Św. Franciszek i dialog międzyreligijny

KAI / slo

Św. Franciszek jest przykładem zarówno dla chrześcijan, jak i dla muzułmanów na to, że dialog międzyreligijny jest możliwy - powiedział w rozmowie z KAI szajch Andrzej Ahmed Saramowicz, podczas projekcji filmu pt. "Święty Franciszek i Sułtan".

Odbyła się ona 9 listopada br. w klasztorze OO. Kapucynów w Kielcach, w drugim dniu Festiwalu Wolność i Pokój.

DEON.PL POLECA

Liczni kielczanie obejrzeli w auli klasztoru kapucynów film nawiązujący do XIII-wiecznej historii, której akcja dzieje się podczas V krucjaty chrześcijan do Ziemi Świętej. Św. Franciszek wykazał się wówczas nie lada odwagą i przekraczając linie walk doprowadził do zawarcia pokoju z sułtanem Malekiem al-Kamilem. Wyczyn ten po dziś dzień stanowi wzór dialogu międzyreligijnego, rozładowywania konfliktów, osiągania porozumienia. Wprowadzenie wygłosił szajch Andrzej Ahmed Saramowicz, współprzewodniczącym ze strony muzułmańskiej Rady Wspólnej Katolików i Muzułmanów.

Jego zdaniem, film dotyka bardzo uniwersalnej prawdy - indywidualności religijnej człowieka. Wzajemny szacunek i zrozumienie pozwala rozwiązać konflikt poprzez dialog.

- Dopóki ludzie nie będą posiadali silnej wiary i własnego przekonania, że ich religia jest słuszna i dla nich dobra, ale niekoniecznie dobra dla innych, to dialog będzie bardzo trudną rzeczą i będzie to raczej powierzchowna rozmowa. Człowiek we wnętrzu i sercu musi przyznać i potwierdzić prawo drugiego człowieka do własnej religijności. Dopóki tego to nie nastąpi, żaden dialog nic nie da - powiedział Andrzej Ahmed Saramowicz.

- Sułtan po rozmowie z Franciszkiem rozpoznał w nim człowieka o głębokiej religijności, który nie potrzebuje żadnej innej. Znaczenie św. Franciszka dla muzułmanów jest takie, że przyszedł on z misją, by mówić o pokoju i Bogu. Właściwie to, co łączyło tych dwóch ludzi to wspólny cel - Bóg. To, co jest najistotniejsze w dialogu, to żebyśmy przyznali innym prawo do swojej religijności i oczekiwali tego samego - podkreślił szajch.

Organizatorem Festiwalu Wolność i Pokój jest Stowarzyszenie im. Jana Karskiego. Trwać on będzie do 13 listopada br.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Św. Franciszek i dialog międzyreligijny
Komentarze (3)
G
gm
10 listopada 2013, 15:12
“Ojcowie” II Soboru Watykańskiego ustalili, że Jezus nas (świadomie lub nieświadomie) okłamał i nie przekazał całej Prawdy. Dlatego musimy jej teraz poszukiwać wspólnie z luteranami, jehowitami, muzułmanami, buddystami i czcicielami Zarżniętego Koguta. Oczywiście specjaliści od interpretacji wszystko nam jeszcze lepiej wyjaśniają. Herezje Drugiego Soboru Watykańskiego w przykładowym zestawieniu [url]http://breviarium.blogspot.se/2013/11/odczytujemy-drugi-sobor-w-swietle.html[/url]
JD
Jan Damasceński
10 listopada 2013, 13:04
Typowa taktyka islamistów: łagodne, pokojowe, pobożne pozory dopóki jest się w mniejszości. A gdy zdobędą władzę, to leje się krew i lecą głowy. Nie ten cały szajch powie, co sądzi - o masowych mordach Mahometa, - o jego 9 żonach, z których najmłodsz Aisza miała dopiero 9 lat gdy miał z nią sex, a on miał 54 lata, - o islamskim "raju" tylko dla mężczyzn, gdzie "usługują" dziewice i młodzi człopcy, - o praktykowanych powszechnie także obecnie "małżeństwach czasowych" zawieranych przed mułłą na parę godzin tylko dla odbycia sexu, - o nakazie mordowania chrześcijan i żydów itd.
W
wierny
10 listopada 2013, 12:44
Gdybyśmy byli silniejsi od szatana a nawet od całego piekła to muzułmanie już dawno byliby nawróceni i dialog międzyreligijny byłby tylko wspomnieniem. Tak więc nie pozostaje nic innego jak tylko modlić się do Ducha Świętego o charyzmaty i dary oraz o owoce Jego działania. Wtedy, gdy będziemy mieli pełnię Ducha Świętego to będziemy mogli wyjść do ludzi innych wiar i głosić im Chrystusa ukrzyżowanego i zmartwychwstałego i to nie tylko słowem, ale i własnym życiem.