiągnięcia jest to, że - jak się wyraził: "przypisaliśmy miejscu, jakim jest szkoła oczekiwania tak wygórowane, że szkoła ich nie potrafi spełnić".
PAP / drr
Egzamin maturalny nie może obejmować religii; wynika to z zawartej w konstytucji i konkordacie zasady niezależności państwa od Kościoła katolickiego - przypomina MEN. W ocenie posłów PiS i SP, uniemożliwianie zdawania matury z religii dyskryminuje uczniów.
Egzamin maturalny nie może obejmować religii; wynika to z zawartej w konstytucji i konkordacie zasady niezależności państwa od Kościoła katolickiego - przypomina MEN. W ocenie posłów PiS i SP, uniemożliwianie zdawania matury z religii dyskryminuje uczniów.
KAI/ mh
Z udziałem przedstawicieli Episkopatów z różnych krajów, w Warszawie odbyło się 5 i 6 marca 361. zebranie plenarne Konferencji Episkopatu Polski. Biskupi dyskutowali m.in. o przygotowywanym dokumencie o problemach bioetyki, nowej ewangelizacji, dobrowolnym odpisie podatkowym i znaczeniu mediów katolickich. W archikatedrze warszawskiej wspólnie dziękowali Bogu za pontyfikat Benedykta XVI.
Z udziałem przedstawicieli Episkopatów z różnych krajów, w Warszawie odbyło się 5 i 6 marca 361. zebranie plenarne Konferencji Episkopatu Polski. Biskupi dyskutowali m.in. o przygotowywanym dokumencie o problemach bioetyki, nowej ewangelizacji, dobrowolnym odpisie podatkowym i znaczeniu mediów katolickich. W archikatedrze warszawskiej wspólnie dziękowali Bogu za pontyfikat Benedykta XVI.
KAI / mh
Bilans dotychczasowego funkcjonowania Funduszu Kościelnego oraz rozmowy nt. wysokości odpisu podatkowego na wybrany Kościół będą jutro, we wtorek 18 grudnia, tematami spotkania Zespołów Roboczych ds. Finansów Rządowej i Kościelnej Komisji Konkordatowych. Przypominamy także inne sporne punkty w stosunkach między Kościołem a państwem podczas rządów obecnej koalicji.
Bilans dotychczasowego funkcjonowania Funduszu Kościelnego oraz rozmowy nt. wysokości odpisu podatkowego na wybrany Kościół będą jutro, we wtorek 18 grudnia, tematami spotkania Zespołów Roboczych ds. Finansów Rządowej i Kościelnej Komisji Konkordatowych. Przypominamy także inne sporne punkty w stosunkach między Kościołem a państwem podczas rządów obecnej koalicji.
KAI / mh
"Religia powinna być przedmiotem obowiązkowym. To wiedza stanowiąca nieodłączny i konieczny element wykształcenia ogólnego" - uważa prymas Polski abp Józef Kowalczyk. Jego zdaniem, marginalizacja lekcji religii będzie ze szkodą przede wszystkim dla uczniów.
"Religia powinna być przedmiotem obowiązkowym. To wiedza stanowiąca nieodłączny i konieczny element wykształcenia ogólnego" - uważa prymas Polski abp Józef Kowalczyk. Jego zdaniem, marginalizacja lekcji religii będzie ze szkodą przede wszystkim dla uczniów.
Temat religii w szkołach powraca co jakiś czas. Obie strony zaciekle bronią swojego. Trudno tu mówić o jakimkolwiek dialogu.
Temat religii w szkołach powraca co jakiś czas. Obie strony zaciekle bronią swojego. Trudno tu mówić o jakimkolwiek dialogu.
KAI / psd
Lekcja religii w szkole publicznej jest okazją do poznania “właściwej wizji chrześcijańsko-katolickiego dziedzictwa oraz jego szczególnego wkładu w drogę ludzkości" - piszą włoscy biskupi w przesłaniu skierowanym do rodziców i uczniów w związku ze zbliżającym się terminem wyboru uczestnictwa w tej lekcji w przyszłym roku szkolnym, 2013-2014. Nauka religii to ich zdaniem forma wsparcia szkoły “w służbie ludzkiej osobie".
Lekcja religii w szkole publicznej jest okazją do poznania “właściwej wizji chrześcijańsko-katolickiego dziedzictwa oraz jego szczególnego wkładu w drogę ludzkości" - piszą włoscy biskupi w przesłaniu skierowanym do rodziców i uczniów w związku ze zbliżającym się terminem wyboru uczestnictwa w tej lekcji w przyszłym roku szkolnym, 2013-2014. Nauka religii to ich zdaniem forma wsparcia szkoły “w służbie ludzkiej osobie".
KAI / psd
Umiarkowany optymizm co do wprowadzenia możliwości zdawania religii na maturze wyraził dziś w rozmowie z KAI ks. prof. Piotr Tomasik. Problemy prawne da się łatwo przekroczyć, ale na przeszkodzie stoją kalkulacje polityczne - ocenia jednak konsultor Komisji Wychowania Katolickiego KEP. Dodaje, że rozmowy MEN z Kościołami i związkami wyznaniowymi były już zaawansowane ale utkwiły w martwym punkcie.
Umiarkowany optymizm co do wprowadzenia możliwości zdawania religii na maturze wyraził dziś w rozmowie z KAI ks. prof. Piotr Tomasik. Problemy prawne da się łatwo przekroczyć, ale na przeszkodzie stoją kalkulacje polityczne - ocenia jednak konsultor Komisji Wychowania Katolickiego KEP. Dodaje, że rozmowy MEN z Kościołami i związkami wyznaniowymi były już zaawansowane ale utkwiły w martwym punkcie.
PAP / mh
Krytykowane przez Kościół przepisy regulujące nauczanie religii w szkołach były w piątek tematem konferencji naukowej "Religia i etyka w edukacji publicznej" w Warszawie. Według MEN istnieje potrzeba przeanalizowania, "co się dzieje wokół nauczania religii".
Krytykowane przez Kościół przepisy regulujące nauczanie religii w szkołach były w piątek tematem konferencji naukowej "Religia i etyka w edukacji publicznej" w Warszawie. Według MEN istnieje potrzeba przeanalizowania, "co się dzieje wokół nauczania religii".
KAI / mh
Rozczarowanie postawą Ministerstwa Edukacji Narodowej (MEN), które nie chce wpisać nauczania religii do ramowego planu nauczania wyraził 6 listopada w rozmowie z KAI bp Marek Mendyk. Po wtorkowym spotkaniu w ministerstwie przewodniczący Komisji Nauczania Katolickiego KEP ocenił, że postawa resortu sprzyja marginalizacji lekcji religii.
Rozczarowanie postawą Ministerstwa Edukacji Narodowej (MEN), które nie chce wpisać nauczania religii do ramowego planu nauczania wyraził 6 listopada w rozmowie z KAI bp Marek Mendyk. Po wtorkowym spotkaniu w ministerstwie przewodniczący Komisji Nauczania Katolickiego KEP ocenił, że postawa resortu sprzyja marginalizacji lekcji religii.
Logo źródła: Przewodnik Katolicki Krzysztof Michalczak, Małgorzata Szewczyk
Szkoła katolicka jest szkołą z wyboru, kto do niej posyła swe dzieci, tym samym akceptuje jej tożsamość - wywiad kard. Zenonem Grocholewskim.
Szkoła katolicka jest szkołą z wyboru, kto do niej posyła swe dzieci, tym samym akceptuje jej tożsamość - wywiad kard. Zenonem Grocholewskim.
Wydawnictwo WAM
Czy Księża, którzy nie mają talentu pedagogicznego powinni uczyć religii w szkole? Jak wspierać tych, którzy nie najlepiej radzą sobie przy tablicy, a jest to ich jedyne źródło utrzymania? Jak pomóc kapłanom, którzy w placówkach edukacyjnych jako jedni z pierwszych doświadczają ataków agresji lub słyszą napastliwe pytania dotyczące moralności Kościoła, błędów duchowieństwa i innych trudnych spraw?
Czy Księża, którzy nie mają talentu pedagogicznego powinni uczyć religii w szkole? Jak wspierać tych, którzy nie najlepiej radzą sobie przy tablicy, a jest to ich jedyne źródło utrzymania? Jak pomóc kapłanom, którzy w placówkach edukacyjnych jako jedni z pierwszych doświadczają ataków agresji lub słyszą napastliwe pytania dotyczące moralności Kościoła, błędów duchowieństwa i innych trudnych spraw?
Jak co roku, z końcem wakacji wraca temat obecności lekcji religii w szkołach. Siłą rozpędu i tradycji większość sondaży publikowanych na łamach prasy jest za tym, by lekcje religii pozostały w szkołach. Jednak z roku na rok, jeśli wierzyć owym sondażom, przybywa również sceptyków.
Jak co roku, z końcem wakacji wraca temat obecności lekcji religii w szkołach. Siłą rozpędu i tradycji większość sondaży publikowanych na łamach prasy jest za tym, by lekcje religii pozostały w szkołach. Jednak z roku na rok, jeśli wierzyć owym sondażom, przybywa również sceptyków.
KAI / pz
O tym, że katecheza w szkole budzi opór niektórych środowisk, a katechetom niesłusznie odmawia się zawodowych kompetencji - mówił biskup pomocniczy Roman Marcinkowski 31 sierpnia podczas spotkania z katechetami w parafii Miłosierdzia Bożego w Pułtusku-Popławach. W dorocznym spotkaniu katechetycznym uczestniczyło około 150 katechetów z Pułtuska i okolic.
O tym, że katecheza w szkole budzi opór niektórych środowisk, a katechetom niesłusznie odmawia się zawodowych kompetencji - mówił biskup pomocniczy Roman Marcinkowski 31 sierpnia podczas spotkania z katechetami w parafii Miłosierdzia Bożego w Pułtusku-Popławach. W dorocznym spotkaniu katechetycznym uczestniczyło około 150 katechetów z Pułtuska i okolic.
KAI / slo
O tym, że katecheza jest przede wszystkim dzieleniem się katechety z uczniami własnym doświadczeniem wiary i przekazywaniem im tego, czym sam żyje - mówił 29 sierpnia bp Krzysztof Nitkiewicz podczas kongregacji dla osób świeckich, zakonnych i księży uczących religii. Spotkanie odbyło się w auli Katolickiego Domu Kultury w Sandomierzu.
O tym, że katecheza jest przede wszystkim dzieleniem się katechety z uczniami własnym doświadczeniem wiary i przekazywaniem im tego, czym sam żyje - mówił 29 sierpnia bp Krzysztof Nitkiewicz podczas kongregacji dla osób świeckich, zakonnych i księży uczących religii. Spotkanie odbyło się w auli Katolickiego Domu Kultury w Sandomierzu.
Katecheci powinni mieć pełne prawo do korzystania z tych podręczników, które w swoim sumieniu uznają za najlepsze narzędzie do wprowadzania dzieci i młodzieży w świat wiary. Monopol na książki do katechezy to - przynajmniej z punktu widzenia ewangelizacji - prawdziwy samobój.
Katecheci powinni mieć pełne prawo do korzystania z tych podręczników, które w swoim sumieniu uznają za najlepsze narzędzie do wprowadzania dzieci i młodzieży w świat wiary. Monopol na książki do katechezy to - przynajmniej z punktu widzenia ewangelizacji - prawdziwy samobój.
Wydawnictwo WAM / im
W ostatnich dziesiątkach lat relacje "Biblii z katechezą" oraz "obecność Biblii w katechezie" czy też "słowa Bożego w posłudze katechetycznej" były przedmiotem wielu sympozjów katechetycznych i warsztatów organizowanych przez ośrodki doskonalenia zawodowego.
W ostatnich dziesiątkach lat relacje "Biblii z katechezą" oraz "obecność Biblii w katechezie" czy też "słowa Bożego w posłudze katechetycznej" były przedmiotem wielu sympozjów katechetycznych i warsztatów organizowanych przez ośrodki doskonalenia zawodowego.
KAI / im
Nauczanie religii w Polsce, mimo najróżniejszych przeszkód, nawet podczas zaborów zawsze znajdowało się w wykazie szkolnych przedmiotów nauczania. Wyjątkiem był okres ponad 30 lat PRL. Wprawdzie w 1950 r. władze zawarły z Episkopatem porozumienie, które miało regulować szkolną naukę religii, w praktyce w 1961 r. zakazano nauczania religii w szkołach. Do szkół powróciło ono dopiero w roku szkolnym 1990/91.
Nauczanie religii w Polsce, mimo najróżniejszych przeszkód, nawet podczas zaborów zawsze znajdowało się w wykazie szkolnych przedmiotów nauczania. Wyjątkiem był okres ponad 30 lat PRL. Wprawdzie w 1950 r. władze zawarły z Episkopatem porozumienie, które miało regulować szkolną naukę religii, w praktyce w 1961 r. zakazano nauczania religii w szkołach. Do szkół powróciło ono dopiero w roku szkolnym 1990/91.
Logo źródła: Radio Watykańskie Radio Watykańskie / pz
Religia i etyka wracają do węgierskich planów lekcji jako przedmioty obowiązkowe. W Budapeszcie trwają ostatnie uzgodnienia między stroną rządową a wspólnotami kościelnymi.
Religia i etyka wracają do węgierskich planów lekcji jako przedmioty obowiązkowe. W Budapeszcie trwają ostatnie uzgodnienia między stroną rządową a wspólnotami kościelnymi.
PAP / slo
Klub PiS złożył wniosek o zwołanie posiedzenia sejmowej komisji edukacji ws. nauczania religii w szkołach - poinformował w czwartek wiceszef komisji Sławomir Kłosowski. Jego zdaniem, zmieniając rozporządzenie MEN próbuje zlikwidować nauczanie tego przedmiotu.
Klub PiS złożył wniosek o zwołanie posiedzenia sejmowej komisji edukacji ws. nauczania religii w szkołach - poinformował w czwartek wiceszef komisji Sławomir Kłosowski. Jego zdaniem, zmieniając rozporządzenie MEN próbuje zlikwidować nauczanie tego przedmiotu.