Przechodzimy przez kryzys duchowy

(fot. depositphotos.com)

Ludzkość przechodzi przez kryzys, nie tylko pandemiczny, nie tylko gospodarczy, ale również duchowy. Gdzie znaleźć jakiś punkt zaczepienia, aby samemu nie upaść?

Słowo Boże pierwszej niedzieli Adwentu odcisnęło w historii mojego życia niezatarty ślad. Wówczas jeszcze nie byłem księdzem. Czytałem podczas liturgii pierwsze czytanie, które tak bardzo mną wstrząsnęło, że nie potrafiłem dokończyć czytania. Bo czyż nie są to słowa wstrząsające? „Czemu, o Panie, dozwalasz nam błądzić z dala od Twoich dróg, tak iż serca nasza stają się nieczułe na bojaźń przed Tobą? (…) My wszyscy byliśmy skalani, a wszystkie nasze dobre czyny jak skrwawiona szmata. My wszyscy opadliśmy zwiędli jak liście, a nasze winy poniosły nas jak wicher” (Iz 63, 17; 64, 5).

Dalej prorok mówi, że z powodu niewierności ludzi, Bóg zawrzał gniewem i oddał ich w niewolę ich samych – ich grzechów. Niestety: to, co Izajasz mówi o jemu współczesnych, każdy z nas może powiedzieć o sobie. Wciąż zakładamy sobie pęta na szyję i zaciskamy je coraz mocniej. Mimo wysiłków Boga, chcącego wyrwać nas z więzów, którymi sami siebie pętamy, robimy wszystko, by trwać w tym stanie.

Możemy się zastanawiać i niektórzy pewnie tak pomyślą, że Bóg postępuje w taki sposób, ponieważ pragnie zemsty, naszego poniżenia, czy nawet udręczenia. Nic bardziej mylnego. Powód takiego działania Boga jest zupełnie inny: nie może przestać być Ojcem. Pamiętał również o tym Izajasz, który modlił się: „Obyś rozdarł niebiosa i zstąpił – przed Tobą zatrzęsłyby się góry. Zstąpiłeś: przed Tobą zatrzęsły się góry. Ani ucho nie słyszało, ani oko nie widziało, żeby jakiś bóg poza Tobą czynił tyle dla tego, co w nim pokłada ufność. (…)A jednak, Panie, Ty jesteś naszym Ojcem. My jesteśmy gliną, a Ty naszym Twórcą. Wszyscy jesteśmy dziełem rąk Twoich” (Iz 64, 3.7). Bóg tę prośbę proroka spełnił w taki sposób, jakiego nikt się nie spodziewał. Minęło 739 lat od czasu misji Izajasza, a Bóg „rozdarł niebiosa i zstąpił” – w Chrystusie stał się człowiekiem. On zawsze odpowiada po swojemu, czyli w sposób nieoczekiwany. Pewnie również dlatego rozminęli się z Nim Jemu współcześni. Rozmijamy się i my.

Dlatego każdego roku obchodzimy Adwent, by kolejny raz nie rozminąć się z Bogiem. Mamy kolejną szansę, by przygotować się na Jego przyjście; by uświadomić sobie, że On rzeczywiście jest naszym Ojcem, my gliną, a On naszym Twórcą. Wszyscy żyjemy w czasie kryzysu. Jeszcze w latach 60. psychiatrzy Thomas Holmes i Richard Rahe opracowali stustopniową skalę stresu. Śmierć współmałżonka to na niej 100, utrata pracy 47, Boże Narodzenie 12. Myślę, że w tym roku cała ludzkość, prawie każdy na tej planecie z okazji pandemii „dostał” dodatkowych kilkadziesiąt punktów.

Każdego roku obchodzimy Adwent, by kolejny raz nie rozminąć się z Bogiem.

Ludzkość przechodzi przez kryzys, nie tylko pandemiczny, nie tylko gospodarczy, ale również duchowy. Gdzie znaleźć jakiś punkt zaczepienia, aby samemu nie upaść? Martin Heidegger, zapytany pod koniec życia o możliwość przemiany fatalnej kondycji świata, ku zaskoczeniu wielu odpowiedział: „Teraz już tylko jakiś Bóg może nas zbawić. Pozostaje nam jedynie możliwość jakiegoś rodzaju przygotowania się, poprzez myślenie i poezję, na ukazanie się lub nie ukazanie tego boga (sic!) w czasie upadku świata, gdyż wobec nieobecności tego boga w świecie, my upadamy”.

Pogańsko-chrześcijańska wypowiedź tragicznego Heideggera jest w gruncie rzeczy nieuświadomionym uchwyceniem istoty spraw ostatecznych. Tą istotą jest stan gotowości, stan czuwania. Można czekać na próżnię i pustkę, ale można czekać też na Tego, który stał się Emmanuelem, Bogiem z nami. Na kogo czekasz Ty?

Proboszcz parafii na South Kensington w Londynie

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Przechodzimy przez kryzys duchowy
Komentarze (3)
RM
~Roman Malinowski
8 grudnia 2020, 20:46
Kryzys ? kryzys to okres przejściowy a tutaj nie ma nawet nadziei na zmianę , poprawę , to nie jest kryzys to zapowiedź upadku , lecz czy Syn Boży znajdzie wiarę kiedy wróci na Ziemię ? skąd to wiem ?nie z Biblii a od Einsteina , głupotą jest stosowanie tej samej metody pracy i spodziewać się innych rezultatów jak dotychczas , a ja nie słyszę o innych metodach jak te dotyczących rozważań , modlitwy , liturgii odpadła nam cala sfera działalności materialnej ,społecznej [ lwia część ST !] to co najbardziej mnie zaskoczyła mnie w życiu Mesjasza , to jest to ,że większość życia naszego Pana to była praca , fizyczna jak i duchowa , zmaganie się z materią tego w kk …nie ma. Pas baranki moje ....
MS
~Marek Seweryn
6 grudnia 2020, 15:00
Jak to nie ma punktu zaczepienia ? to Biblia już została zakazana … w kk ?NAJPIERW była pustynia , walka o wolność Izraela , woda przepiórki , manna , Dekalog , prawo Mojżesza a potem dopiero NT , tak robił Pan, ok? proste ? a jak to chce robić kk i jego uczeni w piśmie , chce boskie algorytmy ominąć , załatwić wszystko werbalizmem , zresetować ST, jakby uważał się za mądrzejszego od Boga ? cóż ponoć pycha poprzedza upadek .Ja instytucję kk rozumiem , gdyby chciała czynić tak jak Pan, musiałaby ZAWRÓCIĆ , cofnąć się do Źródeł udowadniając ,ze część dzieł teologów ,,,jest w ogóle nieprzydatna , tego nie zrobi , choćby miała zginąć , choćby miała cierpieć męki , teolodzy są jak artyści ,muzycy czy malarze , ich próżność jest ich kamieniem u szyi .
AS
~Antoni Szwed
5 grudnia 2020, 22:03
Heidegger - "„Teraz już tylko jakiś Bóg może nas zbawić." Czemu "jakiś"? Heidegger wywodził się z rodziny katolickiej. Po maturze wstąpił do seminarium, a tam studiował teologię katolicką i filozofię średniowieczną, ale w krótkim czasie porzucił te studia i zajął się studiowaniem nauk przyrodniczych i matematyki. Mimo to nadal miał zainteresowania religijne. Tym razem zwrócił uwagę na pisma Lutra. Studiował je dość długo, ale w późniejszej filozoficznej twórczości Heideggera prawie nie ma śladu po Lutrze. Luter jak wiadomo zerwał z filozofią, potępił scholastykę, wiedział i rozumiał to, co znalazł w Biblii i co sam z niej zrozumiał. Był fideistą. Heidegger o Bogu od Lutra nie dowiedział się niczego, co mogłoby mu pomóc w bardziej racjonalnym (choć nie zastępującym wiary oczywiście) przybliżeniu się do chrześcijańskiego Boga. Po lekturze Lutra stracił tę szansę, postanowił więc "milczeć o Bogu". Szkoda. Heidegger mógł być znaczącym filozofem chrześcijańskim.