KAI / slo
O tym, że katecheza jest przede wszystkim dzieleniem się katechety z uczniami własnym doświadczeniem wiary i przekazywaniem im tego, czym sam żyje - mówił 29 sierpnia bp Krzysztof Nitkiewicz podczas kongregacji dla osób świeckich, zakonnych i księży uczących religii. Spotkanie odbyło się w auli Katolickiego Domu Kultury w Sandomierzu.
O tym, że katecheza jest przede wszystkim dzieleniem się katechety z uczniami własnym doświadczeniem wiary i przekazywaniem im tego, czym sam żyje - mówił 29 sierpnia bp Krzysztof Nitkiewicz podczas kongregacji dla osób świeckich, zakonnych i księży uczących religii. Spotkanie odbyło się w auli Katolickiego Domu Kultury w Sandomierzu.
Katecheci powinni mieć pełne prawo do korzystania z tych podręczników, które w swoim sumieniu uznają za najlepsze narzędzie do wprowadzania dzieci i młodzieży w świat wiary. Monopol na książki do katechezy to - przynajmniej z punktu widzenia ewangelizacji - prawdziwy samobój.
Katecheci powinni mieć pełne prawo do korzystania z tych podręczników, które w swoim sumieniu uznają za najlepsze narzędzie do wprowadzania dzieci i młodzieży w świat wiary. Monopol na książki do katechezy to - przynajmniej z punktu widzenia ewangelizacji - prawdziwy samobój.
Wydawnictwo WAM / im
W ostatnich dziesiątkach lat relacje "Biblii z katechezą" oraz "obecność Biblii w katechezie" czy też "słowa Bożego w posłudze katechetycznej" były przedmiotem wielu sympozjów katechetycznych i warsztatów organizowanych przez ośrodki doskonalenia zawodowego.
W ostatnich dziesiątkach lat relacje "Biblii z katechezą" oraz "obecność Biblii w katechezie" czy też "słowa Bożego w posłudze katechetycznej" były przedmiotem wielu sympozjów katechetycznych i warsztatów organizowanych przez ośrodki doskonalenia zawodowego.
KAI / im
Nauczanie religii w Polsce, mimo najróżniejszych przeszkód, nawet podczas zaborów zawsze znajdowało się w wykazie szkolnych przedmiotów nauczania. Wyjątkiem był okres ponad 30 lat PRL. Wprawdzie w 1950 r. władze zawarły z Episkopatem porozumienie, które miało regulować szkolną naukę religii, w praktyce w 1961 r. zakazano nauczania religii w szkołach. Do szkół powróciło ono dopiero w roku szkolnym 1990/91.
Nauczanie religii w Polsce, mimo najróżniejszych przeszkód, nawet podczas zaborów zawsze znajdowało się w wykazie szkolnych przedmiotów nauczania. Wyjątkiem był okres ponad 30 lat PRL. Wprawdzie w 1950 r. władze zawarły z Episkopatem porozumienie, które miało regulować szkolną naukę religii, w praktyce w 1961 r. zakazano nauczania religii w szkołach. Do szkół powróciło ono dopiero w roku szkolnym 1990/91.
Religia i etyka wracają do węgierskich planów lekcji jako przedmioty obowiązkowe. W Budapeszcie trwają ostatnie uzgodnienia między stroną rządową a wspólnotami kościelnymi.
Religia i etyka wracają do węgierskich planów lekcji jako przedmioty obowiązkowe. W Budapeszcie trwają ostatnie uzgodnienia między stroną rządową a wspólnotami kościelnymi.
PAP / slo
Klub PiS złożył wniosek o zwołanie posiedzenia sejmowej komisji edukacji ws. nauczania religii w szkołach - poinformował w czwartek wiceszef komisji Sławomir Kłosowski. Jego zdaniem, zmieniając rozporządzenie MEN próbuje zlikwidować nauczanie tego przedmiotu.
Klub PiS złożył wniosek o zwołanie posiedzenia sejmowej komisji edukacji ws. nauczania religii w szkołach - poinformował w czwartek wiceszef komisji Sławomir Kłosowski. Jego zdaniem, zmieniając rozporządzenie MEN próbuje zlikwidować nauczanie tego przedmiotu.
Przyzwyczailiśmy się, że przynajmniej o to nie musimy się już martwić. Nie trzeba starać się, by "się odbywało" ani by dziecko "mogło uczęszczać". Co najwyżej od czasu do czasu sprawdzimy stopnie. Czy rząd chce eliminować lekcje religii ze szkół?
Przyzwyczailiśmy się, że przynajmniej o to nie musimy się już martwić. Nie trzeba starać się, by "się odbywało" ani by dziecko "mogło uczęszczać". Co najwyżej od czasu do czasu sprawdzimy stopnie. Czy rząd chce eliminować lekcje religii ze szkół?
KAI / psd
O interwencję w sprawie zagrożonych lekcji religii prosi ks. Jan Byrt z parafii ewangelickiej w Szczyrku Salmopolu w liście przesłanym do prezydenta RP Bronisława Komorowskiego. Duchowny, który jest także katechetą w miejscowej szkole, wyraża zaniepokojenie informacjami o planach Ministerstwa Edukacji Narodowej dotyczących sposobu finansowania lekcji religii. Chodzi o rozporządzenie MEN, które ma wejść w życie 1 września. W ramowym planie nauczania nie ma lekcji religii ani etyki. Zajęcia te wpisano w szkolny plan nauczania, finansowany przez samorządy.
O interwencję w sprawie zagrożonych lekcji religii prosi ks. Jan Byrt z parafii ewangelickiej w Szczyrku Salmopolu w liście przesłanym do prezydenta RP Bronisława Komorowskiego. Duchowny, który jest także katechetą w miejscowej szkole, wyraża zaniepokojenie informacjami o planach Ministerstwa Edukacji Narodowej dotyczących sposobu finansowania lekcji religii. Chodzi o rozporządzenie MEN, które ma wejść w życie 1 września. W ramowym planie nauczania nie ma lekcji religii ani etyki. Zajęcia te wpisano w szkolny plan nauczania, finansowany przez samorządy.
KAI / pz
Lekcje religii są i będą finansowane z budżetu państwa - powiedziała dziś w rozmowie z Radiem Plus Śląsk minister edukacji Krystyna Szumilas.
Lekcje religii są i będą finansowane z budżetu państwa - powiedziała dziś w rozmowie z Radiem Plus Śląsk minister edukacji Krystyna Szumilas.
KAI / drr
Próbuje się wytworzyć styl życia, jakby Pana Boga nie było - mówił 10 marca bp Marian Florczyk do odpowiedzialnych Ruchu Światło-Życie, który uczestniczyli w czwartej Diecezjalnej Diakonii w Ośrodku Rekolekcyjnym "Betania" w Dębnie (diecezja kielecka). Spotkanie poświęcone było metodom i inicjatywom nowej ewangelizacji w kontekście Roku Wiary.
Próbuje się wytworzyć styl życia, jakby Pana Boga nie było - mówił 10 marca bp Marian Florczyk do odpowiedzialnych Ruchu Światło-Życie, który uczestniczyli w czwartej Diecezjalnej Diakonii w Ośrodku Rekolekcyjnym "Betania" w Dębnie (diecezja kielecka). Spotkanie poświęcone było metodom i inicjatywom nowej ewangelizacji w kontekście Roku Wiary.
KAI / drr
Wystarczy aneks czy nowelizacja podpisanego już rozporządzenia o ramowym planie nauczania oraz dobra wola Ministerstwa Edukacji Narodowej - mówi w rozmowie z KAI bp Marek Mendyk, komentując sprawę wyłączenia religii i etyki z tego planu. Przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski spotkał się w tej sprawie z minister Krystyną Szumilas 7 marca. - Jestem optymistycznie nastawiony i ufam, że uda się ten problem rozwiązać - powiedział.
Wystarczy aneks czy nowelizacja podpisanego już rozporządzenia o ramowym planie nauczania oraz dobra wola Ministerstwa Edukacji Narodowej - mówi w rozmowie z KAI bp Marek Mendyk, komentując sprawę wyłączenia religii i etyki z tego planu. Przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski spotkał się w tej sprawie z minister Krystyną Szumilas 7 marca. - Jestem optymistycznie nastawiony i ufam, że uda się ten problem rozwiązać - powiedział.
PAP / wm
MEN wpisał religię w szkolny plan nauczania, finansowany przez samorządy i to one od września mogą decydować o tym, czy religia pozostanie w szkole, czy też nie - alarmuje "Nasz Dziennik".
MEN wpisał religię w szkolny plan nauczania, finansowany przez samorządy i to one od września mogą decydować o tym, czy religia pozostanie w szkole, czy też nie - alarmuje "Nasz Dziennik".
Sukces wyborczy Ruchu Palikota sprawił, że Kościołowi zaczęto przypisywać główną rolę w jego wypromowaniu. Wśród komentatorów obwieszczających, że bez polskich biskupów ten wynik byłby niemożliwy pojawiły się również głosy wzywające Episkopat do konkretnych kroków... - komentarz Jacka Prusaka SJ.
Sukces wyborczy Ruchu Palikota sprawił, że Kościołowi zaczęto przypisywać główną rolę w jego wypromowaniu. Wśród komentatorów obwieszczających, że bez polskich biskupów ten wynik byłby niemożliwy pojawiły się również głosy wzywające Episkopat do konkretnych kroków... - komentarz Jacka Prusaka SJ.
Katecheza nie może być redukowana jedynie do dawania wiedzy. Trzeba pokazywać człowiekowi znaczenie życie nadprzyrodzonego, bez którego nigdy nie osiągnie on szczęścia - mówił bp Piotr Jarecki podczas Mszy św. do katechetów archidiecezji warszawskiej, zgromadzonych w kościele seminaryjnym na dorocznej odprawie przed nowym rokiem szkolnym.
Katecheza nie może być redukowana jedynie do dawania wiedzy. Trzeba pokazywać człowiekowi znaczenie życie nadprzyrodzonego, bez którego nigdy nie osiągnie on szczęścia - mówił bp Piotr Jarecki podczas Mszy św. do katechetów archidiecezji warszawskiej, zgromadzonych w kościele seminaryjnym na dorocznej odprawie przed nowym rokiem szkolnym.
KAI / psd
Katecheza postrzegana na tle wyzwań nowej ewangelizacji była jednym z tematów 355. zebrania plenarnego Episkopatu w Licheniu. Bp Marek Mendyk, przewodniczący komisji wychowania Episkopatu powiedział, że obecność katechezy w szkole jest bardzo istotna, gdyż pokazuje, że wiara może współgrać z wiedzą przekazywaną na innych lekcjach, jednak wciąż wiele problemów jest do załatwienia.
Katecheza postrzegana na tle wyzwań nowej ewangelizacji była jednym z tematów 355. zebrania plenarnego Episkopatu w Licheniu. Bp Marek Mendyk, przewodniczący komisji wychowania Episkopatu powiedział, że obecność katechezy w szkole jest bardzo istotna, gdyż pokazuje, że wiara może współgrać z wiedzą przekazywaną na innych lekcjach, jednak wciąż wiele problemów jest do załatwienia.
Ten okres roku inspiruje do refleksji o młodzieży i jej relacji do religii i Kościoła. Jest to przecież czas pierwszych komunii dzieci, a więc doświadczenia inicjacji chrześcijańskiej. Jest to też miesiąc matur, czyli, m.in. punkt, kiedy młodzi ludzie, wymykają się bezpośredniemu wpływowi Kościoła.
Ten okres roku inspiruje do refleksji o młodzieży i jej relacji do religii i Kościoła. Jest to przecież czas pierwszych komunii dzieci, a więc doświadczenia inicjacji chrześcijańskiej. Jest to też miesiąc matur, czyli, m.in. punkt, kiedy młodzi ludzie, wymykają się bezpośredniemu wpływowi Kościoła.
Z Wojciechem Zagrodzkim CSsR, redaktorem naczelnym kwartalnika „Homo Dei”, rozmawia Józef Augustyn SJ
Z Wojciechem Zagrodzkim CSsR, redaktorem naczelnym kwartalnika „Homo Dei”, rozmawia Józef Augustyn SJ
PAP / wm
Trudno postawę publicysty "Newsweeka" uzasadniać szczerą troską i o Kościół, i o państwo – pisze ks. Piotr Tomasik, Koordynator Biura Programowania Katechezy przy Komisji Wychowania Katolickiego KEP. Odpowiadając na artykuł Romana Graczyka pt. "Religia z urzędu" ks. Tomasik zarzuca autorowi przeinaczanie faktów.
Trudno postawę publicysty "Newsweeka" uzasadniać szczerą troską i o Kościół, i o państwo – pisze ks. Piotr Tomasik, Koordynator Biura Programowania Katechezy przy Komisji Wychowania Katolickiego KEP. Odpowiadając na artykuł Romana Graczyka pt. "Religia z urzędu" ks. Tomasik zarzuca autorowi przeinaczanie faktów.
PAP / wm
Tysiące Bułgarów opowiedziało się w piątek za obowiązkowym nauczaniem religii w szkołach; w Sofii odbyła się tego dnia zorganizowana przez bułgarską Cerkiew prawosławną procesja błagalna, na którą do stolicy przybyli wierni z całego kraju.
Tysiące Bułgarów opowiedziało się w piątek za obowiązkowym nauczaniem religii w szkołach; w Sofii odbyła się tego dnia zorganizowana przez bułgarską Cerkiew prawosławną procesja błagalna, na którą do stolicy przybyli wierni z całego kraju.
KAI / drr
Katecheza powinna zaczynać się w rodzinie, powinna wyprzedzać katechezę parafialną i szkolną – mówi abp Stanisław Gądecki w rozmowie z ks. Maciejem K. Kubiakiem, redaktorem naczelnym Radia Emaus, i Szymonem Bojdo.
Katecheza powinna zaczynać się w rodzinie, powinna wyprzedzać katechezę parafialną i szkolną – mówi abp Stanisław Gądecki w rozmowie z ks. Maciejem K. Kubiakiem, redaktorem naczelnym Radia Emaus, i Szymonem Bojdo.
{{ article.published_at }}
{{ article.source.name }}
{{ article.source_text }}
{{ article.source.name }}
{{ article.source_text }}
{{ article.description }}
{{ article.description }}