Z Ziemi widać coraz mniej gwiazd. Znikają przez zanieczyszczenie światłem

Przez zanieczyszczenie światłem, z Ziemi widać coraz mniej gwiazd (fot. Warren Wong / unsplash.com)
dzienniknaukowy.pl / tk

Wielu z nas nie wyobraża sobie dziś życia bez sztucznego światła, które jest bardzo pomocne. Ma jednak ono także wady. Rosnące z każdym rokiem na naszej planecie zanieczyszczenie sztucznym światłem doprowadza do tego, że widzimy coraz mniej gwiazd.

Naukowcy ostrzegają, że za około 20 lat w niektórych miejscach Ziemi zobaczymy ponad połowę mniej gwiazd niż widzimy obecnie, a tempo zmian jest szybsze niż sugerowały początkowo pomiary emisji sztucznego światła na naszej planecie.

Gwiazdy niewidoczne przez sztuczne światło

„Z nowych badań wynika, że jeśli nie zahamujemy rozbudowy sztucznego oświetlenia, to niedługo chociażby pas Oriona nie będzie już dla nas widoczny gołym okiem. Naukowcy od dawna wiedzą, że zanieczyszczenie światłem zmniejsza liczbę gwiazd widocznych bez specjalistycznego sprzętu” – czytamy na portalu dzienniknaukowy.pl.

Według najnowszych badań, jeżeli zanieczyszczenie światłem będzie wciąż wzrastać, za niecałe 20 lat w niektórych miejscach Ziemi zobaczymy nie 250 gwiazd, jak jest obecnie, a jedynie 100 z nich.

Opis i wyniki badania opublikowane zostały w piśmie „Science”. - Jeśli obecne trendy się utrzymają, to w końcu zobaczenie czegokolwiek na niebie będzie bardzo trudne. Dotyczy to nawet najjaśniejszych konstelacji. Pas Oriona zacznie w pewnym momencie znikać - powiedział główny autor pracy, dr Christopher Kyba z Niemieckiego Centrum Badawczego Geoscience.

Zniknie to, co było dostępne dla wszystkich

W 2016 roku naukowcy poinformowali, że Droga Mleczka jest niewidoczna dla jednej trzeciej mieszkańców Ziemi. - Nocne niebo jest częścią naszego naturalnego środowiska. W istocie jest to wyjątkowa część, ponieważ była dzielona przez ludzi na całym świecie, w całej historii ludzkości – stwierdził astronom Martin Rees.

„Zgadzają się z nim inni badacze, którzy podkreślają, że nocne niebo było przez wieki inspiracją dla ludzkości i stało się naszym dziedzictwem kulturowym. Dlatego tak ważne jest, aby je chronić” – podaje dzienniknaukowy.pl.

Źródło: dzienniknaukowy.pl / tk

Katarzyna Janowska, Grzegorz Jankowicz, Michał Sowiński

Na jaką zmianę czeka świat?

Autorzy przepytują Martína Caparrósa, Bogdana de Barbaro, Jacka Dukaja i wiele innych autorytetów. Czy będziemy nieśmiertelni? Czy na naszych oczach rodzi się nowa kasta uprzywilejowanych? A może rozwój cywilizacji przerwie...