Strajk samych kobiet? Nie, to strajk całego pokolenia

fot. Szymon Żyśko

Postawię sprawę uczciwie – to nie jest tekst o aborcji. Podobnie jak tysiące osób na ulicach polskich miast mam już dość pewnego „całokształtu”. Orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego było zapalnikiem, ale to wieloletnia frustracja jest paliwem. Zapałkę rzucili politycy pod ramię z przedstawicielami Kościoła w Polsce.

Wśród protestujących są ci, którzy chcą utrzymania obowiązującego od 1993 r. tzw. kompromisu aborcyjnego. Są też ci, którzy chcą jego liberalizacji. Obok studentów idą trzydziesto-, czterdziestolatkowie. Ramię w ramię z singlami rodziny z dziećmi. Widzę osoby deklarujące się jako niewierzące, ale widzę też twarze, które znam z kościelnych wspólnot. Wydawać by się mogło, że tak wiele nas dzieli. Coś jednak łączy. To niezgoda na projektowanie nam świata i Polski przez starsze pokolenia. To frustracja, która narodziła się z ciągłego odsuwania nas na boczny tor pod płaszczykiem dobrych rad i frazesów: „jeszcze nadejdzie wasz czas”; „co wy możecie wiedzieć”; „przeżyliśmy więcej niż wy”. Zarzucacie nam roszczeniowość i nazywacie „millennialsami”, kiedy walczymy o swoje podstawowe prawa. W czasie pandemii ruszyliście temat, z którym nie dawały sobie rady kolejne rządy na przestrzeni 30 lat. Wiedzieliście, że Polska nie jest gotowa, zbyt podzielona, i zdecydowaliście wg własnego uznania, wykorzystując ten trudny czas. Zrobiliście to wyłącznie dla spokoju własnego sumienia. Wzywacie nas do szlachetności i poświęcenia. A jak wyglądają one w wykonaniu przedstawicieli waszego pokolenia? Podzieliliście Polskę wyłącznie między siebie.

Starsze pokolenie przyznało sobie mandat społeczny, na który nie zasługuje. Zbudowało nam Polskę podzieloną do granic możliwości. A my mamy już dość życia solidarnościowymi ideałami, które dzięki Wam kojarzą nam się wyłącznie z pieniactwem i kłótniami, z wiecznym dzieleniem – ludzi i stołków. Mamy dość tego, że na nasze realne obawy i pytania odpowiadacie poetyckimi cytatami z Jana Pawła II, którego Wy sami nie zrozumieliście i pokazujecie to właśnie tym, jak wygląda ten kraj i Kościół w nim. Mamy dość mówienia nam, co mamy myśleć i czuć. Ciągłego szantażu emocjonalnego, że niszczymy świętości, ojczyznę, rodziny i ranimy Wasze uczucia. Tylko dlatego, że zadajemy ważne pytania, których Wasze pokolenie bało się zadać. Nawet nie chcecie z nami rozmawiać. „Nie, bo nie”. Symbolem tego stało się wystąpienie Jarosława Kaczyńskiego – tak protekcjonalne i dzielące, że analogia do wprowadzenia stanu wojennego naprawdę nie wydawała się wymuszona.

DEON.PL POLECA

Jeśli dziś zarzucacie nam, że jesteśmy „niedouczonymi szczeniakami napuszczonymi przez lewicę” i „rozwalamy Wam Polskę” (tak to nazwała jedna z redaktorek naczelnych chrześcijańskiego miesięcznika), to pragnę Wam przypomnieć, że uczyliśmy się z podręczników, które dla nas napisaliście; z rocznic, które kazaliście nam obchodzić; z kazań, które do nas wygłaszaliście. Władza nad stanowieniem prawa, nad publicznymi pieniędzmi już Wam nie wystarczy – zażądaliście władzy nad sumieniami i życiem.

Chodzimy na wybory, utrzymujemy ten kraj z naszej pracy i podatków, angażujemy się w inicjatywy społeczne i kościelne, obchodzimy narodowe święta – ale nasz głos jest bez znaczenia dla Was. Usłyszeliście nas dopiero, kiedy krzyknęliśmy "wy*********". Wcześniej rozmawiać nie chcieliście. A czego My chcieliśmy? Wyłącznie Polski dla WSZYSTKICH. Bo nikt z nas jako przyszły rodzic nie wie, jakie będzie jego dziecko. Czy jeśli okaże się ciężko chore, to państwo pomoże je wychować i leczyć? A jeśli okaże się homoseksualne, to czy państwo będzie je chronić jak każdego obywatela, czy raczej prześladować? W obu przypadkach takich rodziców czekają lata życia w oczekiwaniu na najgorszą wiadomość, nieprzespane noce i lęk. Bo dzisiejsze państwo opowiadające się podobno po stronie życia, wartościuje je na lepsze i gorsze. Spójrzcie na portale ze zbiórkami na leczenie cierpiących dzieci, ile tam żalu osamotnionych rodziców i wołania o pomoc. Zajrzyjcie do ośrodków opiekuńczych. Poczytajcie wiadomości z ostatniego roku – ile prób samobójczych i śmierci młodych homoseksualnych osób. Poznajcie statystyki nt. leczenia psychiatrycznego dzieci i młodzieży. Tego już współczesne ruchy prolife starają się nie zauważać.

Możemy liczyć się tylko z wypominaniem nam wieku i protekcjonalnym podejściem, deprecjonowaniem nas. Z czym sam jako dziennikarz wiele razy spotkałem się w komentarzach pod tekstami, które napisałem. Brak nawet próby wejścia w dyskusję, wskazania na różnice zdań, ewentualne błędy i nieścisłości. Osobiście bawią mnie już wszystkie komentarze w stylu „zrozum, młody człowieku”. Nie mam już siły ani chęci, by przed każdym ujawniać swoją metrykę. W moim wieku większość z Was miała już rodziny, dzieci, pierwsze własne mieszkanie. W Polsce roku 2020 strach założyć rodzinę. Młodym bardziej opłaca się odkładać na zagraniczne wakacje, by choć przez chwilę odpocząć od sytuacji w tym kraju, niż na mieszkanie, na które i tak nie będzie ich stać. Bo po co wiązać się na trzydzieści lat z miejscem, jeśli nie masz pewności, czy za rok sytuacja nie zmusi cię do wyjazdu lub ucieczki.

Jaka jest Polska w 2020 roku? Niesprawiedliwa, wykluczająca, podzielona w imię wartości podobno chrześcijańskich. Walcząca nie o człowieka, ale o ideały. W której mamy poczucie, że każdy z nas może być złożony w ofierze, jeśli będzie tego wymagało budowanie Wielkiej Katolickiej Polski. Z patriotyzmu i wiary uczyniono ideologie. Mieliśmy mieć IV RP, a mamy PRL 2.0. Kto sieje wiatr, zbiera burzę. Celnie zauważył to i opisał na swoim profilu facebookowym Jarema Piekutowski z „Nowej Konfederacji”: Okazało się – ku wielkiemu zdziwieniu boomerów i chyba nie tylko – że młode pokolenie nie kocha Jana Pawła II i Wielkich Wartości, że mówi „wypierdalać”. To pokolenie nie spadło z nieba i nie stało się takie z dnia na dzień. Widocznie ich rodzice, dziadkowie i nauczyciele wychowywali je przez sen. Posłanka PiS gada o tym, że przecież jest Rok Jana Pawła II, jakby nie znała słowa „odjaniepawlić”.

Nie dziwi mnie, że w państwie, w którym o losie milionów naprawdę różniących się między sobą ludzi decyduje garstka mężczyzn, zamknięta w jakimś "ciemnym pokoiku", głos sprzeciwu wyszedł właśnie ze strony kobiet. Ze strony najmniej dzisiaj podzielonego środowiska, ale też najsilniejszego, bo od zawsze niedocenianego i dyskryminowanego.

Zmuszanie Polaków do heroizmu – w jakiejkolwiek sytuacji i kontekście – nie sprawi, że będziemy mieli więcej bohaterów. Dość już Polski, która swoją siłę buduję wyłącznie na krwi ofiar. Choćby z szacunku dla tych, którzy tą krew przelali wcześniej. Słusznie zauważyła zmarła w tym roku Maria Janion, która w liście do Kongresu Kultury w 2016 r. napisała: „Naród, który nie umie istnieć bez cierpienia, musi sam sobie je zadawać”. Nie potrzebujemy więcej ofiarniczych śmierci, by rozumieć, że Polska jest ważna. To najgorszy z pomysłów na patriotyczne wychowanie, bo prócz pomników zostawi nam też kolejną pokoleniową traumę.

Nie skreślamy Was, bo Polska, jakiej chcemy, ma być dla wszystkich. W Waszym pokoleniu wciąż jest wiele osób i ich głosów, które cenimy. Czas jednak, byście nas usłyszeli i przekazali pokoleniową pałeczkę. Jest wiele osób, które już teraz deklarują gotowość, by usiąść przy jednym stole i rozmawiać. Wszyscy musimy jednak mieć przy nim równe prawa, jeśli ma to być porozumienie. Zamiast mówić nam, jak mamy żyć, zacznijcie wreszcie żyć tak, żebyśmy chcieli brać z Was przykład.

Nie będę przepraszał za emocjonalny ton mojej wypowiedzi. Z bezsilności wobec tego, jak głos mojego pokolenia był przez laty pomijany, daję sobie prawo do zabrania głosu właśnie w taki sposób – emocjonalny. Jestem człowiekiem.

Dziennikarz, reporter, autor książek. Specjalista ds. social mediów i PR. Interesuje się tematami społecznymi.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Strajk samych kobiet? Nie, to strajk całego pokolenia
Komentarze (77)
TO
~Tomasz Ostański
7 listopada 2020, 19:16
Tekstu nasuwa skojarzenie z rozhisteryzowanymi wystąpieniami pewnej Grety. wykrzykującej emocjonalne żale: „zniszczyliście mi świat”. Autor nie definiuje jednoznacznych argumentów za tym kto i jak mu ten świat zniszczył. Panie redaktorze: To nie „pokolenie” wypisuje i wykrzykuje *wy….ać*, to drobny margines, tego społeczeństwa. To nie „kobiety” protestują, tylko pewna naprawdę maleńka cząstka (żeby znów nie powiedzieć margines) społeczności polskich kobiet. Margines tych kobiet, dobrze i właściwie rozumiejących na czym polega macierzyństwo i rola kobiety w świecie. Trzeba być niewidomym nie widząc przykładów życia polek i polaków z których mądry potrafi brać przykład. Chyba, że chce się przedefiniować chrześcijaństwo, a jedynym pragnieniem jest żyć lekko, łatwo, przyjemnie i bez nazywania grzechu grzechem. Marny ten manifest rewolucjonisty. Proszę pomyśleć co odpowie Panu za kilka lat młodsze od Pana pokolenie wyedukowane w taki sposób jaki Pan proponuje. Ja też jestem człowiekiem.
AK
~Adam Kowalski
7 listopada 2020, 09:11
"Zmuszanie Polaków do heroizmu"- o co ci chodzi, autorze? Czy o to, że nie będzie można odebrać życia choremu poczętemu dziecku? Ależ to heroizm, naprawdę mega bohaterstwo...
IK
~In Kab
6 listopada 2020, 18:27
Jedna uwaga. Dlaczego to, co mówią starsi, ma być gorsze, głupsze? Przecież od zarania dziejów, żeby nie powiedzieć od zejścia małpy z drzewa, to właśnie ludzie doświadczeni byli pytani o radę. I dotyczy to zarówno świeckich, jaki mistrzów duchowości. Autorze, autorze, zastanów się, co chciałeś nam powiedzieć.
SA
~Stanisław Anczakowski
6 listopada 2020, 11:50
Czasem postawienie pytania lepsze jest niż komentarz : Jak ktoś nie wie o co chodzi … stawiam śmiałe pytanie , kto finansowo zyskuje na mordowaniu dzieci ? "lekarze " na pewno , a ja słyszałem ,ze ciałko dziecka w wieku 3-4 m-cy jest NIEZASTĄPIONYM ŹRÓDŁEM dla np. przemysłu kosmetycznego ? prawda to czy kłamstwo ? Jeśli to co się działo w ubiegłym roku i w tym ma być BUNTEM pokolenia to ja się pytam jak wygląda OTWARTA WROGOŚĆ ? Kiedy Chrystus przylał batogiem to na kartach Ewangelii pojawił się cytat ze ST niedokładnie z pamięci : troska o Dom Twój Panie pożera mnie a kapłani { niektórzy ] mówią aby świątyń to tak specjalnie nie bronić to jak się to ma do nas , wychodzi na to ,ze moralnie upadliśmy poniżej starotestamentowych , kto zaprzeczy ? A jeżeli to "bunt pokolenia , to jaki najlepszy do tego jest komentarz ? ten jest jednoznaczny : kościół nauczający ostatniej dekady pokpił sprawę ? zgada się ? Czuję się jak dziecko z baśni Andersena o szatach cesarza .Król jest nagi !
AW
Ad Will
5 listopada 2020, 23:52
"Starsze pokolenie przyznało sobie mandat społeczny, na który nie zasługuje. Zbudowało nam Polskę podzieloną do granic możliwości". Nie - zbudowało tę Polskę, dzięki której maj internet na światłowodach i jeździsz po niezłych drogach. Zbudowało w trudzie i makabrycznym poświęceniu. Niestety pewnie nie możesz pamiętać realiów obszarów nędzy i bezrobocia w latach 90. Nie wiesz o rozstaniach rodzin ze względu na konieczne wyjazdy (to nie czasy powszechnego internetu i tanich linii), o samobójstwach, o tym jak szybko ludzie musieli przestawić się na rzeczywistość, która była dla nich zupełnie obca. I zrobili to bez względu na błędy popełniane przez polityków! I przez dobre dwie dekady potrafili jakoś ze sobą żyć. Ten straszliwy podział rozpoczął się dokładnie w czasach, kiedy wy wkroczyliście do akcji ze swoimi mediami społecznościowymi, które zaczęły rządzić światem i konstruować bańki. Ta nowa rzeczywistość zaogniła kraj. Trochę pokory!
6 listopada 2020, 08:36
@Ad Will. Jest tu jakaś niespójność w treści. Bo piszesz że to pokolenie " Nie - zbudowało tę Polskę, dzięki której maj internet na światłowodach i jeździsz po niezłych drogach. " A potem piszesz: "Ten straszliwy podział rozpoczął się dokładnie w czasach, kiedy wy wkroczyliście do akcji ze swoimi mediami społecznościowymi, które zaczęły rządzić światem i konstruować bańki." Czyli internet na światłowodach i drogi to zasługa tego pokolenia... ale już media społecznościowe to nie zasługa tego pokolenia tylko jakichś "Was" czyli kogo ? Redakcji Deonu ? Możesz sprecyzować ?
SA
~Stanisław Anczakowski
6 listopada 2020, 18:40
A cóż to za szatańska interpretacja ? już w Ks. Rod. ZWOLI PANA jest nieprzyjaźn pomiędzy człowiekiem a szatanem , Chrystus powiedział ,że powstanie matka przeciw córce itd., ponadto np. idźcie precz ode mnie wszyscy nieprawość czyniący a więc jednak DZIELI , a na Sądzie Pana będą PODZIELENI ci p jego lewicy po prawicy dziwne … jak można tego nie rozumieć ? a może nie chce się rozumieć ? powtarzam : TAK PAN DZIELI ŚWIAT NA DOBRYCH I NA ZŁYCH , na światłość i na ciemność , na cnotę i na grzech [ już od Dekalogu ] to działalność Boga , a szatan ? szatan stara się podszyć po sprawiedliwych i oferuje błogie ciepełko fałszywego pojednania , nie , nie ma zgody pomiędzy światłem i ciemnością , czyli jeszcze nie jest tak źle w Polsce , Polska jeszcze walczy a np. w Niemczech kościół umarł , bo tam co szatańskie POŁĄCZONO z tym co boskie ze szkodą dla tego co boskie .
WD
Wujek Dobra Rada
5 listopada 2020, 19:48
A czemuż to Pan Szymon skasował mój wpis? Cenzor boi się 1 komentarza, który i tak zniknie w zalewie innych? Ale wulgarnie krzyczeć i się tym chwalić to nie ma problemu? Wstyd.
PU
~Prof. UE
5 listopada 2020, 07:36
Nie całego. Moi studenci informatyki nie strajkowali
AS
~Alina Szloch
5 listopada 2020, 06:47
Dziękuję - chyba już nie można celniej!
BB
Bindi Bog
5 listopada 2020, 03:56
Slysze, ze Pan krzyczy, ale nie wiem na jaki temat. Smutnym jest, ze tyle chaosu w tym "Pana pokoleniu", co uwidacznia sie tez w artykulach Pana kolezanek z redakcji.
AN
Ania Nowak
4 listopada 2020, 22:11
taaa, pokolenie" matóry", na 30% , której i tak nie zdaje 1/4 przystępujących, taaak, potem można " stódiować" ambitne kierunki typu europeistyka, politologia,zarządzanie i prowadzić blog żaląc się na brak pracy dla " wykształconych" :)))
KW
~ka we
4 listopada 2020, 21:38
Nikt raczej nie nazywał męskich przedstawicieli SLD, albo teraz Nowoczesnej, uogólniając 'mężczyznami polskimi'. Ja się czuje obrażona gdy słyszę, że to jest strajk polskich kobiet. Jakaś część społeczeństwa krzyczy, reszta siedzi w domach. Tych krzyczących widać na ulicy. Ci bardziej za życiem nie chcą rozprzestrzeniać koronawirusa. Ile kobiet krzyczy, a ile nie popiera postulatów? Podobnie jest z młodymi ludźmi. Robił ktoś statystyki czy tylko 'na oko' uogólnia?
PH
Piotr Hennel
4 listopada 2020, 21:26
Szymonie, jestem prawdopodobnie młodszy od ciebie. Nie widzę toczącego się sporu w kategoriach pokoleniowych ale ideologicznych. Jeśli spojrzysz na radę konsultacyjną strajku kobiet dostrzeżesz tam głównie ludzi w wieku średnim. Spór o aborcję toczy się od wielu lat i Kościół katolicki zajmuje w nim określone stanowisko - aborcja jest formą zabójstwa i powinna być zakazana przez władze cywilne (Pius XI w Casti Connubii, Paweł VI w Humanae Vitae, Jan Paweł II w Evangelium Vitae). Mimo to stanowiska nie da się zredukować tylko do zasad katolicyzmu - w obronie życia występują ludzie różnych religii oraz niewierzący a argumentacja pro-life jest często formułowana językiem wartości świeckich. Twój tekst jest niestety daleki od analizy socjologicznej ale stanowi wyznanie wiary w progresywną ideologię. Przykro mi, że ludzie o antykatolickich otrzymują od jezuickiego portalu platformę do pozyskiwania atencji i reklamy własnych produktów (książka, którą sprzedajesz).
MR
Marek Ryń
4 listopada 2020, 21:04
W piątek, podczas demonstracji Kobiet Pani organizatorka (z Belgii ledwo mówiąca po polsku) na koniec zaapelowała do pań, jeśli któraś chce uczestniczyć w demonstracji w Warszawie Niech się zgłosi do organizacji a dostaną darmowy przejazd do Warszawy, wikt i opierunek na czas demonstracji. już w piątek wiedzieli że demonstracja będzie trwała parę dni, to jest zaplanowana akcja. Kiedy oglądałem na YT program o zmarłych znanych homoseksualistach zauważyłem że ci co zmarli wcześniej, przed wojną i za komuny dożywali sędziwego wieku i nikt i nic nie mówił na temat życia prywatnego. Natomiast czy młodsi, za czasów demokracji umierali młodo przez samobójstwa albo narkotyki. Może Problem tkwi w nich a nie w nas, heteroseksualnych?
GR
~Głos rozsądku
6 listopada 2020, 20:48
Homoseksualista kardynał Gulbinowicz ma 97 lat, trudno uznać że umarł młodo. Inny homoseksualista abp Juliusz Paetz miał 84 lata.
EM
~Ewa Maj
4 listopada 2020, 20:22
W Ewangelii na dzisiaj Pan Jezus odwraca się do TŁUMU, który za Nim idzie i... mówi: «Jeśli ktoś przychodzi do Mnie, a nie ma w nienawiści swego ojca i matki, żony i dzieci, braci i sióstr, nadto i siebie samego, nie może być moim uczniem. Kto nie dźwiga swego krzyża, a idzie za Mną, ten nie może być moim uczniem." Warto zadać sobie pytanie: co ja robię w tym tłumie? dlaczego ja idę za Jezusem? A może by tak wyjść z tego tłumu? Zostawić złudne poczucie bezpieczeństwa budowanego na sile tłumu? Może by tak uczyć się być uczniem? Uczniem we wspólnocie a nie w tłumie. Może poprosić Ducha Świętego o dar kreatywności w budowaniu nowego, młodego, świeżego... KOŚCIOŁA
RM
~Roro Moro
4 listopada 2020, 20:13
Co powinnt państwo dokonać by nie było ciągot samobójczych homoseksualistów? Co powinno zrobić ustawodawstwo. Daj odpowiedź godną pisma katolickiego w którym wylewasz swoje flustracje. Chcesz przypodobać się komu?
CM
~Chrabąszcz Majowy
4 listopada 2020, 18:55
@ Autorze artykułu, powiedz jasno, czy jesteś za zabijaniem nienarodzonych dzieci?
4 listopada 2020, 22:04
@Chrabąszcz. A pan dalej swoje. Chyba wyraźnie na samej górze napisano "Postawię sprawę uczciwie – to nie jest tekst o aborcji." !! Czytaj pan artykuły po 2 razy jak masz problem ze zrozumieniem !
CM
~Chrabąszcz Majowy
5 listopada 2020, 14:38
@ Jerzy 2, już wiemy, ile w Tobie agresji. Jak łatwo Ci atakować innych, rzucając oskarżenia o ,,krew na rękach" i ,,ślepotę". Dałeś temu wyraz w komentarzu pod tym artykułem: https://deon.pl/wiara/wiara-i-spoleczenstwo/dariusz-piorkowski-sj-to-co-sie-dzieje-jest-takze-wielka-porazka-kosciola,1042195#komentarze
CM
~Chrabąszcz Majowy
5 listopada 2020, 14:59
@ Jerzy 2, artykuł zaczyna się słowami: ,,Postawię sprawę uczciwie – to nie jest tekst o aborcji." A zaraz potem czytamy: ,,Wśród protestujących są ci, którzy chcą utrzymania obowiązującego od 1993 r. tzw. kompromisu aborcyjnego.". Jerzy 2, to jest tekst o aborcji. Ukryty pod płaszczykiem niezgody na ,,całokształt". Właśnie tak dokonuje się manipulacji.
5 listopada 2020, 22:21
@Chrabąszcz. Zapytam pana krótko bo pan też takie teksty tu uskutecznia: Czy jest pan za zabijaniem dzieci nienarodzonych ? Tak lub nie. Od razu przypomnę żeby nie było niedomówień: Osoba która popiera zlikwidowanie dotychczasowego kompromisu aborcyjnego jest równocześnie za tym że za kilka lat (jak lewica dojdzie do władzy) nie będzie już żadnego kompromisu tylko totalna liberalizacja prawa w kwestii aborcji czyli zgadza się na liberalizację prawa aborcyjnego. Proszę się dobrze zastanowić co pan odpisze.
TK
~Tomasz Koźlak
7 listopada 2020, 18:45
"Lewica dojdzie do władzy". Taki straszak. To może zalegalizujmy związki małżeńskie homo. Albo lepiej aborcja na życzenie. To i eutanazję ! Jeśli to jest kwestia czasu to po co czekać ?
8 listopada 2020, 00:20
@Tomasz. "lewica" pisałem w sensie ogólnym mając na myśli inne partie niż obecnie rządząca i które są / były za kompromisem. Nie ulega kwestii że żadna władza nie jest wieczna. Tej władzy też kiedyś nie było i tez kiedyś nie będzie. Chodzi o to że kompromis był ustalany w bólach i sporach i w końcu doszli do jakiegoś konsensusu, którego żadna władza nie ruszyła przez około 30 lat ! A to prawo było i tak jedno z bardziej restrykcyjnych w Europie. Teraz już nie będzie żadnego powrotu do kompromisu bo ruszyli lawinę która już na żadnym kompromisie się nie zatrzyma. Cieszcie się ze zwycięstwa póki możecie, zanim zacznie się z waszej strony płacz ! i pytania: "Cośmy najlepszego zrobili?" ale już będzie za późno na żale.
AZ
~Andrzej Z Gór
4 listopada 2020, 18:48
To nie ma żadnego znaczenia kto strajkuje. Czy kobiety. Czy pokolenie. Czy UFO. Ważne ze domagają się "prawa" do najciezszego grzechu jakim jest mordestwo własnego dziecka.
Anna Żądkowska
4 listopada 2020, 18:33
Jak można na takiej stronie dopuścić na zamieszczenie tego artykułu? Nie ma dyskusji nad moralnością- albo zabicie jest złe i niezgodne z prawem albo nie? Nie ma czegoś takiego. A to strona Chrześcijańska, czyli Dekalog gdzie u tego Pana jest? Absolutne nie dla takiej mentalności i takich artykułów na tej stronie.
KL
~kazimierz laczewski
4 listopada 2020, 16:20
Mieszkam w Niemczech juz 35 lat, zaraz na poczatku musialem sie okreslic jakiego wyznania jestem, place podatek koscielny, nawet jako emeryt,musze i tak co roku nadplacac podatek, za dobrze mi sie powodzi. Wiem ze jak umre to ksiad mnie pochowa, inni nie placoncy podatku beda mieli swiecki pogrzeb, zostana pochowani jak pies. W Polsce kosciol to calkiem inny, u nas ksieza nie kupuja sobie drogich aut, maja prikaz od biskupa, w polsce swawola, teraz i na ulicy rowniez, to protestuja wychowanki ostatnich 30 lat, chetnie podjudzani przez postkomunistow z ktorymi biskupi pederasci i biskupi TW przy Okraglym Stole sie dogadali. Jednak Boga nie oszukasz, szambo wybilo.
TB
~Turystka Bezdroży
4 listopada 2020, 19:10
Miłość katolicka przemówiła przez Pana: nie płacący podatku kościelnego zostaną pochowani jak pies. A może to Pan ma złudzenie, że zapłacone pieniądze sytuują Pana wyżej.
JS
~Joseph Starszy
4 listopada 2020, 16:12
Końcowe zdanie ‚Nie skreślamy Was’ bardzo mnie ucieszyło. Bardzo chętnie bym poparł Wasze postulaty tylko nie wiem jakie i gdzie je macie. Były wybory parlamentarne. Wy nie wiecie o tym, że tam się zgłasza kandydatów którzy mają Wasz program? To coś Wam doradzę - wybory są za trzy lata - budujcie formację która wygra te wybory. To za trudne? Jeżeli tak, to zamilczcie - skreślajcie się sami.
GR
~Głos rozsądku
4 listopada 2020, 19:32
Demokracja mówi co innego. Wotum nieufności, rozpisanie nowych wyborów i nowe wybory. Rząd już nawet nie udaje że sobie nie radzi. Stracił zaufanie społeczne. Jeśli straci większość parlamentarną będą nowe wybory. Tak się kończy lekceważenie wyborców.
MS
~Marek Soczki
4 listopada 2020, 16:01
Nie Szymonie, to nie jest strajk całego pokolenia, to strajk jakiejś części tego pokolenia, wiem co mówię bo jestem mniej więcej w Twoim wieku i widzę jak ludzie, którzy oglądają młodą kobietę, która na tych protestach opowiada jak to wspaniale było podczas aborcji, odwracają się od tego strajku. I nie bardzo rozumiem deprecjonowanie starszych ludzi i nauki św. Jana Pawła II. A pisanie, że dzisiaj nie ma warunków na założenie rodziny jest lekką hipokryzją, bo nie powiesz mi, że dwóch młodych ludzi, którzy coś w życiu robią nie są wstanie utrzymać rodziny.
KK
Katarzyna Kowalska
4 listopada 2020, 15:42
Dawno nie czytałam tak dobrego artykułu, gratuluję! Wspaniałe podsumowanie obecnej sytuacji w Polsce, szkoda, że tak smutne. Piszę to jako osoba czterdziestokilkuletnia, a więc nieco starsza. Niedawno rozmawiałam z moimi dorosłymi od niedawna dziećmi dlaczego dzisiaj młodzież się nie buntuje, tylko pozwala starszemu, bardzo starszemu pokoleniu robić z sobą co tylko chcą. Cieszę się, że teraz to się zmienia. Równocześnie bardzo żałuję, że kroplą, która przelała czarę jest ustawa o ochronie dzieci... Ale cóż...tak właśnie jest kiedy decyzje podejmują ludzie zbyt pewni siebie i nie liczący się z nikim.
KL
~kazimierz laczewski
4 listopada 2020, 17:19
To szambo musialo wybic, Okragly Stol przy ktorym dogadali sie komuniscic,TW bolki i biskupi pederasci i biskupi TW, wszyscy biesiadnicy mysleli ze oszukali Boga. Obecna sytuacja tylko wzmocnila moja wiare, mieszkam za granca juz 35 lat, urlopy spedzam w polskich gorach, wjezdzajac do Polski czuje sie ten smrod szamba, szamba korupcji, zlodziejstwa oszustw i wiary na pokaz.Polacy tego smrodu nie czuja.Jezdza za granice na urlopy, jednak nic nie ucza sie od innych, wracaja i narzekaja, jednak w tym kraju dobrze im sie lody kreci. W kraju gdzie burak pan sie pleni a ziemniak mu wtoruje. Gdyby nie obcy kapital Polska bylaby krajem zacofania. Madrzy Polscy potrafia dyskutowac i mlocic slome. Taki to Ten Kraj. Kraj upadly moralnie bez autorytetow. Nie dziwie sie mlodym.
WK
~Wojciech Ka
4 listopada 2020, 15:28
Panie Redaktorze nie znam pańskiej metryki, obstawiam, że jest Pan stosunkowo młody, ale muszę z przykrością powiedzieć, że przespał Pan chyba lekcje o najnowszej historii Polski. Z całym szacunkiem, jeśli ktoś obecną Polskę nazywa PRL 2.0, to niestety dowodzi to wyjątkowej ignorancji w temacie czym był PRL. Mogę się jedynie domyślać, że obraz PRL-u czerpie Pan głównie z filmów Barei, to obraz wprawdzie dość groteskowy i zabawny , ale stworzony dla potrzeb filmu, rozrywki a tym samym mocno przerysowany i zwyczajnie fałszywy. Jeśli więc pozostałe pańskie opinie są oparte na równie dogłębnej znajomości tematu, jak pańska znajomość PRL to cóż, chyba komentarz jest tu zbędny...
RP
~Rafal Pienkowski
4 listopada 2020, 19:05
To ja się wypowiem jako osoba starsza i z doświadczeniem. Dla mnie to jest PRL 2.0. Przejęcia przez władzę sądów prokuratur, trybunału ścigania przez ministrów niewygodnych ludzi lub nawet uczniów przez czarnka. To jest czysty PRL gdzie tu wolność demokracja
WK
~Wojciech Ka
4 listopada 2020, 22:08
To czym były czasy za rządów PO-PSL ich strażnika żyrandola? Przeciez oni mieli wszystkie instytucje łącznie z sądami a dodatkowo dzięki sewmu serwilizmowi UE, i oczywiście cały mainstream. Z drugiej strony proszę wskazać jakie prawa należne Panu są ograniczane przez obecną władzę( wyłączając Covid), czy odczuwa Pan jakiś terror, czy ktoś robi Panu „ścieżki zdrowia”, czy opzycję nękają tzw nieznani sprawcy.( piza „seryjnym samobójcą z czasów rządu PO-PSL). Panie Rafale Pienkowski ile naprawdę Pan ma lat???
AG
~Aleks G
4 listopada 2020, 15:18
Niestety ale młode pokolenie pozbawione neo-konformizmu politycznego i światopoglądowego, będzie musiało domagać się wysłuchania swego głosu poprzez uliczne marsze. W historii mamy parę powstań, które rozpoczęły się od głosu buntu młodych. Reszcie pozostaje dopasowanie się do decyzji podjętych za nich przez starych dziadków u władzy.
MB
Markus Balonowski
4 listopada 2020, 14:10
Dla jasności też jestem młody (lekko po 30-stce). Rozumiem wyłącznie frustrację tekstami w stylu "młody człowieku... ". Nie rozumiem całej reszty. Ale tak serio. O czym właściwie miał być tekst. Gdyby tak go podsumować w kilku zdaniach to ...o co chodzi ;). A odnośnie wartościowania ludzi to śmiesznie autorowi wyszło w tych okolicznościach ;).
BB
Bindi Bog
5 listopada 2020, 03:05
Dziekuje za ten glos, bo myslalam, ze tylko ja nie rozumiem o co autorowi chodzi ;) nie moge wycedzic jednej konkretnej mysli
JN
~Jan Nowak
4 listopada 2020, 13:58
Znam twoje czyny, że ani zimny, ani gorący nie jesteś. Obyś był zimny albo gorący! A tak, skoro jesteś letni i ani gorący, ani zimny, chcę cię wyrzucić z mych ust Deon, .....!
JL
Jerzy Liwski
4 listopada 2020, 12:49
Skoro Pan Redaktor krzyczy "wy......" to odkrzyknę ja do Pana Redaktora "sam wy.....j". No przecież skoro redaktorowi wolno to i mi. Równość jest. A do tego od razu mamy dialog, a dialog jest w dzisiejszych czasach potrzebny.
JL
Jerzy Liwski
4 listopada 2020, 12:45
Czekam kiedy przeczytamy, że w tych marszach wraz z matkami dziećmi starcami w jednym rzędzie idą niepełnosprawni i osoby z syndromem Downa... Wszyscy razem, zjednoczeni, aborcjonista, obok człowiek ze wspólnoty kościelnej, obok redaktor "Nie", obok redaktor deon.pl, obok przedstawiciel LGBT, obok ks. Szustak, wszyscy idą razem trzymają się za ręce, w końcu zjednoczeni...przeciwko czemu...
MK
Maria Kielawa
4 listopada 2020, 14:05
Nie PRZECIWKO, ale ZA ! ! ! Za Prawem Odkupienia, prawem do wolnej woli /dar Boga dla człowieka/, Ewangelią pokoju, Miłością ! ! !
CM
~Chrabąszcz Majowy
4 listopada 2020, 19:00
@ Mario Kielawo, na ich transparentach nie ma Twoich haseł. A marsze są rzeczywiście ZA - za zabijaniem nienarodzonych dzieci.
AG
Al Gra
4 listopada 2020, 12:28
Nie popieram Waszego marszu. Ale: 1. Po raz pierwszy od dawna obserwuję oddolny ruch społeczny, bo że jest to inicjatywa spontaniczna, jestem pewien - zbyt wielowarstwowe aby było ustawiane (jak np. KOD) 2. Trzęsienie Ziemi naruszy status Quo, które jest złe (przez 30 lat KK nie oczyścił się choćby z pedofilii, ale nie tylko) 3. Oblężona twierdza może wreszcie runie, bo sama powinna zwalić mury po 1989. 4. Tak, maski opadły, zwłaszcza u chrześcijan, którzy rwą się do bitki. Na razie na słowa, ale potencjał widać. Tak więc zmiany. I tego boi się część chrześcijan.
MN
~Maria N.
4 listopada 2020, 14:09
@Al Gra On natchniony i młody był, ich nie policzyłby nikt On im dodawał pieśnią sil, śpiewał, że blisko już świt Świec tysiące palili mu, znad głów unosił się dym Śpiewał, że czas, by runął mur, oni śpiewali wraz z nim To już kiedyś było..., a śpiewak? Cóż ... został sam.
LZ
~Leon Ząb
4 listopada 2020, 12:12
Pański tekst pełen jest mocno ogólnikowych sloganów i jednocześnie pozbawiony konkretów czy spójnych tez. Pozdrawiam "Milenials"
MM
~Majka Majka
4 listopada 2020, 12:01
"Bo nikt z nas jako przyszły rodzic nie wie, jakie będzie jego dziecko. Czy jeśli okaże się ciężko chore, np. homoseksualne, to państwo pomoże je wychować i leczyć?" :) oto prawdziwe wyzwanie. ale cóż Deon zawsze w formie, zły Kościół, źli ludzie starsi, źli tradycjonaliści, tylko my - lewicowi, liberalni, postępowi jesteśmy dobrzy...
MK
Maria Kielawa
4 listopada 2020, 11:32
Dobra i bardzo pożądana retoryka ! Bez nadęcia i zbędnej intelektualizacji !! Wprost ! W punkt ! Tak właśnie mówi papież Franciszek, a nasz kler nie potrafi ! Nasz kler gada bez sensu, nie głosi Ewangelii, nie wie co to kerygmat, poucza, moralizuje, straszy... Taki kościół musi wreszcie zniknąć !!
MB
Markus Balonowski
4 listopada 2020, 14:18
Z całym szacunkiem ale ja tu nie widzę ani krzty związku z papieżem Franciszkiem, tym prawdziwym, zapalonym na punkcie ewangelizacji ale i jasno podkreślającym imponderabilia. Ciekawe że niedawno wspominając Jana Pawła II, wspomniał jego mieugiętą postawę Pro-life ...pewnie mu tak przypadkiem wyszło.. eee... ;)
MN
~Maria N.
4 listopada 2020, 14:50
@Maria Kielawa. "Tak właśnie mówi papież Franciszek, a nasz kler...". Ręce opadają... Kościół nie jest od tego, aby mówić wszystkim to, co oni chcą usłyszeć, zwłaszcza antyklerykałowie. A papież Franciszek właśnie poparł Różaniec do Granic Nieba.
GU
Grażyna Urbaniak
4 listopada 2020, 15:09
Nasz kler nie głosi ewangelii, bo poucza, moralizuje i straszy? Pani Mario, ależ znaczna część Ewangelii to opis jak sam Jezus pouczał, moralizował, a nawet straszył! Radzę wziąć Pismo Święte i - przyjemnej lektury!
CM
~Chrabąszcz Majowy
4 listopada 2020, 19:05
@ Mario Kielawo, sprawa nie dotyczy kleru, tylko nienarodzonych dzieci. Zgadzasz się na ich zabijanie?
VR
Valdi Roch
4 listopada 2020, 11:26
Konkrety: TK wreszcie orzekł prawdę, że aborcja eugeniczna jest niezgodna z Konstytucją RP co jasno określa, że życiu ludzkiemu należy się ochrona od samego poczęcia więc wyrok powinien być jak najszybciej opublikowany, Kościół potępił udział ludzi wierzących w demonstracjach proaborcyjnych, Prezydencki projekt dotyczący aborcji może i ma łagodzić protesty, ale jako tylko pewna forma eutanazji jest niezgodny z prawem Bożym, Liberalna uległość zapominająca o ochronie życia nienarodzonych w imię empatii wobec żądań środowisk proaborcyjnych nie nawróci niewierzących, a jedynie sieje zamęt...
TW
~Trochę Wiedzy
4 listopada 2020, 14:06
Aborcja eugeniczna miała miejsce w nazistowskich Niemczech to co teraz środowiska pro lie(pisownia celowa) nazywają to jest nowomowa. To nie ma nic wspólnego z eugenika czyli para nauką.
CM
~Chrabąszcz Majowy
4 listopada 2020, 19:08
@ Do Trochę Wiedzy. Czym się różni zabicie chorego nienarodzonego dziecka teraz i 80 lat temu?
TW
~Trochę Wiedzy
5 listopada 2020, 07:11
Mój drogi w aborcji eugenicznej chodzi o wykluczenie pewnej puli genów w przypadku sprzed 80 lat chodzili min o Żydów i nikt nie mówi tylko chorych. Obecnie nikt nie jest w stanie wykluczyć wad środowiskowych płodu(bezszakowce pojawiają się min przez brak kwasu foliowego) czy genetycznych które powstają przez mutacje. One i tak będą występować więc nie ma tu mowy o eugenice nikt nie chce "oczyszczać" puli genowej.
AN
~Anna Nowak
4 listopada 2020, 11:22
Dziękuję obrońcom kościoła w postaci starszych panów pytających co mam między nogami. Dziękuję księdzu który podczas spowiedzi nie miał skrępowania pytać o moją czystość(miałam 13lat). Dziękuję księdzu który przed moim ślubem powiedział że i tak się rozstaniemy bo mamy dziecko przed ślubem (ale jak byłam w ciąży to do niego namawiał bo jak to tak bez ślubu...)
IG
Iga Gombrowicz
4 listopada 2020, 14:25
Tak! Moją trzynastoletnią córkę też ksiądz na spowiedzi zapytał o czystość. Zupełnie nie zrozumiała, o co chodziło: "Mamo, przecież ja się myję" ;)
CM
~Chrabąszcz Majowy
4 listopada 2020, 19:10
@ Anno Nowak, Igo Gombrowicz, sprawy, które poruszacie są ważne, ale dyskusja dotyczy czegoś innego. Zabijania nienarodzonych dzieci. Powiedzcie, czy jesteście za?
TT
Thorgi Thorgi
4 listopada 2020, 10:50
Pomimo bardzo trudnej sytuacji dla ludzi będących za życiem, z jednego się cieszę - maski opadły. Dobrze to widać np po tym portalu - pluszowy katolicyzm się kończy, czas na katolicyzm krzyża i wierności.
C.
~Ciekawy .
4 listopada 2020, 11:47
Koniec wielkiej Polski katolickiej z 97% zostanie 40%, więc katolicy zostaną mniejszością. Ciekawe zmiany proponujesz.
MB
Markus Balonowski
4 listopada 2020, 14:30
Wielka Katolicka Polska to jest tylko w głowach redaktorów Deona aby było z czym walczyć... ;)
BB
~Beata Bulińska
4 listopada 2020, 10:27
Mam 55 lat i zdanie podobne jak pańskie. Pozdrawiam serdecznie.
AO
~Anna Oronska
4 listopada 2020, 12:56
A ja 78 lat i tez całkowicie zgadzam się z autorem. Rozmawiam ze swoim rówieśnicami, są wam wdzięczne ze ""obudziliście sie", choć oczywiście niektóre formy są dla mojego pokolenia szokujące
MB
Markus Balonowski
4 listopada 2020, 14:27
A ja mam 30 i trochę i tekst jest dla mnie tragikomiczny :)
CM
~Chrabąszcz Majowy
4 listopada 2020, 19:15
@ Beato Bulińska, Anno Orońska, jesteście Panie za zabijaniem nienarodzonych dzieci?
CM
~Chrabąszcz Majowy
4 listopada 2020, 10:18
@ Autorze, mam jedno proste pytanie. Czy wolno zabijać nienarodzone dzieci?
TT
Thorgi Thorgi
4 listopada 2020, 10:51
Przestań ! Rodzenie dzieci to czysty heroizm !!! ;-) Szczególnie przez katolików :-)
MK
~Mól Książkowy
4 listopada 2020, 13:53
Nie,nie wolno.Z wyjątkiem tych którzy pechowo mają ojca gwałciciela?
CM
~Chrabąszcz Majowy
4 listopada 2020, 19:13
@ Autorze, gdzie jesteś? Odpowiedz!
CM
~Chrabąszcz Majowy
4 listopada 2020, 19:17
@ Thorgi Thorgi, Molu Książkowy, a co Wy sądzicie? Wolno zabijać nienarodzone dzieci?
GR
~Głos rozsądku
4 listopada 2020, 19:46
A jak gwałcicielem był ksiądz RB od Chrystusowców z Puszczykowa to wolno? Gwałcił 12 letnią dziewczynkę w domu zakonnym.
MK
~Mól Książkowy
4 listopada 2020, 21:11
Charabąszczu Majowy.To ja się Ciebie pytam.Nie zauważyłeś znaku zapytania?
4 listopada 2020, 22:11
@Chrabąszcz. Nie wolno. No chyba że tego się ksiądz domaga... a to inna para kaloszy bo on jest... konsekrowany ytopewnie wie co mówi: https://www.fakt.pl/wydarzenia/polska/ksiadz-gwalcil-dziewczynke-i-kazal-jej-usunac-dziecko/n886fg1
MJ
Magdalena Ja
4 listopada 2020, 10:05
Symbol prawie jak SS... ᛋᛋ