Tylko nieco ponad jedna trzecia (37 proc.) respondentów ocenia, że podczas edukacji przekazano im wiedzę, jak korzystać z narzędzi cyfrowych. Jedynie 4 proc. ankietowanych osób oceniło swoje kompetencje cyfrowe w życiu zawodowym negatywnie. Jak podkreślono w raporcie z badania, wiek nie miał większego wpływu na samoocenę respondentów.
W raporcie wskazano, że nowe technologie są dziś obecne w życiu zawodowym Polaków nie tylko w postaci urządzeń, ale też fachowego oprogramowania, mediów społecznościowych czy rozwiązań chmurowych. W rekrutacji - jak zwrócono uwagę - coraz częściej wykorzystywana jest sztuczna inteligencja, a niemal cały proces pozyskiwania nowych pracowników przeniósł się do sieci.
Według dwóch na trzy ankietowane osoby, w przyszłości kompetencje cyfrowe będą odgrywać coraz ważniejszą rolę na rynku pracy. 60 proc. badanych z kolei ocenia, że w najbliższej przyszłości osobom o wyższych kompetencjach cyfrowych będzie łatwiej o podwyżki i awanse. Tylko co czwarty badany uważa, że umiejętności technologiczne w jego branży i specjalizacji nie odgrywają dużej roli.
"Jednocześnie jednak w powszechnej dyskusji o technologiach wciąż dominuje nie perspektywa statystycznego pracownika, ale punkt widzenia specjalistów IT, pracodawców z tej branży lub firm zajmujących się wdrożeniami rozwiązań cyfrowych" - czytamy w raporcie.
Pracuj.pl w swoim opracowaniu oceniło, że wyniki przeprowadzonej na próbie 1,5 tys. osób badania są zaskakujące i pełne paradoksów.
Firma w swoim raporcie przytoczyła dane KE z 2020 r., z których wynika, że kompetencje cyfrowe w stopniu podstawowym posiadało 44 proc. Polaków w wieku od 16 do 74 lat. Tymczasem, unijna średnia dla tej kategorii wynosi 58 proc., a Polska ze swoim wynikiem znalazła się na 22. miejscu na 27 państw UE.
PAP / mł
Skomentuj artykuł