Zdecydowana większość państw Unii Europejskiej naukę religii traktuje jako niezbędny element szkolnego systemu edukacji i finansują ją, gdyż wychodzą z przekonania, że bez tej formy edukacji obywatele będą mieć poważny kłopot z rozumieniem europejskiego „kodu kulturowego”. Religia jest nauczana w szkole w 23 krajach UE.
Zdecydowana większość państw Unii Europejskiej naukę religii traktuje jako niezbędny element szkolnego systemu edukacji i finansują ją, gdyż wychodzą z przekonania, że bez tej formy edukacji obywatele będą mieć poważny kłopot z rozumieniem europejskiego „kodu kulturowego”. Religia jest nauczana w szkole w 23 krajach UE.
KAI / mł
W debacie publicznej, zwłaszcza przed wyborami, mocno akcentowany jest pomysł usunięcia religii ze szkół i wyrzucenie jej poza system oświaty publicznej. Takie rozwiązanie przyjęło się w Europie tylko w kilku krajach: w części Francji, na Białorusi, w Bułgarii, Słowenii i w Rosji. W pozostałych krajach Europy religia jako przedmiot szkolny jest standardem.
W debacie publicznej, zwłaszcza przed wyborami, mocno akcentowany jest pomysł usunięcia religii ze szkół i wyrzucenie jej poza system oświaty publicznej. Takie rozwiązanie przyjęło się w Europie tylko w kilku krajach: w części Francji, na Białorusi, w Bułgarii, Słowenii i w Rosji. W pozostałych krajach Europy religia jako przedmiot szkolny jest standardem.
kobieta.wp.pl / mł
Matura z religii? Dla niektórych to kontrowersyjny pomysł, ale nie dla Idy Nowakowskiej, prezenterki TVP, która często publicznie mówi o swojej wierze. "Religia jest wszechobecna, więc myślę, że znajdzie się wiele osób, które może później chciałyby studiować teologię czy inne kierunki związane z religią i będzie to im pomocne w dalszej drodze i rozwoju" - powiedziała Ida.
Matura z religii? Dla niektórych to kontrowersyjny pomysł, ale nie dla Idy Nowakowskiej, prezenterki TVP, która często publicznie mówi o swojej wierze. "Religia jest wszechobecna, więc myślę, że znajdzie się wiele osób, które może później chciałyby studiować teologię czy inne kierunki związane z religią i będzie to im pomocne w dalszej drodze i rozwoju" - powiedziała Ida.
Dociera do nas coraz więcej alarmistycznych informacji o tym, że w szkołach, zwłaszcza w dużych miastach (była mowa przede wszystkim o Warszawie, Łodzi, Wrocławiu, a ostatnio Szczecinie), uczniowie masowo wypisują się z lekcji religii. Krzykliwe nagłówki, medialny rozgłos robią wrażenie, jakby skala takiego zjawiska była powszechna. Idą za tym żądania, także niektórych polityków, aby wycofać lekcje religii z publicznych placówek oświatowych, a pieniądze przeznaczyć na inne, znacznie ważniejsze działania. Jak to wszystko traktować?
Dociera do nas coraz więcej alarmistycznych informacji o tym, że w szkołach, zwłaszcza w dużych miastach (była mowa przede wszystkim o Warszawie, Łodzi, Wrocławiu, a ostatnio Szczecinie), uczniowie masowo wypisują się z lekcji religii. Krzykliwe nagłówki, medialny rozgłos robią wrażenie, jakby skala takiego zjawiska była powszechna. Idą za tym żądania, także niektórych polityków, aby wycofać lekcje religii z publicznych placówek oświatowych, a pieniądze przeznaczyć na inne, znacznie ważniejsze działania. Jak to wszystko traktować?
KAI / tk
Na potrzebę całościowego podejścia do katechezy, która powinna odbywać się przede wszystkim w rodzinie i w parafii a także w szkole – zwrócił uwagę kard. Kazimierz Nycz w słowie podsumowującym tegoroczne spotkanie dla katechetów archidiecezji warszawskiej.
Na potrzebę całościowego podejścia do katechezy, która powinna odbywać się przede wszystkim w rodzinie i w parafii a także w szkole – zwrócił uwagę kard. Kazimierz Nycz w słowie podsumowującym tegoroczne spotkanie dla katechetów archidiecezji warszawskiej.
KAI / mł
O planach dotyczących religii w szkołach i potrzebie odświeżenia "Dyrektorium katechetycznego" mówi biskup Wojciech Osial, przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP. 
O planach dotyczących religii w szkołach i potrzebie odświeżenia "Dyrektorium katechetycznego" mówi biskup Wojciech Osial, przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP. 
Dlaczego laicyzacja i sekularyzacja polskiej młodzieży i polskiego społeczeństwa tak mocno w ostatnich latach przyśpieszyła i w jakim sensie ten proces ma związek z postacią Jana Pawła II – to jeden z tematów szóstego odcinka podcastu „Tak myślę”. Gościem Tomasza Terlikowskiego jest Jarema Piekutowski.
Dlaczego laicyzacja i sekularyzacja polskiej młodzieży i polskiego społeczeństwa tak mocno w ostatnich latach przyśpieszyła i w jakim sensie ten proces ma związek z postacią Jana Pawła II – to jeden z tematów szóstego odcinka podcastu „Tak myślę”. Gościem Tomasza Terlikowskiego jest Jarema Piekutowski.
KAI/mł
Kanadyjski minister edukacji zapowiedział, że lekcje etyki i kultury religijnej zostaną zastąpione przez nowy przedmiot: „kultura i tożsamość Québeku”. Biskupi prowincji skrytykowali planowaną zmianę.
Kanadyjski minister edukacji zapowiedział, że lekcje etyki i kultury religijnej zostaną zastąpione przez nowy przedmiot: „kultura i tożsamość Québeku”. Biskupi prowincji skrytykowali planowaną zmianę.
Jan Głąba SJ/Youtube
W Dzień Edukacji Narodowej, zwany jako Dzień Nauczyciela, Jan Głąba SJ opowiada na swoim kanale o doświadczeniu nowicjackiej próby katechetycznej, która była okazją do kilkutygodniowej obecności w szkole po drugiej stronie biurka. 
W Dzień Edukacji Narodowej, zwany jako Dzień Nauczyciela, Jan Głąba SJ opowiada na swoim kanale o doświadczeniu nowicjackiej próby katechetycznej, która była okazją do kilkutygodniowej obecności w szkole po drugiej stronie biurka. 
PAP/mł
Konferencja Episkopatu Hiszpanii przedstawiła propozycję programu nauczania religii. Program zakłada m.in. "poszanowanie różnorodności", "pluralizm wartości" czy uczenie "solidarności międzypokoleniowej", a tożsamość osobista ma być tworzona na podstawie "inspirujących biografii i opowieści biblijnych, poprzez poznawanie wybitnych postaci tradycji judeochrześcijańskiej i innych religii".
Konferencja Episkopatu Hiszpanii przedstawiła propozycję programu nauczania religii. Program zakłada m.in. "poszanowanie różnorodności", "pluralizm wartości" czy uczenie "solidarności międzypokoleniowej", a tożsamość osobista ma być tworzona na podstawie "inspirujących biografii i opowieści biblijnych, poprzez poznawanie wybitnych postaci tradycji judeochrześcijańskiej i innych religii".
KAI / pk
"Lekcje religii prowadzą w Polsce różne Kościoły i związki wyznaniowe. Postulat obowiązkowego uczestnictwa w religii lub etyce prowadzi do tego, aby szkoła miała bardziej wychowawczy charakter. Kościół nigdy nie proponował, aby wszyscy chodzili na religię. Uczniom bezwyznaniowym proponowana jest etyka" - mówi ks. prof. dr hab. Piotr Tomasik, koordynator Biura Programowania Katechezy przy Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski.
"Lekcje religii prowadzą w Polsce różne Kościoły i związki wyznaniowe. Postulat obowiązkowego uczestnictwa w religii lub etyce prowadzi do tego, aby szkoła miała bardziej wychowawczy charakter. Kościół nigdy nie proponował, aby wszyscy chodzili na religię. Uczniom bezwyznaniowym proponowana jest etyka" - mówi ks. prof. dr hab. Piotr Tomasik, koordynator Biura Programowania Katechezy przy Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski.
KAI / pk
Lekcje religii nie zatrzymują młodych przy Kościele. Poza tym, z naszych badań wynika, że również rodzicom coraz mniej zależy na tym, aby ich dzieci chodziły do kościoła - powiedziała w rozmowie z KAI dyrektor CBOS. Prof. Mirosława Grabowska odniosła się do najnowszych badań IBRiS, z których wynika, że im młodsze osoby, tym mniejszy jest odsetek tych wierzących o pozytywnym nastawieniu do Kościoła.
Lekcje religii nie zatrzymują młodych przy Kościele. Poza tym, z naszych badań wynika, że również rodzicom coraz mniej zależy na tym, aby ich dzieci chodziły do kościoła - powiedziała w rozmowie z KAI dyrektor CBOS. Prof. Mirosława Grabowska odniosła się do najnowszych badań IBRiS, z których wynika, że im młodsze osoby, tym mniejszy jest odsetek tych wierzących o pozytywnym nastawieniu do Kościoła.
KAI / sz
Katecheza ma mieć charakter kerygmatyczny i być elementem ewangelizacji – zakłada nowe Dyrektorium o Katechizacji. Dokument zatwierdzony 23 marca br. przez papieża Franciszka, zaprezentowany został 25 czerwca br. w Watykanie. Właśnie ukazało się jego polskie tłumaczenie.
Katecheza ma mieć charakter kerygmatyczny i być elementem ewangelizacji – zakłada nowe Dyrektorium o Katechizacji. Dokument zatwierdzony 23 marca br. przez papieża Franciszka, zaprezentowany został 25 czerwca br. w Watykanie. Właśnie ukazało się jego polskie tłumaczenie.
Od trzydziestu lat krystalizuje się pomysł na religię w szkole, a ja nadal nie wiem, jaki on właściwie jest.
Od trzydziestu lat krystalizuje się pomysł na religię w szkole, a ja nadal nie wiem, jaki on właściwie jest.
PAP / df
Potrzeba zarówno szkolnych lekcji religii, jak i katechezy parafialnej – podkreśla Komisja Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski z okazji zbliżającego się nowego roku szkolnego. W 30. rocznicę powrotu religii do szkół dziękuje rodzicom za współpracę i wsparcie.
Potrzeba zarówno szkolnych lekcji religii, jak i katechezy parafialnej – podkreśla Komisja Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski z okazji zbliżającego się nowego roku szkolnego. W 30. rocznicę powrotu religii do szkół dziękuje rodzicom za współpracę i wsparcie.
KAI / ml
Katechetów jest za mało. Staje się to już poważnym problemem – mówi w rozmowie z KAI dr Aneta Rayzacher-Majewska, konsultor Komisji Wychowania Katolickiego KEP, wykładowca katechetyki UKSW. Obecnie w Polsce pracuje ok. 30 tys. nauczycieli religii. Katecheza w szkole będzie jednym z głównych tematów najbliższego posiedzenia Konferencji Episkopatu Polski.
Katechetów jest za mało. Staje się to już poważnym problemem – mówi w rozmowie z KAI dr Aneta Rayzacher-Majewska, konsultor Komisji Wychowania Katolickiego KEP, wykładowca katechetyki UKSW. Obecnie w Polsce pracuje ok. 30 tys. nauczycieli religii. Katecheza w szkole będzie jednym z głównych tematów najbliższego posiedzenia Konferencji Episkopatu Polski.
KAI / ms
Kościół od początku polskiej historii uczestniczył w tworzeniu szkolnictwa, wychowaniu i edukacji, i także dziś traktuje to jako swój obowiązek i misję – powiedział wczoraj w Warszawie abp Józef Kupny.
Kościół od początku polskiej historii uczestniczył w tworzeniu szkolnictwa, wychowaniu i edukacji, i także dziś traktuje to jako swój obowiązek i misję – powiedział wczoraj w Warszawie abp Józef Kupny.
A co jeśli osiemnastolatka marzy o karierze chemiczki, zobaczy tą tabelkę i poczuje się nieswojo? Co jeśli osiemnastolatek, który bardzo chce się dostać do szkoły aktorskiej, zaznaczy "budzenie i tworzenie miłości" i zostanie wyśmiany przez kolegów? Wbrew pozorom zdanie rówieśników w tym wieku bardzo się liczy. 
A co jeśli osiemnastolatka marzy o karierze chemiczki, zobaczy tą tabelkę i poczuje się nieswojo? Co jeśli osiemnastolatek, który bardzo chce się dostać do szkoły aktorskiej, zaznaczy "budzenie i tworzenie miłości" i zostanie wyśmiany przez kolegów? Wbrew pozorom zdanie rówieśników w tym wieku bardzo się liczy. 
KAI / sz
"Katecheta to człowiek żyjący wiarą" - przypomniał bp Piotr Greger, który w sobotę, 7 września, uczestniczył w inauguracji roku katechetycznego w diecezji bielsko-żywieckiej. Hierarcha przewodniczył Mszy św. w bielskim kościele pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa. Podczas spotkania po Mszy św. wszyscy katecheci otrzymali różę, jako znak wdzięczności Kościoła za ich pracę.
"Katecheta to człowiek żyjący wiarą" - przypomniał bp Piotr Greger, który w sobotę, 7 września, uczestniczył w inauguracji roku katechetycznego w diecezji bielsko-żywieckiej. Hierarcha przewodniczył Mszy św. w bielskim kościele pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa. Podczas spotkania po Mszy św. wszyscy katecheci otrzymali różę, jako znak wdzięczności Kościoła za ich pracę.
KAI / ms
Rodzice powinni kontaktować się z dyrektorami szkół i mieć wpływ na postanowienia rad rodziców. To niezwykle ważne zadanie wobec tego, co się dzisiaj próbuje w Polsce wprowadzić - powiedział dziennikarzom na zebraniu plenarnym Episkopatu Polski w Wałbrzychu przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP bp Marek Mendyk.
Rodzice powinni kontaktować się z dyrektorami szkół i mieć wpływ na postanowienia rad rodziców. To niezwykle ważne zadanie wobec tego, co się dzisiaj próbuje w Polsce wprowadzić - powiedział dziennikarzom na zebraniu plenarnym Episkopatu Polski w Wałbrzychu przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP bp Marek Mendyk.