Ksenoboty. Naukowcy ożywili komórki skóry żaby. "To żywe maszyny"

Przełomowy eksperyment stworzył "ksenoboty". Fot. Hans Reniers/unsplash.com
Science News / tkb

Naukowcy wyhodowali "niezwykłe stworzenia, które nie przypominają niczego znanego ludzkości", o nazwie ksenoboty. Wszystko za sprawą eksperymentów nad komórkami skóry żab, które odpowiednio przygotowane "potrafią pływać, leczyć same siebie po wszelakich uszkodzeniach czy nawet sprzątać zanieczyszczenia" - poinformował portal "Science News".

Podczas badań nad komórkami macierzystymi skóry z zarodków żab, naukowcy postanowili oddzielić je od "ciała". W rezultacie komórki zaczęły samoistnie organizować się w "kulki", a po pewnym czasie zaczęły rosnąć.

"Około trzy dni po naszym eksperymencie powstały <ksenoboty>, bardzo ciekawe gromady mające zdolność do pływania i nie tylko. Są one w pewnym sensie samodzielne" - informuje Jacob Foster, naukowiec zaangażowany w badania.

"Ksenoboty" poruszają się za pomocą mikroskopijnych rzęsek, które są w stanie odpierać tarcie wywołane zanieczyszczeniami powierzchni dzięki śluzowi, które same produkują. Nie mają one jednak ani systemu nerwowego czy mózgu, oczywiście w obecnym rozumieniu naukowym. Ich szerokość to około pół milimetra, dzięki temu mogą one "przepływać i pokonywać" najróżniejsze przeszkody.

Co ciekawe, "ksenoboty" mają zdolność do zbierania niektórych cząstek i zbierania ich w stosy dając wrażenie porządkowania przestrzeni wokół nich. „To nie przykład, w którym ewolucja znalazła nowe zastosowanie na przestrzeni setek tysięcy lat. Wszystko, co obserwujemy, dzieje się na naszych oczach w ciągu dwóch lub trzech dni” - przekazuje "Science News" Michael Levin, biolog z Tufts University w Medford w stanie Massachusetts.

Odnalezienie "ksenobotów" jest we wczesnej fazie, naukowcy wciąż badają podstawy ich "życia". Obecnie wiadomym jest, iż mogą one żyć bez pokarmu przez około 10 dni. Gdy nakarmi się je cukrem mogą żyć dłużej.

Przy okazji eksperymentu pojawiły się również zastrzeżenia. Koby Leins, etyk z University of Melbourne w Australii stwierdza: „Naukowcy lubią tworzyć nowe rzeczy i niekoniecznie myślą o konsekwencjach. Potrzeba więcej rozmów o niezamierzonych konsekwencjach (takich eksperymentów - przyp. red.)".

Cały artykuł o tym eksperymencie mogą Państwo znaleźć tutaj.

Źródło: Science News / tkb