Dyżurny ze Starzyn nie przestawił zwrotnicy
System ręczny zwrotnicy na posterunku Starzyny był sprawny i nic nie świadczy o tym, że dyżurny ruchu go wykorzystał - poinformowała prokuratura w Częstochowie. Przed sformułowaniem zarzutu wobec dyżurnego prokuratura poznała stan techniczny zwrotnicy.
W środę na krótkim briefingu prokurator Tomasz Ozimek z częstochowskiej prokuratury oświadczył, że opublikowane ostatnio przez media informacje o stanie technicznym urządzeń na posterunkach Starzyny i Sprowa (jedna ze zwrotnic w Starzynach według mediów miała być niesprawna) znane były prokuraturze od wstępnego etapu śledztwa.
- Postawienie zarzutu dyżurnemu ruchu posterunku Starzyny poprzedzone było zapoznaniem się ze stanem technicznym zwrotnicy na tym posterunku. Zwrotnica posiada dwa mechanizmy uruchamiania - automatyczny i ręczny. System ręczny był sprawny, ale nic nie świadczy o tym, że dyżurny ruchu go wykorzystał - powiedział prokurator Ozimek.
Dyżurny ruchu z posterunku kolejowego w Starzynach, któremu prokuratura zarzuca nieumyślne spowodowanie sobotniej katastrofy w Szczekocinach, nadal nie może zostać przesłuchany - poinformował PAP w środę prok. Romuald Basiński z częstochowskiej prokuratury.
Biegli psychiatrzy oceniają, że nadal nie pozwala na to jego stan zdrowia.
Dyżurny ruchu został zatrzymany w niedzielę nad ranem. Ze względu na stan zdrowia przewieziono go do szpitala psychiatrycznego w Rybniku. Zespół biegłych psychiatrów uznał, że nie może on uczestniczyć w przesłuchaniu. W środę prokuratorzy otrzymali od biegłych kolejną informację, że czynności z jego udziałem nadal nie są możliwe.
- Jesteśmy w stałym kontakcie z biegłymi. Oni cały czas mają możliwość badania, oceny stanu zdrowia podejrzanego. W momencie, kiedy ten stan zdrowia ulegnie poprawie na tyle, że będą możliwe czynności, biegli poinformują o tym prokuraturę. Na razie, w ocenie biegłych, stan psychiczny podejrzanego uniemożliwia jego przesłuchanie - zaznaczył prok. Basiński.
W sobotę wieczorem w pobliżu Szczekocin pod Zawierciem zderzyły się czołowo pociągi z Przemyśla do Warszawy Wschodniej i relacji Warszawa Wsch. - Kraków Główny. Pociąg Warszawa-Kraków wjechał na tor, po którym z naprzeciwka jechał pociąg Przemyśl-Warszawa. W wyniku katastrofy zginęło 16 osób, a ponad 50 zostało rannych.
Skomentuj artykuł