"Szanuję. Słucham" - ruszyła kampania społeczna uwrażliwiająca na potrzebę dialogu
"Szanuję. Słucham" to kampania społeczna Centrum Myśli Jana Pawła II uwrażliwiająca na potrzebę dialogu, która w poniedziałek pojawiła się w przestrzeni miejskiej Warszawy i w internecie.
Seria plakatów i spotów reklamowych towarzyszyć będzie odbywającemu się od 16 października w stolicy "Dziedzińcowi Dialogu".
Jak podkreślają organizatorzy kampania jest próbą uwrażliwienia na problem jakości dyskursu prowadzonego w przestrzeni publicznej. Wynika z inspiracji słowami papieża zachęcającymi do szacunku dla odmienności i gotowości do dialogu. "Hasło 'Szanuję. Słucham' wyraża, wypowiedziane w pierwszej osobie, postawy tolerancji i otwartości" - mówi współtwórca akcji Adam Dudek.
Atmosfera porozumienia
Tytuł kampanii zawiera w sobie gotową odpowiedź na pytanie o sposób osiągnięcia atmosfery porozumienia, nawet w sytuacji braku wypracowania wspólnego stanowiska. Hasło kampanii w sposób bezpośredni odnosi się także do idei "Dziedzińca Dialogu", który jest przestrzenią spotkania i rozmowy osób o odmiennych poglądach na tematy związane z najważniejszymi aspektami życia: z kulturą, nauką, społeczeństwem i religią.
"Spotkanie z drugim człowiekiem zbyt często przybiera formę konfrontacji poglądów, ocen, sądów, co w naturalny sposób kieruje rozmówców ku wzajemnej agresji. Samo zaś spotkanie zmienia się w batalię której celem jest pokonanie przeciwnika" - mówi Michał Senk, dyrektor Centrum Myśli Jana Pawła II w Warszawie.
Zamykanie się na odmienność
Przesłanie akcji nawiązuje do słów Jana Pawła II "Kto zamyka się na odmienność albo - co gorsza - próbuje tę odmienność zniszczyć, odbiera sobie możliwość zgłębienia tajemnicy ludzkiego życia".
"W optyce św. Jana Pawła II autentyczne spotkanie rozpoczyna się bowiem od szacunku dla osoby i wzajemnego usłyszenia swoich racji - podkreśla dr Michał Łuczyński, dyrektor programowy Centrum Myśli Jana Pawła II.
"Dziedziniec Dialogu"
Kampania społeczna towarzyszy odbywającej się w Warszawie od 19 października 3. edycji "Dziedzińca Dialogu". To inicjatywa wymyślona przez papieża Benedykta XVI, której celem jest debata na tematy, stanowiące oś sporu między wiarą i niewiarą w przestrzeni nauki, kultury i wizji społeczeństwa.
"Nie zapominajmy, że wymiana doświadczeń nie zawsze musi kończyć się przekonaniem drugiej strony do swoich racji, czy też rezygnacją z własnych poglądów. Podstawą takiej rozmowy zawsze powinien być szacunek, który najprościej okazać poprzez wysłuchanie drugiego człowieka" - dodaje dr Dominika Żukowska-Gardzińska, koordynatorka merytoryczna "Dziedzińca Dialogu".
Spoty i plakaty reklamowe przedstawiają dwa słowa: "szanuję" i "słucham", wskazane jako dwa nakładające się na siebie i przenikające się wyrazy. Spoty zrealizowane na potrzeby kampanii są wyświetlane od 9 października w centrum Warszawy, a także na monitorach w komunikacji miejskiej i w pociągach Kolei Mazowieckich.
Skomentuj artykuł