Żywioły, rewolucje i twój wymarzony urlop

Żywioły, rewolucje i twój wymarzony urlop
(fot. shazwan/flickr.com)
PAP / drr

Zamieszki w Tunezji i Egipcie, a wcześniej choćby wybuch wulkanu Eyjafjallajökull, dobitnie pokazały, że wymarzony urlop może bardzo łatwo zamienić się w koszmar. Co można zrobić w sytuacji, w której wydaliśmy ciężko zarobione pieniądze na urlopowy wyjazd, a on z niezależnych od nas przyczyn nie może dojść do skutku?

Sytuacja, której ani konsument ani biuro podróży nie mogą przewidzieć, np. niespodziewane zdarzenie atmosferyczne, atak terrorystyczny, zamieszki, konflikty, nie zwalniają biura podróży z udzielenia pomocy przebywającym na urlopie turystom. Prawa wyjeżdżających oraz obowiązki organizatorów określa szczegółowo ustawa o usługach turystycznych.

Z informacji, jakie przekazał dziennikarzom UOKiK wynika, że w przypadku odwołania wyjazdu przez biuro podróży, w związku z wystąpieniem sytuacji nadzwyczajnych, na organizatorze wycieczki ciążą określone obowiązki.

DEON.PL POLECA

- W związku z tym, że biuro podróży nie odpowiada za działania osób trzecich, nieuczestniczących w wyjeździe oraz w sytuacji wystąpienia siły wyższej, konsument nie ma możliwości dochodzenia odszkodowania - mówi Małgorzata Cieloch z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i dodaje: - Nie podlega jednak wątpliwości, że klienci w takim przypadku będą mogli uzyskać zwrot całości wpłaconej kwoty albo skorzystać z propozycji biura podróży i pojechać w innym terminie lub w inne miejsce - dodała.

Każdy klient, który chciałby odstąpić od umowy w przypadku odwołania wycieczki powinien napisać oświadczenie o odstąpieniu i przekazać jej organizatorowi wyjazdy, nawet wtedy, gdy wycieczka została kupiona za pośrednictwem portali internetowych lub agentów. Jako przyczynę wskazać należy zmianę istotnych warunków kontraktu, np. odwołanie wycieczki przez organizatora w związku z zamieszkami. - Warto pamiętać, że o tym, czym jest siła wyższa w przypadku sporu biura podróży z turystą, ostatecznie rozstrzygnąć może sąd - mówi Małgorzata Cieloch.

Więcej informacji na temat odstąpienia od umowy znajdziesz na stronie www.uokik.gov.pl. Pomocy możesz też szukać w Federacji Konsumentów (tel: 22 827 64 81) oraz u miejskich rzeczników konsumentów. Ich adresy znajdują się na stronie internetowej UOKiK.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Żywioły, rewolucje i twój wymarzony urlop
Wystąpił problem podczas pobierania komentarzy.
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.