Dzieci i serwisy społecznościowe - dostęp dopiero od 13 roku życia

Fot. carballo/depositphotos.com
PAP/mk

Im wcześniej dzieci zaczynają korzystać z serwisów społecznościowych, tym większe jest ryzyko, że będą się zachowywać agresywnie, albo staną się ofiarami molestowania seksualnego - takie wyniki przynoszą badania amerykańskich naukowców, którzy we wnioskach postulują wprowadzenie konsekwentnej blokady wiekowej dla korzystających z tego typu stron.

Korzystanie z Instagrama lub Snapchata przed 11. rokiem życia wiąże się ze znacznie bardziej problematycznymi zachowaniami cyfrowymi - dzieci chętniej włączają strony z niedostosowanymi do ich wieku treściami, częściej też stają się sprawcami hejtu - informują naukowcy w piśmie "Computers in Human Behaviour". Postulują, by dostęp do tych serwisów był możliwy dopiero dla 13-latków.

„Wszystkie portale społecznościowe wymagają ukończenia co najmniej 13 lat w momencie zakładania konta” - zauważa główna autorka publikacji, dr Linda Charmaraman z Wellesley Centers for Women (WCW) w Stanach Zjednoczonych. - "W rzeczywistości wielu użytkowników jest młodszych - okazuje się, że jedna na trzy osoby z naszej grupy badawczej zaczęła korzystać z mediów społecznościowych, gdy miała 11 lub 12 lat. Kolejna jedna trzecia badanych w momencie zakładania konta na wybranym portalu miała 10 lat lub nawet mniej”.

Charmaraman i jej współpracownicy wśród 773 uczniów gimnazjów w północno-wschodnich Stanach Zjednoczonych przeprowadzili ankietę na temat inicjacji w mediach społecznościowych, zachowań cyfrowych i ograniczeń rodzicielskich w korzystaniu z technologii cyfrowych. Według ustaleń zespołu dołączanie do platform społecznościowych, takich jak Instagram czy Snapchat, przed ukończeniem 11. roku życia, skutkowało przede wszystkim większą liczbą zawierania znajomości online. Dzieci częściej dołączały również do takich serwisów społecznościowych, których - jak same stwierdzały - “rodzice nie pochwalają”.

U najmłodszych posiadaczy kont na portalach społecznościowych wystąpiły też bardziej problematyczne zachowania związane z technologią cyfrową, bardziej "niesympatyczne" zachowania w internecie i większe ryzyko stania się ofiarą molestowania seksualnego, również online. Badacze zauważają, że niektóre z tych konsekwencji były mniejsze, gdy rodzice ograniczyli dzieciom dostęp do telefonu - a co za tym idzie, mniejsza była częstotliwość korzystania z mediów społecznościowych.

Badanie ujawniło również pozytywne strony wczesnego dołączania do portali społecznościowych. Przykładowo niezależnie od tego, kiedy dzieci założyły swoje pierwsze konto, częściej angażowały się w pozytywne zachowania cyfrowe we wczesnym wieku młodzieńczym. A ci badani, którzy dołączyli do mediów społecznościowych jako dzieci (w wieku 10 lat lub mniej), wykazali większą tendencję do angażowania się w takie aktywności online, które mają związek ze wspieraniem innych (np. pisanie lub udostępnianie postów dotyczące podnoszenia świadomości problemów społecznych lub organizowanie wydarzeń za pośrednictwem mediów społecznościowych).

Badacze zauważyli jednak, że nakładane przez rodziców ograniczenia dotyczące korzystania z telefonu i mediów społecznościowych złagodziły niektóre negatywne efekty.

Wśród potencjalnych strategii ochrony najmłodszych przed niekorzystnymi skutkami zbyt wczesnej inicjacji cyfrowej naukowcy wymieniają sprawdzanie przez rodziców, do których portali społecznościowych dołączyły ich dzieci, a także śledzenie na portalu sieci znajomych ich pociech. Można też ustalić choć jedną zasadę, dotyczącą korzystania z urządzeń cyfrowych, np. wyznaczenie pór dnia, w których dziecko może korzystać z mediów społecznościowych, a także monitorowanie, jak często wchodzi ono na te portale - zwłaszcza, jeśli ma 10 lat albo i mniej.

Więcej - w publikacji źródłowej (https://medicalxpress.com/news/2021-10-social-media-age-problematic-digital.html)

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Dzieci i serwisy społecznościowe - dostęp dopiero od 13 roku życia
Komentarze (0)
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.