Papież: wiara w centrum ekumenizmu
Na centralne miejsce wiary w dialogu ekumenicznym zwrócił uwagę papież Benedykt XVI podczas audiencji dla uczestników sesji plenarnej Kongregacji Nauki Wiary. Właśnie kwestia pewnych aspektów doktrynalnych dotyczących drogi ekumenicznej Kościoła była przedmiotem pogłębionej refleksji członków Kongregacji.
Ojciec Święty zaznaczył, że odnowa wiary powinna stanowić priorytet działalności całego Kościoła. Wyraził pragnienie, aby rozpoczynający się 11 października Rok Wiary przyczynił się do czynienia Boga na nowo obecnym w tym świecie i "otwierania ludziom dostępu do wiary, powierzenia się temu Bogu, który do końca nas umiłował, w Jezusie Chrystusie ukrzyżowanym i zmartwychwstałym".
Podkreślił, iż z tym zadaniem ściśle związany jest temat jedności chrześcijan. - Zapał dzieła ekumenicznego powinien wychodzić od tego 'ekumenizmu duchowego' stanowiącego 'duszę całego ruchu ekumenicznego' znajdującą się w duchu modlitwy, aby 'wszyscy byli jedno' - stwierdził papież.
Benedykt XVI zauważył, że choć możemy dziś dostrzec wiele dobrych owoców dialogów ekumenicznych, to trzeba także uznać, że naszej czujności wymaga niebezpieczeństwo fałszywego irenizmu i indyferentyzmu - obcych zamysłowi Soboru Watykańskiego II.
- Ten indyferentyzm jest spowodowany coraz powszechniejszą opinią, jakoby prawda nie była dla człowieka dostępna: w takim przypadku trzeba by się ograniczyć do znalezienia reguł praktyki, która może udoskonalać świat. W ten sposób wiara byłaby zastąpiona przez moralizm pozbawiony głębokich podstaw. Natomiast w centrum prawdziwego ekumenizmu jest wiara, w której człowiek spotyka prawdę, objawiającą się w Słowie Bożym. Bez wiary cały ruch ekumeniczny sprowadzałby się do jakiejś postaci 'umowy społecznej', do której należy przystąpić dla wspólnego interesu. Logika Vaticanum II jest zupełnie inna: szczere dążenie do pełnej jedności wszystkich chrześcijan jest dynamizmem ożywianym przez Słowo Boże - stwierdził papież.
Zaznaczył, że do kluczowych problemów dialogów ekumenicznych należy relacja między Pismem Świętym, tradycją żyjącą w Kościele oraz posługą następców Apostołów jako świadectwo żywej wiary. Wskazał, że należy odróżnić Tradycję od tradycji, a ważnym krokiem w tym rozróżnieniu było przygotowanie do przyjęcia grup wiernych wywodzących się z anglikanizmu, którzy pragną nawiązać pełną jedność z Kościołem, zachowując jednocześnie pewne tradycje zgodne z wiarą katolicką. - Istnieje bowiem w różnych wyznaniach chrześcijańskich pewne bogactwo duchowe wyrażające jedną wiarę i dar, którym należy się dzielić - powiedział Benedykt XVI.
Papież podkreślił, że priorytet wiary musi być wyrażony także przez metody stosowane w różnych dialogach ekumenicznych. - Prawem interlokutora w każdym prawdziwym dialogu jest poznanie prawdy. Jest to także wymóg miłości względem brata. W tym sensie trzeba też odważnie przedyskutować kwestie kontrowersyjne, zawsze w duchu braterstwa i wzajemnego szacunku. Ważne jest również danie prawidłowej interpretacji 'porządku czy ‘hierarchii’ prawd w nauce katolickiej', ukazanych w dekrecie 'Unitatis redintegratio', co nie oznacza w żaden sposób redukowania depozytu wiary, ale ukazanie ich struktury wewnętrznej - stwierdził Ojciec Święty.
Wskazał na znaczenie dokumentów studyjnych, wypracowanych w ramach różnych dialogów ekumenicznych. Stanowią one przesłanki przekazane kompetentnym organom władzy kościelnej. Zastrzegł, że tylko one mogą je ocenić w sposób definitywny. - Przypisywanie takim tekstom wartości wiążącej czy też podsumowującej trudne problemy dialogu, bez właściwej oceny przez władzę kościelną, w ostatecznym rachunku nie pomogłoby na drodze ku pełnej jedności w wierze - zaznaczył papież.
Podkreślił, iż w dialogach ekumenicznych nie można pomijać wielkich kwestii moralnych dotyczących życia ludzkiego, rodziny, seksualności, bioetyki, wolności, sprawiedliwości i pokoju. Zaznaczył, że o kwestach tych należałoby mówić jednym głosem, czerpiąc z Pisma Świętego i żywej tradycji Kościoła. - Broniąc podstawowych wartości wielkiej tradycji Kościoła bronimy człowieka, bronimy stworzenia - powiedział Benedykt XVI.
Zaznaczył, że dla skutecznego przywracania pełnej jedności wszystkich chrześcijan należy też dbać o ścisłą współpracę Kongregacji Nauki Wiary z Papieską Radą ds. Popierania Jedności Chrześcijan. Podkreślił, że jedność chrześcijan jest nie tylko owocem wiary, ale także środkiem i przesłanką, by w sposób coraz bardziej wiarygodny głosić wiarę tym, którzy nie znają jeszcze Zbawiciela.
Skomentuj artykuł