Wielkanocne nabożeństwo Drogi Światła
Wielkanocne nabożeństwo Drogi Światła odprawiono w archidiecezjalnym sanktuarium Miłosierdzia Bożego w Poznaniu w piątek wieczorem, w Oktawie Wielkanocy. Rozważano podczas niego przy czternastu stacjach opisane w Biblii spotkania ze zmartwychwstałym Jezusem.
Nabożeństwo Drogi Światła (Via Lucis) odprawiane w archidiecezjalnym sanktuarium Miłosierdzia Bożego w Poznaniu rozpoczęło zapalenie Paschału, symbolizującego Zmartwychwstałego. Wierni przeszli w niej, wraz z apostołami przez 14 stacji, w których mogli uczestniczyć w spotkaniach z Chrystusem od Jego powstania z martwych, aż po Wniebowstąpienie i zesłanie Ducha Świętego. Przy każdej stacji zapalano też od Paschału kolejne świece.
"Gdyby Droga Krzyżowa naprawdę kończyła się na XIV stacji, zatrzymując nas przy pogrzebie Jezusa, rzeczywiście bylibyśmy godni politowania. Dobrze, że pobożność ludowa do Via Crucis dopisała Via Lucis" - podkreślił prowadzący rozważania ks. Tomasz Bochyński. Wyraził też nadzieję, że "te świetlane stacje, które rozważamy, wpiszą się wyraźnie w styl myślenia i życia nas, którzyśmy naprawdę uwierzyli zmartwychwstałemu Panu".
"Droga Światła wpisuje się w trwającą już w naszym sanktuarium od Wielkanocy modlitwę w ramach obchodów uroczystości Miłosierdzia Bożego, a jej głównym celem jest podkreślenie czasu wielkanocnego w Kościele" - wyjaśnił w rozmowie z KAI ks. kan. Henryk Ogrodnik dodając, że dzisiaj również potrzebujemy umocnienia wiary, jakie dawały spotkania z Jezusem zmartwychwstałym, o których czytamy na kartach Pisma Świętego.
"Niech więc te spotkania ze Zmartwychwstałym będą okazją do umocnienia się, w naszym codziennym wędrowaniu drogą światła" - zaznaczył kustosz.
Nabożeństwo Drogi Światła narodziło się pod koniec lat 80. ub. wieku we Włoszech. W kolejnych latach stawało się tam ono coraz bardziej znane tak, że zostało umieszczone w wydanym w Rzymie oficjalnym modlitewniku Wielkiego Jubileuszu Roku 2000. W 2002 r. Droga Światła została zatwierdzona przez watykańską Kongregację ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów. Nazwa tego nabożeństwa wskazuje na drogę, jaką zmartwychwstały Chrystus przeszedł z ciemności śmierci do światła życia.
Na Drogę Światła, analogicznie do Drogi Krzyżowej, składa się czternaście stacji. Z tym że, jak zauważa "Dyrektorium o pobożności ludowej i liturgii" przygotowane przez wspomnianą kongregację watykańską, nie koncentruje się ona na Męce Pańskiej, czyli pierwszym etapie Paschy Chrystusa, czyli na Jego przejściu przez śmierć do życia, ale na drugim - zmartwychwstaniu. Jego odprawianie z kolei zalecane jest właśnie w okresie wielkanocnym.
Skomentuj artykuł