"Nec temere, nec timide" - wystawa

"Nec temere, nec timide" - wystawa
Johann Carl Schultz, "Dwór Artusa w Gdańsku", po 1850, olej na płótnie, 67 x 84 cm, wł. Muzeum Narodowe w Gdańsku (fot. MNG / culture.pl)
culture.pl / ns

Dzieła najsłynniejszych gdańskich malarzy, od XV do XX stulecia, z kolekcji Muzeum Narodowego w Gdańsku, można podziwiać w Muzeum Narodowym Brukenthala w Sibiu.

Są wśród nich obrazy artystów związanych z Gdańskiem, jak i prace zamówione przez władze miasta i lokalnych patrycjuszy u zagranicznych mistrzów. Większość dzieł prezentowanych w Sibiu (spolszczona nazwa: Sybin) pochodzi z przedwojennej kolekcji gdańskiego Stadtmuseum (muzeum miejskiego) założonego w 1872 roku.

Najwcześniejsze obrazy, datowane na XV i XVI wiek, wykazują wpływy sztuki niemieckiej zwłaszcza malarstwa Albrechta Dürera i Lucasa Cranacha Starszego.

Jednym z najciekawszych eksponatów jest "Portret Christopha von Suchtena", gdańskiego humanisty - to najstarszy zachowany świecki portret mieszkańca Gdańska.

DEON.PL POLECA

XVI i XVII wiek to okres wielkiego rozkwitu gdańskiego malarstwa. W tym czasie główne inspiracje napływały do miasta z Niderlandów.

Wśród prominentnych malarzy owej "złotej epoki" byli Anton Möller, Andreas Schultz i Daniel Stech - wybitni portreciści. Obraz tego ostatniego, zatytułowany "Martwa natura z wiewiórką", datowany na lata 1672-1678, to jeden z nielicznych przykładów martwej natury pośród lokalnej twórczości.

XIX stulecia to ponowny powrót wpływów niemieckich, oddziałujących zwłaszcza z ośrodków artystycznych w Monachium, Düsseldorfie i Berlinie, gdzie kształciła się większość gdańskich artystów.

Oprócz dyżurnych tematów epoki w Gdańsku artyści sięgali często po motyw historycznego starego miasta nad Motławą (jak na obrazie "Szlachta polska w Gdańsku" Wilhelma Stryjowskiego z ok. 1900 roku), a także przedstawienia wnętrz Dworu Artusa (płótno Johanna Carla Schultza, po 1850).

Wystawa nawiązująca tytułem do dewizy miasta Nec temere, nec timide ("Nie lekkomyślnie, nie bojaźliwie") jest świadectwem tego, jak motto to realizowane było w sztuce na przestrzeni wieków.

W obrazach przejawia się często pragmatyczne podejście twórców i mecenasów, które każe widzieć w dziełach odzwierciedlenie relacji łączących obywateli Gdańska ze sztuką i polityką - same obrazy stają się tu elementami propagandowymi służącymi gloryfikacji miasta i jego mieszkańców.

Wystawa czynna do 22 stycznia 2012.

2 września w muzeum w Sibiu została otwarta inna wystawa, będąca efektem współpracy w gdańskim odpowiednikiem: "Wyznania wiary, symbole dumy. Gdańskie złotnictwo z kolekcji Muzeum Narodowego w Gdańsku" (2 września 2011 - 22 stycznia 2012).

Niemal w tym samym czasie w Muzeum Narodowym w Gdańsku pokazywane są dwie równoległe wystawy dzieł z kolekcji Muzeum Narodowego Brukenthala w Sibiu: "Antonello da Messina, Tycjan, Veronese" oraz "Skarby Siedmiogrodu" (obie w dniach 10 września 2011 - 22 stycznia 2012).

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

"Nec temere, nec timide" - wystawa
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.