"Opowieści biblijne" na scenie teatru

"Opowieści biblijne" na scenie teatru
PAP / drr

"Opowieści biblijne" to trzyczęściowy balet, którego premiera odbędzie się 14 kwietnia w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej. Przedstawienia nawiązują do motywów biblijnych o synu marnotrawnym, Kainie i Ablu oraz o wizji proroka Izajasza.

Podczas wieczoru baletowego "Opowieści biblijne" będzie można zobaczyć trzy przedstawienia: "Syn marnotrawny" w choreografii George'a Balanchine'a, "Kain i Abel" w choreografii Emila Wesołowskiego oraz "Sześć skrzydeł aniołów" Jacka Przybyłowicza.

DEON.PL POLECA

Balet "Syn marnotrawny" z muzyką Siergieja Prokofiewa nawiązuje do przypowieści z ewangelii św. Łukasza. Choreografię przygotował w 1929 r. George Balanchine dla Baletów Rosyjskich Siergieja Diagilewa.

Spektakl z choreografią Balanchine'a, który zostanie zrealizowany na scenie Teatru Wielkiego-Opery Narodowej, przygotował Paul Boos. Jak mówił na poniedziałkowej konferencji prasowej w Warszawie, nie wszystkie zespoły baletowe mogą dziś wykonywać choreografie tego artysty. - Za każdym razem zespół baletowy musi ubiegać się o licencję, która musi być potwierdzona wykonawstwem precyzyjnie odwzorowującym układ Balanchine'a - mówił.

Balanchine był wybitnym amerykańskim choreografem gruzińskiego pochodzenia, twórcą i reformatorem współczesnego baletu. W okresie jego współpracy z Baletami Rosyjskimi w Paryżu powstał też inny jego "Apollon Musagete" z muzyką Igora Strawińskiego. W latach 30. XX w. choreograf wrócił do Stanów Zjednoczonych, tam stworzył wraz z Lincolnem Kirsteinem słynny New York City Ballet.

Balet "Kain i Abel" Emil Wesołowski opracował do muzyki Andrzeja Panufnika. - Wcale nie jest prosto opowiedzieć historię o morderstwie dokonanym z powodu nieprzyjęcia przez Boga ofiary. Postanowiłem więc przenieść tę opowieść biblijną w bliższe nam czasy i opowiedzieć historię o odtrąceniu, braku miłości i poszukiwaniu tej miłości - mówił Wesołowski. Dodał, że ten pomysł pozwoliła mu zrealizować muzyka Panufnika.

"Sześć skrzydeł aniołów" - balet Jacka Przybyłowicza - czerpie temat z biblijnej wizji proroka Izajasza. W spektaklu połączono pasyjną muzykę barokową Antonia Vivaldiego, Jana Sebastiana Bacha i i Giovanniego Battisty Pergolesi z elektroniczną muzyką Prasquala. Przybyłowicz twierdzi, że współczesne brzmienia wzbogacają muzykę barokową. - Chcieliśmy stworzyć jedną zwartą całość. Mam nadzieję, że udało nam się osiągnąć kompromis pomiędzy współczesnością a muzyką barokową - powiedział w czwartek.

Kompozytor muzyki elektronicznej Prasqual, czyli Tomasz Praszczałek dodał, że w "Sześciu skrzydłach aniołów" partie muzyki barokowej przeplatają się z muzyką elektroniczną.

W przedstawieniu wystąpią soliści i zespół Polskiego Baletu. Orkiestrę Teatru Wielkiego-Opery Narodowej poprowadzi dyrygent Jakub Chrenowicz.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

"Opowieści biblijne" na scenie teatru
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.