Francja. Za ponad 5 mld euro powstaje kanał żeglugi śródlądowej łączący Sekwanę z Renem
Budowany we Francji kanał żeglugowy Sekwana-Północna Europa będzie miała 107 km długości. Jego budowa zakończy się w 2030 r. Koszt inwestycji, która połączy sieć rzeczną Francji, Niemiec, Belgii i Holandii wynosi 5,1 mld euro (równowartość ponad 24 mld zł).
Największym projektem w ramach rozbudowy francuskiej sieci rzecznej jest powstający kanał Sekwana-Północna Europa przeznaczony dla ruchu dużych barek towarowych. Kanał połączy zlewiska Sekwany i Renu. Nowy szlak wodny będzie miał 107 km długości, 4,5 m głębokości i 54 m szerokości.
Kanał Sekwana-Północna Europa połączy uchodzącą do Sekwany rzekę Oise z kanałem Dunkierka-Skalda. Szlak umożliwi połączenie węzła wodnego wokół dorzeczy Sekwany z siecią na północy Francji, a przez nią z 20 tys. towarowych szlaków śródlądowych na rzekach i kanałach Belgii, Holandii i Niemiec.
Po kanale Sekwana-Północna Europa będą mogły pływać jednostki przewożące do 4400 ton towarów, czyli każda taka barka zastąpi 220 ciężarówek - czytamy na stronie projektu. Kanał ma zostać oddany do użytku w 2030 r. Docelowo umożliwi transport ok. 17 mln ton towarów rocznie.
Kosztująca 5,1 mld euro inwestycja jest finansowana z środków unijnych (2,1 mld), francuskiego rządu (1,1 mld) i samorządów (1,1 mld) oraz kredytów (0,8 mld).
Skomentuj artykuł