Teatr Wielki w Łodzi: słynny balet od 45 lat na scenie
Balet "Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków" w Teatrze Wielkim w Łodzi można oglądać od 45 lat. W środę na scenie pojawią się wszystkie tancerki, które występowały w roli tytułowej, a także kompozytor muzyki do "Śnieżki" Bogdan Pawłowski.
- Na jubileuszowe przedstawienie Teatr Wielki zaprosił wszystkie tancerki, które wystąpiły w roli tytułowej bohaterki. Spektakl zaszczycą swoją obecnością m.in.: niezapomniane Ewa Wycichowska, Edyta Wasłowska, Anna Krzyśków, Luiza Żymełka, Grażyna Popławska, Malwina Poleszak, Karolina Sasin. Tym razem partię Królewny Śnieżki zatańczy Monika Maciejewska - podkreśliła rzeczniczka Teatru Emilia Rzeźnicka.
W tym roku 60-lecie pracy twórczej obchodzi również kompozytor muzyki do "Królewny Śnieżki" Bogdan Pawłowski. Organizatorzy zaplanowali także uczczenie tej rocznicy.
W łódzkim Teatrze Wielkim - od prapremiery w marcu 1970 roku - odbyło się 470 spektakli "Królewny Śnieżki". Balet jest szczególną pozycją w repertuarze Teatru; poznało go kilka pokoleń widzów i tancerzy z łódzkiego zespołu baletowego, bo niemal każdy z nich ma na swoim koncie rolę Gapcia, Śmieszka, Ważki czy Motylka. Autorami libretta, opartego na baśni braci Grimm, są Witold Borkowski, wybitny choreograf i współtwórca przedstawienia oraz Stanisław Piotrowski - w latach 70. dyrektor Teatru Wielkiego w Łodzi.
"Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków" to najczęściej w historii wystawiany balet polskiego kompozytora. Jak podała Rzeźnicka, utwór doczekał się już ponad czterdziestu premier w niemal wszystkich teatrach muzycznych i operowych w kraju. Tytuł cieszył się też popularnością na scenach Europy, Azji i Ameryki Północnej.
Obecny na scenie muzycznej od 60 lat twórca "Śnieżki" Bogdan Pawłowski to kompozytor, aranżer, dyrygent i pedagog. Jest absolwentem Wydziału Kompozycji klasy prof. Tomasza Kiesewettera oraz Wydziału Wychowania Muzycznego Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Łodzi.
Pawłowski jest autorem muzyki do ponad 200 spektakli dramatycznych i 28 lalkowych. W latach 1956-1991 był kierownikiem muzycznym, a następnie przez sześć lat (1985-1991) pełnił funkcję dyrektora w Teatrze Powszechnym w Łodzi. Dokonał licznych instrumentacji wielkich dzieł scenicznych, w tym rekonstrukcję i instrumentację opery "Filenis" Romana Statkowskiego dla Teatru Wielkiego w Łodzi.
Skomentuj artykuł