Moskwa: Owacje po ekumenicznej „Pasji”
Owacjami, nie milknącymi oklaskami oraz naręczami kwiatów dla kompozytora i wykonawców moskiewska publiczność przyjęła światową prapremierę „Pasji według św. Mateusza”. Koncert odbył się w katedrze katolickiej p.w. Niepokalanego Poczęcia NMP.
Dzieło skomponował przewodniczący Wydziału Zewnętrznych Kontaktów Kościelnych Patriarchatu Moskiewskiego (OWCS) metropolita Hilarion (Ałfiejew), a wykonał Moskiewski Chór Synodalny pod dyrekcją wybitnego rosyjskiego dyrygenta Alieksieja Puzakowa. Solistom: sopran- Olga Uszakowa, mezzosopran- Palina Szamajewa, tenor - Jewgienij Worobiow, bas - Anton Zarajew, ewangelista - protodiakon Aleksandr Agiejkin akompaniowała na organach Tatiana Szczerba.
Licznych gości, w tym autora, któremu towarzyszył jego sekretarz, ks. Dmitrij Agiejew oraz zastępca przewodniczącego OWCS ks. Dmitrij Sizonienko, działaczy kultury, przedstawicieli korpusu dyplomatycznego, i melomanów różnych wyznań przywitał gospodarz katedry, ordynariusz archidiecezji Matki Bożej abp Paolo Pezzi.
Przed rozpoczęciem koncertu przedstawicielka organizatora koncertu - Fundacji ,,Sztuka Dobra” przybliżyła słuchaczom historię kompozycji poczynając od liturgicznej tradycji Wielkiego Piątku, poprzez wyodrębnione z liturgii formy muzyczne epoki odrodzenia, baroku, pasje Jana Sebastian Bacha, i XX wieczne pasje Krzysztofa Pendereckiego, Sikstena, Piarta, Gabajdullina.
Metropolia Hilaroin nie ukrywał, że inspiracją powstania „Pasji według św. Mateusza”, była wspomniana tradycja zachodniego chrześcijaństwa. Zaznaczył, że połączenie chrześcijańskiej kultury Wschodu i Zachodu zaowocowało nie tylko przepięknym dziełem muzycznym, ale wskazało na możliwość wzajemnego wspierania się na polu ekumenicznym, jak mawiał sługa Boży Jan Paweł II: umożliwiło ,,oddychanie dwoma płucami chrześcijańskiej Tradycji Wschodu i Zachodu”.
„Pasja wg. Św. Mateusza” metropolity Hilariona składa się z czterech części: Ostatnia wieczerza, Sąd, Ukrzyżowanie, Pogrzeb. Teksty Ewangelii wg. św. Mateusza śpiewane w partii ewangelisty według prawosławnej liturgii poprzedzielane są partiami chóralnymi, solowymi i organowymi. Szczególnie poruszającym momentem jest chóralne wykonanie pieśni ,,Tobie śpiewamy’, po ogłoszeniu przez ewangelistę śmierci Jezusa. Przypomina się tekst homilii starożytnego autora na Świętą i Wielką Sobotę: ,,Wielka cisza spowiła ziemię; wielka na niej cisza i pustka. Cisza wielka bo Król zasnął”. Fuga i monumentalny chóralny finał ,, Głosimy Twoją śmierć o Panie”, chwilami kojarzy się z wielkim ,,Requiem” Mozarta.
Skomentuj artykuł