„Pokój – Dar Boga” – dziś 27. Dzień Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce
Pod hasłem ‘SZALOM Pokój – Dar Boga’ obchodzimy dziś 17 stycznia 2024 r. 27. Dzień Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce. Centralne obchody mają miejsce w Szydłowcu i Radomiu.
O 10.00 na cmentarzu żydowskim w Szydłowcu rozpocznie się nabożeństwo z udziałem biskupa radomskiego Marka Solarczyka i Naczelnego Rabina Rzeczypospolitej Polskiej Michaela Schudricha.
Natomiast o 11.30 w zamku szydłowieckim rozpocznie się panel dyskusyjny „Pokój jako dar od Boga”, który poprowadzi prof. Jan Grosfeld UKSW. Wezmą w nim udział: Icchak Rapoport – Rabin Żydowskiej Gminy Wyznaniowej w Warszawie, Dawid Szychowski – Rabin Żydowskiej Gminy Wyznaniowej w Łodzi, prof. Andrzej Porębski – profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego, Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych i ks. Grzegorz Michalczyk – wiceprzewodniczący Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów, członek Komitetu ds. Dialogu z Judaizmem przy Konferencji Episkopatu Polski.
O godzinie 16.30 w kościele św. Jana Chrzciciela w Radomiu odbędzie się nabożeństwo Słowa Bożego. Będzie mu przewodniczyć i słowo wygłosi kard. Grzegorz Ryś – przewodniczący Komitetu ds. Dialogu z Judaizmem Konferencji Episkopatu Polski. Zostanie także odtworzone słowo Rabina Michaela Schudricha.
W specjalnym Słowie na tegoroczny Dzień Judaizmu kard. Ryś napisał, że „na świecie wokół nas giną ludzie – niejednokrotnie tysiącami! Inni trafiają do niewoli, inni opłakują jednych i drugich. Inni z przerażeniem patrzą na gruzy swoich domów czy zakładów pracy”. Hierarcha zwraca uwagę na modlitwę, do której powinni stawać razem chrześcijanie i Żydzi. Zachęca do odprawienia w diecezjach, a nawet we wszystkich parafiach, specjalnej liturgii słowa: „Z wiarą, że jest ONO (Słowo Boga) nie tylko mądre, ale i stwórcze! Ono nie tylko ogłasza POKÓJ, ale go także zaprowadza”.
W specjalnym wywiadzie dla KAI z tej okazji kard. Grzegorz Ryś stojący na czele Komitetu ds. Dialogu z Judaizmem, przypomniał, że „nie zrozumiemy chrześcijaństwa bez judaizmu”.
Przypomniał również, że Soborowa deklaracja „Nostra aetate” o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich postawiła kilka bardzo istotnych tez. Pierwsza, że ‘naród wybrany’ jest wciąż narodem wybranym i nie został przez Boga nigdy odrzucony. Druga, równie istotna jest ta, że nie można obwiniać Żydów o śmierć Pana Jezusa. Uzupełnia to bardzo ważny tekst z Katechizmu Kościoła Katolickiego, podkreślający, że to chrześcijanie ponoszą zasadniczą odpowiedzialność za śmierć Jezusa – tę odpowiedzialność, którą przez wiele wieków chcieli obarczyć przede wszystkim Żydów – jako ‘Bogobójców’ czy ‘Bratobójców’ – na wzór Kaina. Dopiero Sobór Watykański II to naprawił.
A trzecia ważna teza ‘Nostra aetate’, to jasne podkreślenie, że antysemityzm jest grzechem. Szczególnie wymowne są słowa: „Kościół, który potępia wszelkie prześladowania, przeciw jakimkolwiek ludziom zwrócone, pomnąc na wspólne z Żydami dziedzictwo, opłakuje – nie z pobudek politycznych, ale pod wpływem religijnej miłości ewangelicznej akty nienawiści, prześladowania, przejawy antysemityzmu, które kiedykolwiek i przez kogokolwiek kierowane były przeciw Żydom”.
Z kolei Michael Schudrich, Naczelny Rabin Polski, w we wczorajszej rozmowie z KAI stwierdził, że „człowiek szanujący Jana Pawła II nie może być antysemitą”. Podkreślił wartość Dnia Judaizmu obchodzonego w Kościele katolickim oraz radość wspólnoty żydowskiej z tego, że taki Dzień istnieje oraz dodał, że „z Kościołem katolickim w Polsce jesteśmy bardzo blisko. Mamy pełną współpracę. Jest ona naprawdę coraz głębsza i mocniejsza”.
Po raz pierwszy Dzień Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce obchodzono w 1998 r. w Warszawie. Od tego czasu centralne obchody odbywają się w największych polskich miastach, a równocześnie w wielu innych miejscowościach. Co roku centralne obchody Dnia Judaizmu organizuje inna polska diecezja wraz z powołanym w 1996 r. Komitetem ds. Dialogu z Judaizmem. Budowanie wzajemnego braterstwa i formowanie właściwej mentalności wiernych wymaga Bożej pomocy, dlatego tak bardzo potrzeba modlitwy – to jeden z celów Dnia Judaizmu.
Ustanowiony przez Episkopat Dzień Judaizmu ma pomóc katolikom w odkrywaniu judaistycznych korzeni chrześcijaństwa i przypominać, że antysemityzm jest grzechem. Ma przybliżać nauczanie Kościoła po II Soborze Watykańskim na temat Żydów i ich religii. Służy też posoborowemu wyjaśnianiu tekstów Pisma Świętego, które w przeszłości mogły być interpretowane w sposób antyjudaistyczny i antysemicki.
Inicjatywa ma pomagać katolikom w odkrywaniu judaistycznych korzeni chrześcijaństwa, w pogłębianiu świadomości tego, że, jak przypominał Jan Paweł II, religia żydowska nie jest wobec katolicyzmu rzeczywistością zewnętrzną, lecz czymś wewnętrznym, oraz że stosunek Kościoła katolickiego do judaizmu jest inny aniżeli do jakiejkolwiek innej religii, zaś wyznawców judaizmu można nazywać starszymi braćmi w wierze.
Co roku centralne obchody Dnia Judaizmu organizuje inna polska diecezja wraz z powołanym w 1996 r. Komitetem ds. Dialogu z Judaizmem. Obecnie do gmin żydowskich w Polsce należy ok. 4 tys. osób, natomiast społeczność Żydów w Polsce szacuje się na ok. 20 tys.
Skomentuj artykuł