Dlaczego polskie autostrady buduje się z gliny?

(fot. PAP/Andrzej Grygiel)
PAP / slo

PiS jest zaniepokojone jakością materiałów, z których budowane są w Polsce autostrady i drogi ekspresowe. Według posła Andrzeja Adamczyka jako budulec stosuje się glinę, przez co narażamy się na kosztowne remonty dróg w przyszłości.

Poseł PiS przyniósł na poniedziałkową konferencję prasową próbki materiałów z budowy autostrady A4 na Podkarpaciu; pokazywał też zdjęcia miejsca, z którego je pobrano.

- To wydaje się być ziemia orna, na tym urosną ziemniaki, na tym nie urosną trwałe polskie autostrady. Zadajemy sobie pytanie, dlaczego - wydając dziesiątki miliardów złotych z budżetu państwa, z funduszy pomocowych - narażamy się na konieczność, prawdopodobnie w niedalekiej przyszłości, generalnych remontów tychże autostrad - mówił Adamczyk.

DEON.PL POLECA

W jego ocenie jakość materiału, z którego buduje się polskie drogi jest "wątpliwa", przekonywał, że jest on twardy jak skała, gdy jest suchy, jednak z kontakcie z wilgocią robi się płynny.

- Już nie tylko na autostradzie A4 spotykamy się z budulcem, jakim jest glina, z którego realizuje się nasypy autostradowe. Także i południowa obwodnica Warszawy realizowana jest z gliny, o czym zawiadomiła ABW prokuraturę warszawską, a ta wszczęła w tej sprawie śledztwo. Wreszcie na autostradzie A2 także dopatrzono się wątpliwej jakości materiałów - powiedział poseł PiS.

Prokuratura Okręgowa w Warszawie wszczęła śledztwo ws. nieprawidłowości przy budowie południowej obwodnicy stolicy, gdzie piasek w nasypie zastąpiono gliną. Prokuratorzy badają, czy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wykroczyła poza swe uprawnienia.

Według Adamczyka należy już teraz zastanowić się, jakie w przyszłości będą koszty remontów tak budowanych dróg. - Dlaczego jako surowiec, budulec, stosuje się glinę? (...). Zadajemy sobie pytanie, czy ten fakt to zwykłe oszustwo czy to zgoda ministerstwa infrastruktury, służb nadzorujących budowę naszych autostrad, dróg ekspresowych w Polsce? - pytał poseł.

- Pan premier Donald Tusk, minister (Sławomir) Nowak latali śmigłowcem, wizytowali budowy polskich dróg. Prawdopodobnie z tego śmigłowca nie dojrzeli problemów, z którymi na co dzień się borykamy - stwierdził. Dlatego - jak dodał - PiS wyśle premierowi i ministrowi transportu próbki "tego czegoś, z czego dziś buduje się autostrady".

Rzeczniczka GDDKiA Urszula Nelken, komentując konferencję PiS, powiedziała PAP m.in., że GDDKiA pobierała próbki z lokalizacji wskazanej przez Adamczyka na A4. Jak podkreśliła, zostały one przebadane laboratoryjnie.

- Zgodnie z orzeczeniem tego laboratorium był to pył piaszczysty, który jest dopuszczony przez nadzór do wykonywania nasypów zgodnie z normami i specyfikacją techniczną. Według tych wymagań ten pył jest przydatny i może być używany do wykonywania dolnych warstw nasypu z zastrzeżeniem, że będzie wbudowywany w miejsca suche lub zabezpieczone od wód gruntowych lub powierzchniowych. I tak właśnie było - powiedziała.

Tworzymy DEON.pl dla Ciebie
Tu możesz nas wesprzeć.

Skomentuj artykuł

Dlaczego polskie autostrady buduje się z gliny?
Komentarze (0)
Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu.