Bunt, emocje TAK, konsumpcjonizm NIE!

Bunt, emocje TAK, konsumpcjonizm NIE!
(fot. tibchris / flickr.com)
PAP / slo

Rola filmu, jako źródła kształtowania postaw, wrażliwości i wiedzy o świecie wśród nastolatków to temat ogólnopolskiej kampanii "Oglądam, czuję, myślę - młodzi w kinie", którą w środę zainaugurowało Stowarzyszenie Nowe Horyzonty. Elementem akcji są specjalne spoty.

Na konferencji prasowej w Warszawie Maciej Jakubczyk z Działu Edukacji stowarzyszenia zaprezentował raport z badania - przeprowadzonego w maju przez Instytut IQS na ogólnopolskiej grupie nastolatków w wieku 15-19 lat - pokazującego wpływ kina na emocje i postawy nastolatków.

Badano rolę filmu w kształtowaniu postaw i emocji młodych widzów, ze szczególnym uwzględnieniem pięciu obszarów tematycznych: tożsamość, empatia, wielokulturowość, konsumpcjonizm i bunt.

Jak wynika z badania, 72 proc. nastolatków w Polsce przyznaje, że dzięki filmom ze zrozumieniem patrzy na innych ludzi. 81 proc. młodych uważa, że filmy o odmiennych kulturach pomagają lepiej poznać te kultury.

Oglądanie historii innych ludzi pozwala "pojmować świat i samych siebie" - to opinia 80 proc. nastolatków.

W ocenie 72 proc. młodych, "brakuje filmów pokazujących negatywną stronę konsumpcjonizmu". Z badania wynika też, że 75 proc. ankietowanych uważa, iż filmy stanowią przestrogę przed negatywnymi skutkami buntu - który, w jakimś momencie, przechodzi każdy nastolatek.

Filmy "o poważniejszej tematyce, także te budzące silne emocje, szczególnie wzruszenie i strach", większość nastolatków (76 proc.) woli oglądać w samotności lub z kimś bliskim niż w większej grupie rówieśniczej.

Jak tłumaczą organizatorzy, celem kampanii "Oglądam, czuję, myślę - młodzi w kinie" jest pokazanie, że kontakt z ambitnym, nieszablonowym kinem to jeden z najważniejszych sposobów kształtowania osobowości, światopoglądu i wrażliwości młodych ludzi.

- Badanie pokazało, że młodzi na dużym ekranie szukają siebie. Chcą oglądać więcej filmów pokazujących nielukrowaną miłość i współczesną Polskę. Brakuje im filmów o negatywnych skutkach konsumpcjonizmu i buncie przeciwko rodzicom. Filmy o dyskryminacji czy chorobie pomagają im przewartościować własne życie - zwracają uwagę organizatorzy kampanii.

W jej ramach przygotowano m.in. specjalne, nawiązujące do tematyki raportu spoty, z udziałem znanych aktorów: Jacka Poniedziałka, Łukasza Simlata, Marii Pakulnis, Ilony Ostrowskiej i Roberta Gonery. Będą one pokazywane w wybranych kinach oraz w telewizji - zapowiedział Jakubczyk.

Krótkie filmy, tak jak raport, skupiają się na pięciu tematach: tożsamość, empatia, wielokulturowość, konsumpcjonizm, bunt. Simlat konfrontuje się w filmiku z własną tożsamością, Poniedziałek mierzy się z empatią, Ostrowska opowiada o wielokulturowości, Pakulnis - o buncie, a Gonera - o konsumpcjonizmie.

Jak powiedział Jakubczyk, realizacja kampanii potrwa do września. Akcja towarzyszy projektowi Stowarzyszenia Nowe Horyzonty o nazwie "Filmoteka Szkolna. Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej". Projekt ten - organizowany od 2001 roku - ma na celu edukację filmową młodych widzów. W jego ramach kinach w 40 miastach w Polsce dla uczniów i nauczycieli ze szkół podstawowych, gimnazjalnych oraz ponadgimnazjalnych organizowane są projekcje ambitnych, niekomercyjnych filmów, multimedialne prelekcje, dyskusje i warsztaty poświęcone kinematorgrafii. Udostępniane są ponadto interdyscyplinarne materiały dydaktyczne.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Bunt, emocje TAK, konsumpcjonizm NIE!
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.