PAP / jh
Barbara Nowacka poinformowała, że najnowsze decyzje Episkopatu nie będą miały wpływu na politykę oświatową w Polsce. Oświadczenie to ma związek z zaskarżeniem lipcowego rozporządzenia MEN dotyczącego organizacji lekcji religii przez prezes Sądu Najwyższego, Małgorzatę Manowską.
Barbara Nowacka poinformowała, że najnowsze decyzje Episkopatu nie będą miały wpływu na politykę oświatową w Polsce. Oświadczenie to ma związek z zaskarżeniem lipcowego rozporządzenia MEN dotyczącego organizacji lekcji religii przez prezes Sądu Najwyższego, Małgorzatę Manowską.
PAP / jh
Podczas spotkania na Jasnej Górze biskupi diecezjalni dyskutowali o przyszłości lekcji religii w szkołach, co od dawna stanowi temat sporny pomiędzy państwem a Kościołem. Biskup Wojciech Osial, podkreślił znaczenie lekcji religii nie tylko jako narzędzia przekazywania wiedzy o wierze, ale również jako „wielkiego dzieła wychowawczego”. Zaznaczył również, że religia w szkołach pomaga w kształtowaniu charakteru, sumienia i osobowości młodych ludzi, a także w przezwyciężaniu różnorodnych trudności życiowych.
Podczas spotkania na Jasnej Górze biskupi diecezjalni dyskutowali o przyszłości lekcji religii w szkołach, co od dawna stanowi temat sporny pomiędzy państwem a Kościołem. Biskup Wojciech Osial, podkreślił znaczenie lekcji religii nie tylko jako narzędzia przekazywania wiedzy o wierze, ale również jako „wielkiego dzieła wychowawczego”. Zaznaczył również, że religia w szkołach pomaga w kształtowaniu charakteru, sumienia i osobowości młodych ludzi, a także w przezwyciężaniu różnorodnych trudności życiowych.
KAI / mł
Religia w szkole to integralny element nauczania publicznego. Obywatele RP mają konstytucyjne prawo do udziału w tych lekcjach, Kościoły i związki wyznaniowe - do nauczania, a nauczyciele religii do wynagrodzenia za swą pracę, tak jak inni nauczyciele. Zgodnie z polskim prawem warunki i sposób organizowania lekcji religii w polskich szkołach określane są przez państwo w porozumieniu z Kościołami i związkami wyznaniowymi.
Religia w szkole to integralny element nauczania publicznego. Obywatele RP mają konstytucyjne prawo do udziału w tych lekcjach, Kościoły i związki wyznaniowe - do nauczania, a nauczyciele religii do wynagrodzenia za swą pracę, tak jak inni nauczyciele. Zgodnie z polskim prawem warunki i sposób organizowania lekcji religii w polskich szkołach określane są przez państwo w porozumieniu z Kościołami i związkami wyznaniowymi.
episkopat.pl / mł
Lekcje religii w szkole, inicjatywy związane z Rokiem Jubileuszowym 2025 oraz sprawy ochrony dzieci i młodzieży w związku z wejściem w życie kluczowych przepisów tzw. „ustawy Kamilka” – to główne tematy zbliżającego się spotkania Rady Biskupów Diecezjalnych. Obrady tradycyjnie odbywają się na Jasnej Górze we wtorek 27 sierpnia.
Lekcje religii w szkole, inicjatywy związane z Rokiem Jubileuszowym 2025 oraz sprawy ochrony dzieci i młodzieży w związku z wejściem w życie kluczowych przepisów tzw. „ustawy Kamilka” – to główne tematy zbliżającego się spotkania Rady Biskupów Diecezjalnych. Obrady tradycyjnie odbywają się na Jasnej Górze we wtorek 27 sierpnia.
PAP / tk
- Edukacją zajmuje się polski rząd, a episkopat zajmuje się formacją religijną - powiedziała podczas Campusu Polska ministra edukacji Barbara Nowacka. Zapewniła, że pomoże katechetkom i katechetom świeckim przekwalifikować się. Ministra zapowiedziała też, że maturzyści będą mogli później niż dotychczas wybierać przedmioty, które będą zdawać na maturze.
- Edukacją zajmuje się polski rząd, a episkopat zajmuje się formacją religijną - powiedziała podczas Campusu Polska ministra edukacji Barbara Nowacka. Zapewniła, że pomoże katechetkom i katechetom świeckim przekwalifikować się. Ministra zapowiedziała też, że maturzyści będą mogli później niż dotychczas wybierać przedmioty, które będą zdawać na maturze.
KAI / mł
Zmiany w kwestii katechezy szkolnej naruszają konstytucyjne prawo dzieci do nauki o Bogu. Ministerstwo, z pogwałceniem prawa, wprowadziło zmiany, które utrudniają organizację lekcji religii i mogą zostać uznane za dyskryminujące – ocenił ks. prof. Piotr Tomasik, koordynator Biura Programowania Katechezy przy Komisji Episkopatu ds. Wychowania Katolickiego.
Zmiany w kwestii katechezy szkolnej naruszają konstytucyjne prawo dzieci do nauki o Bogu. Ministerstwo, z pogwałceniem prawa, wprowadziło zmiany, które utrudniają organizację lekcji religii i mogą zostać uznane za dyskryminujące – ocenił ks. prof. Piotr Tomasik, koordynator Biura Programowania Katechezy przy Komisji Episkopatu ds. Wychowania Katolickiego.
PAP / FB KEP / mł
- Moglibyśmy pogratulować pani minister dużej skuteczności w wygłaszaniu komentarzy, ale problem jest taki, że one nie zawsze są do końca zgodne z rzeczywistością - tak do słów min. Nowackiej odniósł się podczas czwartkowego briefingu ks. Leszek Gęsiak, rzecznik KEP. 
- Moglibyśmy pogratulować pani minister dużej skuteczności w wygłaszaniu komentarzy, ale problem jest taki, że one nie zawsze są do końca zgodne z rzeczywistością - tak do słów min. Nowackiej odniósł się podczas czwartkowego briefingu ks. Leszek Gęsiak, rzecznik KEP. 
BP KEP / mł
Prezydium KEP i Polska Rada Ekumeniczna złożyły w czwartek rano dwie petycje do Sądu Najwyższego. Jak wyjaśnił rzecznik KEP ks. Leszek Gęsiak SJ, obydwie petycje zawierają prośbę o wystąpienie do Trybunału Konstytucyjnego o zbadanie zgodności rozporządzenia dotyczącego organizacji lekcji religii z 29 lipca z innymi aktami prawnymi. 
Prezydium KEP i Polska Rada Ekumeniczna złożyły w czwartek rano dwie petycje do Sądu Najwyższego. Jak wyjaśnił rzecznik KEP ks. Leszek Gęsiak SJ, obydwie petycje zawierają prośbę o wystąpienie do Trybunału Konstytucyjnego o zbadanie zgodności rozporządzenia dotyczącego organizacji lekcji religii z 29 lipca z innymi aktami prawnymi. 
KAI / pk
- Właściwie trzeba powiedzieć, że obserwujemy zamach na demokrację - powiedział biskup Piotr Turzyński, odnosząc się do rozporządzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach. Krajowy duszpasterz nauczycieli zachęcił również do wzięcia udziału w demonstracji w obronie katechezy, która odbędzie się 21 sierpnia w Warszawie. Manifestacja rozpocznie się o godz. 13.00 na Placu Zamkowym.
- Właściwie trzeba powiedzieć, że obserwujemy zamach na demokrację - powiedział biskup Piotr Turzyński, odnosząc się do rozporządzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach. Krajowy duszpasterz nauczycieli zachęcił również do wzięcia udziału w demonstracji w obronie katechezy, która odbędzie się 21 sierpnia w Warszawie. Manifestacja rozpocznie się o godz. 13.00 na Placu Zamkowym.
PAP/rp.pl/dm
Szefowa MEN Barbara Nowacka naruszyła konstytucyjną zasadę legalizmu – ocenił w rozmowie z „Rzeczpospolitą” prof. Paweł Borecki z Zakładu Prawa Wyznaniowego Wydziału Prawa i Administracji UW. 1 sierpnia Nowacka opublikowała rozporządzenie, które zmienia zasady organizacji nauki religii w szkole.
Szefowa MEN Barbara Nowacka naruszyła konstytucyjną zasadę legalizmu – ocenił w rozmowie z „Rzeczpospolitą” prof. Paweł Borecki z Zakładu Prawa Wyznaniowego Wydziału Prawa i Administracji UW. 1 sierpnia Nowacka opublikowała rozporządzenie, które zmienia zasady organizacji nauki religii w szkole.
KAI / jk
„To dyskryminacja wobec wiedzy religijnej. Nie widzę powodu, dla którego należy akceptować bezprawne działania minister edukacji” – mówi w rozmowie z KAI kierownik Katedry Katechetyki Fundamentalnej i Materialnej UKSW, ks. prof. Piotr Tomasik, komentując ministerialne plany organizowania lekcji religii w grupie międzyklasowej. „Porozumienia nie było. Konsultacja to co innego niż porozumienie. Człowiek, który rozumie podstawowe słowa w języku polskim, powinien wiedzieć, czym różnią się te dwa pojęcia”.
„To dyskryminacja wobec wiedzy religijnej. Nie widzę powodu, dla którego należy akceptować bezprawne działania minister edukacji” – mówi w rozmowie z KAI kierownik Katedry Katechetyki Fundamentalnej i Materialnej UKSW, ks. prof. Piotr Tomasik, komentując ministerialne plany organizowania lekcji religii w grupie międzyklasowej. „Porozumienia nie było. Konsultacja to co innego niż porozumienie. Człowiek, który rozumie podstawowe słowa w języku polskim, powinien wiedzieć, czym różnią się te dwa pojęcia”.
KAI / tk
– Łączenie uczniów na różnych poziomach nauczania jest wbrew wszelkim zasadom pedagogiki i jest kpiną z realizacji podstawy programowej dla każdego poziomu nauczania. W związku z tym jako nauczyciele religii z całej Polski organizujemy protest połączony z happeningiem i wystąpieniem m. in. przewodniczącego SKŚ Piotra Janowicza, który odbędzie się 21 sierpnia o 13.00 na Placu Zamkowym – mówi Dariusz Kwiecień, członek zarządu i rzecznik Stowarzyszenia Katechetów Świeckich. W rozmowie z KAI omawia aktualną sytuację związaną z lekcjami religii w szkołach.
– Łączenie uczniów na różnych poziomach nauczania jest wbrew wszelkim zasadom pedagogiki i jest kpiną z realizacji podstawy programowej dla każdego poziomu nauczania. W związku z tym jako nauczyciele religii z całej Polski organizujemy protest połączony z happeningiem i wystąpieniem m. in. przewodniczącego SKŚ Piotra Janowicza, który odbędzie się 21 sierpnia o 13.00 na Placu Zamkowym – mówi Dariusz Kwiecień, członek zarządu i rzecznik Stowarzyszenia Katechetów Świeckich. W rozmowie z KAI omawia aktualną sytuację związaną z lekcjami religii w szkołach.
PAP / tk
- Ósme przykazanie mówi: nie mów fałszywego świadectwa – odpowiedziała minister edukacji Barbara Nowacka biskupom, którzy oświadczyli, że zasady organizowania lekcji religii wprowadzono bez porozumienia ze stroną kościelną. Przekazała, że w MEN odbywały się spotkania, więc konsultacje były.
- Ósme przykazanie mówi: nie mów fałszywego świadectwa – odpowiedziała minister edukacji Barbara Nowacka biskupom, którzy oświadczyli, że zasady organizowania lekcji religii wprowadzono bez porozumienia ze stroną kościelną. Przekazała, że w MEN odbywały się spotkania, więc konsultacje były.
KAI / pzk
Ks. Mateusz Wójcik napisał na ten temat doktorat, a ostatnio opublikował książkę „Nauczanie religii rzymskokatolickiej w polskiej szkole w świetle artykułów prasowych ‘Gazety Wyborczej’ z lat 1990–2019”. Przeanalizował prawie 6 tys. artykułów opublikowanych w tym czasie. Jaki obraz katechezy w szkołach z tej analizy się wyłania? Na ile był to opis prawdziwy i miarodajny? Ks. Mateusz opowiedział o tym w rozmowie z Dawidem Gospodarkiem dla KAI. Z tej obszernej rozmowy zaprezentujemy najważniejsze wątki.
Ks. Mateusz Wójcik napisał na ten temat doktorat, a ostatnio opublikował książkę „Nauczanie religii rzymskokatolickiej w polskiej szkole w świetle artykułów prasowych ‘Gazety Wyborczej’ z lat 1990–2019”. Przeanalizował prawie 6 tys. artykułów opublikowanych w tym czasie. Jaki obraz katechezy w szkołach z tej analizy się wyłania? Na ile był to opis prawdziwy i miarodajny? Ks. Mateusz opowiedział o tym w rozmowie z Dawidem Gospodarkiem dla KAI. Z tej obszernej rozmowy zaprezentujemy najważniejsze wątki.
PAP / tk
- Zleciłam prace nad przygotowaniem rozporządzenia, które wprowadzi jedną godzinę lekcji religii w szkołach od 1 września 2025 r. - poinformowała w TVN24 minister edukacji Barbara Nowacka.
- Zleciłam prace nad przygotowaniem rozporządzenia, które wprowadzi jedną godzinę lekcji religii w szkołach od 1 września 2025 r. - poinformowała w TVN24 minister edukacji Barbara Nowacka.
PAP / tk
Wyrażamy sprzeciw wobec ostatnich decyzji Ministerstwa Edukacji Narodowej odnoszących się do organizacji lekcji religii w szkole – oświadczyła w środę Konferencja Episkopatu Polski. Biskupi podkreślili, że nauczanie religii "stanowi wielkie dobro dla dzisiejszego młodego człowieka".
Wyrażamy sprzeciw wobec ostatnich decyzji Ministerstwa Edukacji Narodowej odnoszących się do organizacji lekcji religii w szkole – oświadczyła w środę Konferencja Episkopatu Polski. Biskupi podkreślili, że nauczanie religii "stanowi wielkie dobro dla dzisiejszego młodego człowieka".
PAP / tk
- Powstanie zespół, który opracuje nową podstawę programową dla lekcji religii w szkole - poinformował w środę na konferencji prasowej przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP bp Wojciech Osial. Podkreślił, że lekcje religii wspierają wychowawczą funkcję szkoły.
- Powstanie zespół, który opracuje nową podstawę programową dla lekcji religii w szkole - poinformował w środę na konferencji prasowej przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP bp Wojciech Osial. Podkreślił, że lekcje religii wspierają wychowawczą funkcję szkoły.
BP KEP / mł
Kwestia nauczania religii w szkole, sposób funkcjonowania pracy zebrania plenarnego KEP oraz wybory nowego sekretarza generalnego Episkopatu będą głównymi tematami 398. zebrania plenarnego Konferencji Episkopatu Polski. Zaplanowane na dni od 10 do 12 czerwca zebranie  odbędzie się w sekretariacie Konferencji Episkopatu Polski w Warszawie.
Kwestia nauczania religii w szkole, sposób funkcjonowania pracy zebrania plenarnego KEP oraz wybory nowego sekretarza generalnego Episkopatu będą głównymi tematami 398. zebrania plenarnego Konferencji Episkopatu Polski. Zaplanowane na dni od 10 do 12 czerwca zebranie  odbędzie się w sekretariacie Konferencji Episkopatu Polski w Warszawie.
KAI / pk
Tegoroczne Duszpasterskie Wykłady Akademickie w archidiecezji lubelskiej koncentrują się wokół tematu "Katecheza wobec aktualnych wyzwań". Na prośbę metropolity lubelskiego wybitni specjaliści dokonują głębokiej analizy szerokiego spektrum problemów związanych z katechezą. Bp prof. Wojciech Osial podkreślił, że w kontekście zmiany rządu zasadny jest głębszy namysł nad przyszłością religii w szkole i jej formalnym statusem.
Tegoroczne Duszpasterskie Wykłady Akademickie w archidiecezji lubelskiej koncentrują się wokół tematu "Katecheza wobec aktualnych wyzwań". Na prośbę metropolity lubelskiego wybitni specjaliści dokonują głębokiej analizy szerokiego spektrum problemów związanych z katechezą. Bp prof. Wojciech Osial podkreślił, że w kontekście zmiany rządu zasadny jest głębszy namysł nad przyszłością religii w szkole i jej formalnym statusem.
PAP / pk
Proponowane przez Ministerstwo Edukacji zmiany dotyczące lekcji religii w szkołach są daleko posuniętą dyskryminacją, segregacją oraz wykluczeniem ludzi o odmiennych przekonaniach, a zatem także osób wierzących, z przestrzeni publicznej - napisali katecheci z diecezji koszalińsko-kołobrzeskiej w liście do minister edukacji.
Proponowane przez Ministerstwo Edukacji zmiany dotyczące lekcji religii w szkołach są daleko posuniętą dyskryminacją, segregacją oraz wykluczeniem ludzi o odmiennych przekonaniach, a zatem także osób wierzących, z przestrzeni publicznej - napisali katecheci z diecezji koszalińsko-kołobrzeskiej w liście do minister edukacji.