Prawosławni obchodzą święto Narodzenia NMP

Prawosławni obchodzą święto Narodzenia NMP
(fot. Andrew Kisliakov / flickr.com)
KAI / wm

Wierni prawosławni obchodzą dzisiaj Narodzenia Najświętszej Marii Panny (Rożdżestwo Preswiatoj Bogorodicy). Święto jest jednym z dwunastu najważniejszych świąt prawosławia. Zwierzchnik prawosławnej cerkwi w Polsce, metropolita Sawa, będzie przewodniczył uroczystościom związanym ze świętem parafialnym Narodzenia Bogurodzicy w Bielsku Podlaskim.

Narodzenie Najświętszej Marii Panny ma jeden dzień obchodów przedświątecznych i cztery poświąteczne.

W przeddzień święta w cerkwiach odprawiane jest całonocne czuwanie (wsienoszcznoje bdienije) z litiją. Na utrenii (jutrzni) w kanonie cerkiew wspomina okoliczności narodzenia Maryi i składa dziękczynienie Bogu za jej dar dla każdego człowieka. Oddaje też hołd rodzicom Maryi, Joachimowi i Annie, którym poświęcony jest dodatkowo pierwszy z poświątecznych dni.

Podczas Liturgii odmawia się prokimen zaczerpnięty z Ewangelii św. Łukasza: „Wieliczit dusza moja Hospoda i wozradowasia duch mój o Bozie, Spasie mojem” (Wielbi dusza moja Pana i raduje się duch mój, w Bogu, moim zbawcy). W Ewangelii słyszymy opowieść o pobycie Chrystusa w domu sióstr Łazarza, Marty i Marii oraz pochwałę macierzyństwa Matki Bożej. Kobieta z tłumu zasłuchanego w naukę Jezusa, zawołała: „Błogosławione łono, które Cię nosiło i piersi, które ssałeś”.

DEON.PL POLECA

Święto Narodzenia Najświętszej Marii Panny, zostało ustanowione około IV wieku. Ewangelie nie mówią nic o tym święcie. Ikonografia tego wydarzenia opiera się na apokryficznych Ewangeliach Jakuba i Pseudo-Mateusza. Najstarsze znane przedstawienia sceny narodzenia Bogarodzicy pochodzą już z VI w. Ikona Narodzenia Matki Bożej wyraźnie różni się od pozostałych ikon cyklu świątecznego: nie jest ona tylko symbolicznym odbiciem zdarzenia, ale ma charakter bardziej ziemski, wprowadza w krąg rodziny Joachima i Anny.

Ikonograficznie przedstawienie święta składa się z dwóch scen. Pierwsza, bardziej zasadnicza, przedstawia chwile po narodzeniu. Druga, poboczna, która w ikonografii święta pojawiła się dopiero w XV w., ukazuje św. Joachima i św. Annę z Marią na kolanach. Niekiedy zamiast w drugiej ze scen, na drugim planie widzimy pocałunek Joachima i Anny u Złotej Bramy lub spoczywających na swego rodzaju tronie i rozmawiających z Maryją na rękach.

Scena Narodzenia przedstawiana w domu św. Joachima, umieszczana jest w różnych miejscach: Nazarecie, ojczyźnie Joachima, czasem w Betlejem, rodzinnej miejscowości św. Anny lub Jerozolimie. Na ikonie Narodzenia Bogarodzicy, Jej główna bohaterka - Matka Boża, nie jest przedstawiana w środku, w miejscu centralnym. Zazwyczaj widzimy ją w prawym, dolnym rogu ikony, gdy spowita w pieluszki spoczywa na rękach niewiasty, która odbierała poród, lub gdy stoi, pomimo swego wieku, w misie chrzcielnej napełnionej wodą, oczekując na obmycie. Mimo niecentralnego przedstawiania postać Bogarodzicy jest na tej ikonie najważniejsza, a skromne miejsce na ikonie wyraża zapewne Jej pełnię pokory.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Prawosławni obchodzą święto Narodzenia NMP
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.