Naukowcy odkryli nieznany dotąd i największy gatunek lilii wodnej. Rosła już od milionów lat

Fot. Brecht Denil / unsplash.com / Twitter.com
national-geographic.pl / tk

Badacze z królewskiego ogrodu botanicznego Kew Gardens w Londynie wyhodowali nowy, trzeci gatunek olbrzymiej lilii wodnej Victoria boliviana. Już wcześniej podejrzewali, że roślina ta może rosnąć w naturalnym środowisku. Ich przypuszczenia były prawdziwe.

Największa lilia ze wszystkich

Wyhodowana przez naukowców lilia wodna Victoria boliviana jest największym gatunkiem z tego typu roślin, a jej pływające liście mają szerokość nawet 320 centymetrów.

Nieznana dotąd nauce lilia wodna rosła w naturalnym środowisku od około miliona lat. Po raz pierwszy odkryto ją w 2016 roku w Boliwii. To właśnie wtedy boliwijskie instytucje Santa Cruz de la Sierra Botanic Gardens i La Rinconada Gardens przekazały Kew Gardens nieznane nasiona lilii wodnej. Na miejscu dano im wykiełkować i osiągnąć oszałamiające rozmiary.

Według naukowców na nowoodkrytych roślinach bez problemu mogą siedzieć dzieci. Możliwe, że lilia uniosłaby dorosłego człowieka ważącego nawet 80 kilogramów. – Myślę, że potrzebne byłoby jakieś wsparcie, aby rozłożyć obciążenie, ale jeszcze tego nie sprawdzaliśmy – mówi Natalia Przelomska, współautorka badań nad Victoria boliviana.

„Oczywiście V. boliviana rośnie nie tylko w ogrodach botanicznych, ale też na wolności. Można ją zauważyć między innymi w rzekach i stawach w północno-wschodniej Boliwii. Nie wiadomo, dlaczego jej liście są tak ogromne. Poprzednia badania naukowe nad największymi gatunkami lilii wodnych sugerują, że rośliny konkurują w ten sposób z innymi o światło słoneczne” – czytamy na national-geographic.pl.

Lilia zagrożona wyginięciem

Prawdopodobnie nowa lilia wodna jest bardziej zagrożona wyginięciem niż dwa pozostałe olbrzymie gatunki. Wynika to przede wszystkim z wylesiania Amazonii i ograniczonemu dostępowi występowania rośliny.

Źródło: national-geographic.pl / tk

Ewa Dąbrowska

Dieta wspomagająca płodność kobiet i mężczyzn

Niepłodność – za tym jednym pojęciem kryje się wiele problemów i schorzeń, na które medycyna nie zawsze ma odpowiedź. Szczęśliwie z pomocą przychodzi nam sama Natura.

W swojej najnowszej...