Handel wraca do dużych miast
Po ekspansji centrów handlowych w mniejszych miastach deweloperzy znów patrzą na największe i najzamożniejsze.
W ubiegłym roku przybyło w Polsce 475 tys. m2 powierzchni, na której można robić zakupy. To 24 nowe centra i parki handlowe oraz dziewięć rozbudowanych. Na 2015 r. deweloperzy zaplanowali powiększenie rynku o blisko 600 tys. m2.
Największy ruch widać w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców, gdzie na 1 tys. mieszkańców przypada średnio 406 m2 powierzchni handlowej. Za rok współczynnik ten wzrośnie do 460 tys. m2 - wynika z analiz Polskiej Rady Centrów Handlowych.
"W ostatnich latach deweloperzy byli skupieni na mniejszych miastach. Obecnie największe nasycenie powierzchnią handlową, sięgające 824 m2, widać w miastach o wielkości 100-200 tys. mieszkańców. W takich miastach nie ma miejsca na więcej niż jeden czy dwa obiekty. Dlatego deweloperzy wracają do metropolii" - mówi Jan Jakub Zombirt, analityk JLL.
Średnie nasycenie w ośmiu największych aglomeracjach to 581 m2 na 1 tys. osób. Do końca roku powinno wzrosnąć do 618 m2.
Skomentuj artykuł